• Anonym (nyttig)

Fattar du hur du förstör kroppen när du käkar för mycket salt?

Har du någon koll på hur mycket salt du äter per dag och bryr du dig om ditt saltintag? Vet du att du kan få hjärt- och njursjukdomar, cancer, övervikt mm av att äta för mycket salt?

Vi ska inte äta mer än 5-6 gram per dag men i genomsnitt äter svenskar 10-12 gram per dag.

"Hur vet jag hur mycket salt ett livsmedel innehåller?

Enligt reglerna för märkning behöver producenter inte ange hur mycket salt en vara innehåller på förpackningen. Denna regel gäller i hela EU. Ett undantag är Finland, där man sedan 1994 har särskilda märkningsregler för salt.

Däremot kan innehållet av salt anges frivilligt, dels som en del i ingrediensförteckningen (som % koksalt), dels som natrium i näringsvärdesdeklarationen. 1 gram natrium motsvarar ungefär 2,5 gram salt.

Hur mycket är mycket och hur mycket är lite?

Mycket är 0,5 gram natrium (1,25 gram salt) eller mer per 100 gram mat.
    Lite är 0,1 gram natrium (0,25 gram salt) eller mindre per 100 gram mat.
    Måttligt är mellan 0,1 och 0,5 gram natrium (0,25-1,25 gram salt) per 100 gram mat.

Om du äter en färdigrätt som väger 500 gram, och som innehåller 0,5 gram natrium per 100 gram, får du i dig 2,5 gram natrium. Svenska näringsrekommendationer (SNR) har som mål att natriumintaget bör minska till 2,3 gram per dag (6 gram salt) hos kvinnor och till 2,8 gram (7 gram salt) hos män.

Joderat salt rekommenderas

Eftersom joderat koksalt är en viktig jodkälla är det angeläget att man både hemma, i industrin och på restaurang använder joderat salt."

• Svar på tråden Fattar du hur du förstör kroppen när du käkar för mycket salt?
  • Anonym (nej)

Det du skriver är ju inte hur saltet "förstör kroppen" utan du bara redogör för själva saltet, så du har inte påverkat mig ett dugg. Förklara gärna exakt hur kroppen påverkas av saltet....

• Anonym (nyttig)
    Anonym (nej) skrev 2012-04-22 10:48:47 följande:
    Det du skriver är ju inte hur saltet "förstör kroppen" utan du bara redogör för själva saltet, så du har inte påverkat mig ett dugg. Förklara gärna exakt hur kroppen påverkas av saltet....
    Ett för stort intag av salt förgiftar inte enbart med aluminiumhydroxid, jod och kemikalier, utan belastar också vår kropp på andra sätt. Natriumklorid binder vatten och belastar både kroppens transportsysten och vattenbalans. Njurar och lymfsystem klarar bara av att utsöndra en viss mängd vatten och salt per dygn, resten lagras upp i bindväven.

Det är vanligt att överviktiga personers övervikt till viss del beror på upplagrad överskottsvätska i vävnaderna. När man tar vattendrivande medel, som ofta finns i bantningspreparat, driver man ut vattnet, men inte saltet i samma utsträckning, varför man snabbt går upp i vikt igen efter kuren. För varje gram natriumklorid som kroppen vill göra sig av med, måste den använda 23 gånger mer vatten.

Överskott av natriumklorid i kroppen anses också bidra till utvecklingen av celluliter, reumatisk värk, artrit, gikt samt njur- och gallsten och överbelastade njurar, ett av kroppens viktigaste utrensningsorgan.
    Vidare visar flera studier att för mycket salt kan öka risken för högt blodtryck (hypertoni). Det senare är en riskfaktor för utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar. Eftersom dessa sjukdomar oftast kommer i vuxen ålder, menar man att saltintaget i barn- och ungdomsåren kan ha stor betydelse.
  • mrsStatham

Det jag skulle vilja veta är hur vanligt det är att man får i sig för mycket salt

Bara två saker är oändliga
  • Anonym (Lågt blodryck)

Jag äter jättemycket salt och har lågt blodtryck. För mycket av något är säkert inte bra och jag väljer att kämpa mot för mycket socker och mättat fett istället. Äter inte charkprodukter, inte färdigmat, undviker godis, glass och kakor.

