• Äldre 22 Apr 01:34
    25452 visningar
    13 svar
    13
    25452

    Enskild adoption

    Hej,
    Jag och och min man ska adoptera ett släkting barn från Pakistan. vi lämnade in ansökan har varit på föräldrarutbildning 7 veckor. Nu ska vi vara på intervju och vill höra är det någon som vet vad är det man ska tänka på inför intervjun. Är de så kinkiga när det gäller ålder om man är över 45 år. Barnen har ingen annan som kan adoptera honom då vi redan försörjer den och det är mest min mamma som är 68 år tar hand om barnet då barnets mamma är väldigt sjuk och kan inte ta hand om sitt barn. Jag har läst på MIA om enskild adoption men förstår inte riktigt att när vi får ett medgivande från kommunen vad ska vi göra sen. Hur ska barnen komma hit? vad behöver vi göra i barnets och våt hemland? Vi är barnlösa och vill gärna ta hand om barnet som vårt eget. tacksam för hjälpen.
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-08 16:28
    nu är medgivar utredning klar och inlämnat till sociala utskottet i kommunen som har sitt möte på måndag nästa vecka. vi håller tummarna trots ett svidande kritik om åldern i tjänsteskrivelsen annars allt var bra. Vår ståndpunkt har varit att vad är bäst för pojken att vara med sin sjuke mamman som är 32 år eller vara med sin mormor som är 70 år och går med rullatorn eller att vara hos oss där den ena föräldern är 37 och den andra är 48 år. hoppas för det bästa för vår son. tacksam för tips och rådgivning.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-08 16:29
    och just det vi båda är friska och aktiva och engagerade i samhället med bla ungdomsfrågor.

  • Svar på tråden Enskild adoption
  • Äldre 23 Apr 23:28
    #1

    Om man vill göra en enskild adoption måste man genomföra allt på egen hand i barnets hemland. MIA är det bollplank som finns till hand i Sverige. Ta reda på av dem vad som gäller för just ert fall och Pakistan.

  • Äldre 23 Apr 23:29
    #2

    Ring o prata med de som jobbar på MIA så ska du få den info du behöver!

  • Äldre 26 Apr 12:24
    #3

    Hej!
    för 1 årsedan gjorde vi en enskild adoption.
    Har du nån mail? är så sällan ute här på fb,så om jag kan maila dig ist och berätta.
    Men ni måste ansöka om dett hos MIA.

  • Äldre 31 Oct 20:36
    #4

    Vi har fått medgivande från kommunen och nu ska ansökan skicka till MIA. Det är ett syskonbarn som vi ska adoptera och hittar ingen vägledning direkt av de som har adopterat från Pakistan. Tacksam för tips.

  • Äldre 1 Nov 09:12
    #5
    Nyfiken02 skrev 2012-10-31 20:36:23 följande:
    Vi har fått medgivande från kommunen och nu ska ansökan skicka till MIA. Det är ett syskonbarn som vi ska adoptera och hittar ingen vägledning direkt av de som har adopterat från Pakistan. Tacksam för tips.
    Grattis!! Jag vet inget om att adoptera från Pakistan men kul att höra att ni fått medgivande!
  • Tahult­arn
    Äldre 15 Nov 13:29
    #6

    Vi planerade inför en att göra en enskild adoption i våras och tog kontakt med MIA och familjerätten i vår kommun. Precis som i ert fall hade de accepterat att vi var strax över åldersgränsen, detta med hänvisning till att det var ett litet barn som var i ungefär samma situation som det ni avser att adoptera. Barnet behövde dock någon som tog hand om det snabbt, så eftersom det skulle ta fyra månader att gå igenom adoptionsutredning valde vi att hoppa över det. Eftersom vi hade medborgarskap i det landet som vi skulle adoptera ifrån, behövde vi inte svenska myndigheternas medgivande (enl. lag 1971:796). Ett sådant medgivande hade dock underlättat för oss under rättsförhandlingarna utomlands visade det sig, men det gick bra till slut. Vi har fått lära oss ganska mycket juridik för att genomföra vår adoption. Om vi hade haft lite mer tid till att förbereda oss hade vi nog föredragit ert tillvägagångssätt.