• Anonym (nyttig)
    mrsStatham skrev 2012-04-22 11:25:54 följande:
    Det jag skulle vilja veta är hur vanligt det är att man får i sig för mycket salt
    Väldigt vanligt. En genomsnittlig svensk får i sig 2 teskedar per dag men borde inte äta mer än max 1.

Det vi strör på rätterna i efterhand utgör bara en liten del av den totala saltmängden. I stället kommer hela 75–80 procent från den redan beredda maten.

Soltorkade tomater, smaskiga oliver, fetaost, buljong och smakrika fonder är bara några exempel på middagsingredienser med höga salthalter.

Nyligen genomfördes en studie där 100 unga män i 20-årsåldern fick lämna urinprov och även redovisa vad de ätit under ett dygn, och hur mycket. Resultatet visade att de fick i sig minst dubbelt så mycket salt än vad som rekommenderas.

• U never saw me

Jag äter jättemycket salt för jag tycker att det är gott. Den dagen som jag får hälsoproblem till följd av det så kommer jag dra ner på det, men fram tills dess så äter jag vad jag vill.

• mrsStatham
    Anonym (nyttig) skrev 2012-04-22 11:48:15 följande:
    Väldigt vanligt. En genomsnittlig svensk får i sig 2 teskedar per dag men borde inte äta mer än max 1.

Det vi strör på rätterna i efterhand utgör bara en liten del av den totala saltmängden. I stället kommer hela 75–80 procent från den redan beredda maten.

Soltorkade tomater, smaskiga oliver, fetaost, buljong och smakrika fonder är bara några exempel på middagsingredienser med höga salthalter.

Nyligen genomfördes en studie där 100 unga män i 20-årsåldern fick lämna urinprov och även redovisa vad de ätit under ett dygn, och hur mycket. Resultatet visade att de fick i sig minst dubbelt så mycket salt än vad som rekommenderas.

Fick alla 100 unga män i sig minst dubbelt så mycket?

Men det tål att nämnas att salt är essentiellt för allt liv. Saltbrist är också väldigt farligt. 
    Bara två saker är oändliga
  • Anonym (nyttig)
    mrsStatham skrev 2012-04-22 11:59:58 följande:
    Fick alla 100 unga män i sig minst dubbelt så mycket?

Men det tål att nämnas att salt är essentiellt för allt liv. Saltbrist är också väldigt farligt. 
    Om exakt alla fick det vet jag inte men det låter så av det som skrivs. Vill du veta helt säkert kan du maila Lena och fråga: www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/Unga_man_ater_alarmerande_mycket_salt.cid911048

Det är ingen risk att någon som äter vanlig mat får i sig för lite salt.
    mrsStatham skrev 2012-04-22 12:02:38 följande:
    Jag får känslan av att du klipp och klistrat från Livsmedelsverket.
    Vilket gör det väldigt svårt att ta dig på allvar.

Gå in och kika på den här länken
    www.saltinstitute.org/About-salt/Salt-FAQs

Det har jag inte eftersom jag läst flertalet stora studier om saltets påverkan på kroppen och hur man bl.a kan få cancer av det. Faktasifforna har jag hämtat på livsmedelsverkets sida.
  • Anonym (nyttig)
    mrsStatham skrev 2012-04-22 12:02:38 följande:
    Jag får känslan av att du klipp och klistrat från Livsmedelsverket.
    Vilket gör det väldigt svårt att ta dig på allvar.

Gå in och kika på den här länken
    www.saltinstitute.org/About-salt/Salt-FAQs

Att vi behöver salt vet väl alla men vi behöver inte äta så mycket salt som vi gör!

Inget i din länk motbevisar det jag skriver.
Svar på tråden Fattar du hur du förstör kroppen när du käkar för mycket salt?