    Jag tror att ni efter MIA:s beslut dels bör undersöka om ni måste göra adoption i Pakistan (evt. för att få föra  ut barnet ur landet). Vårt barn kunde ansöka om pass i adoptionslandet först efter att adoptionsbeslutet var fattat. Om ni adopterar i Pakistan behöver ni också undersöka dess juridiska verkan, islamisk Kafalah (adoption) kan ibland ha ganska svag innebörd. Om man adopterar från ett land som är anslutet till Haagkonventionen men har s.k. svaga adoptioner (att det kvarstår band till de biologiska föräldrarna) tror jag att MIA hänvisar till tingsrätten för att besluta om adoption på nytt så att den får samma innebörd som om barnet vore ett eget biologiskt barn.Jag vet inte hur de gör i fall med adoption från länder som inte är anslutat till Haag-konventionen (t.ex. Pakistan).


    Som ni märker har jag ingen fullständig kunskap om enskilda adoptioner, kan mest komma med lite tips. Jag var i kontakt med MIA inför vår adoption och fick goda råd därifrån. Ni kan säkert få bra stöd därifrån.


    Fredrik


     

  • Äldre 16 Jan 15:07
    #7

    Nu är papperna skickat till MIA och väntar på svar. En advokat är anlitad i Pakistan så att hjälpa till med adoptions juridiska processen. Tacksam för tips. När man gör pass till barnet ska det vara på föräldrars pass eller barnet ska ha eget pass med vårt namn är vi söker visum? Tacksam för alla sorters tips. Väntan och längtan är stort och känns som vi vill att det ska hända snabbt som möjligt. Vill ha barnet hos oss så fort det bara går. Vi har varit och träffat barnet och han var så ledsen att vi åker därifrån utan honom och vi var också ledsna. Men alla dessa lagliga, pliktiga,juridiska hinder är så besvärliga. Vi har kontakt med Skype men han vill vara med oss oavsett var vi är. Sälla be för oss att detta går fort och bra.

  • Äldre 16 Jan 15:09
    #8

    Snälla tänk på oss och ge oss tips. Pakistan är inte ansluten till HAAG konvention.

  • Äldre 4 Aug 05:15
    #9

    Hej, vi har kommit tillbaka till sverige med barnet som har fått visum för ett år. Vi är så glada men nu är nästa dilemma att vi måste adoptera barnet i tingsrätt och vi har lämnat in alla papper och vi väntar på beslut. Jag är tjänstledigt och tar hand om barnet, kan inte lämna någonstans. Hur löser man sådan situation med ekonomi och barnomsorg. Sonen kan få sitt personnummer efter tingsrättens beslut. Tacksam för tips.

  • Äldre 4 Aug 09:34
    #10

    Om man tar emot ett barn i avsikt att adoptera det så har man rätt till Föräldrapenning från den första dagen man får barnet i sin vård, alltså redan i födelselandet. Pratade ni inte om det på föräldrautbildning och medgivande utredning? Jag antar att det även gäller vid enskild adoption men jag har ju inte gjort någon sådan så jag är inte säker....

  • Äldre 9 Aug 13:28
    #11

    Tack för tipset.

  • Äldre 9 Aug 13:33
    #12

    Igår fick sonen ont i örat och kunde inte sova hela natten. Ringde till vårdcentralen och förklarade att sonen väntar på tingsrättsbeslut och sina sista fyra siffror. De är schysta och vi har fått tid och får hoppas på att han kan även får medicin utan problem. Har barnet rätt till barnomsorgen också eller måste han vänta på alla dessa byråkratiska beslut. Tacksam för tips.

  • Äldre 14 Aug 16:47
    #13

    Vi har inte gjort enskild adoption men vår adoption var svag, dvs vi behövde gå igenom processen här hemma i tingsrätten. Men vi fick hans fyra sista siffror nästan med en gång, vi var och lämnade in papper på skattemyndigheten då han oxå blev skriven på vår adress, även om han inte registrerades som vår son, det blev han först nu i och med tingsrättens dom. Enda problemet vi har haft är att maken hade lite problem att få ut hans medicin på Apoteket men det gick med lite förklarande och argumenterande gick det bra. Vi fick förklara för kommunen hur det låg till och skicka in några papper som visade att vi höll på med tingsrättsprocrssen så fick vi ställa honom o förskolekö. FK strulade lite först och sa att vi var tvungna att vänta på tingsrätten för att få ut föräldrapenning, men det stämde inte och efter att vi pratat med handläggare och inte bara kundtjänsten redde även det ut sig, även om vi var tvungna att ansöka på papper och inte via e-tjänsten.

Svar på tråden Enskild adoption