• Anonym (varför?)

Har du köpt din mobil på avbetalning/medföljande på 24 månaders abonnemang?

Jag köpte en ny mobil för några dagar sen, det tog lite tid och då såg ja ju en del andra kunder i den affären som också köpte ny telefon. Du förvånades jag över hur många som faktiskt inte köper kontant, utan binder upp sig... Jag är 25, de andra var äldre (runt 35-55 år). Jag köpte en mobil för 4.600 kronor kontant, skulle inte kunna tänka mig att köpa en telefon på avbetalning/medföljande abonnemang och binda upp mig under lång tid utan då sparar jag istället till jag har råd att köpa en. Det är många som binder upp sig till öronen, och det enda dom gör är att betala räkningar.

Skulle vilja veta hur ni tänker angående det här, varför köpa något man inte har råd med (oavsett om man har ett bra avtal på abonnemanget och får ringa för hela summan, du är ju ändå bunden till att betala under 24 månader, mycket kan hända under den tiden)?

• Svar på tråden Har du köpt din mobil på avbetalning/medföljande på 24 månaders abonnemang?
  • misplacedname

Själva mobilen blev ca 2000 kr billigare med abonnemanget inräknat när jag tog den på avbetalning.

• Anonym

Ja mycket kan hända och man får byta telefon med efter viss tid under dessa månader så kanske att de är smartare en du trots allt. Däremot är det ingen lösning om man inte har pengarna

• Anonym (varför?)
    misplacedname skrev 2012-04-22 10:49:08 följande:
    Själva mobilen blev ca 2000 kr billigare med abonnemanget inräknat när jag tog den på avbetalning.
    Men samtidigt binder du upp dig varje månad, skulle det helt plötsligt hända oss båda något och vi inte fick in lika mycket pengar som innan så skulle jag inte ha lika mycket utgifter som du och därmed klara mig bättre...
  • Anonym

På det stora hela kan du ha fler utgifter en den du jämför dig med så nu gör du bara bort dig ts.

Anonym (varför?) skrev 2012-04-22 10:51:15 följande:
    Men samtidigt binder du upp dig varje månad, skulle det helt plötsligt hända oss båda något och vi inte fick in lika mycket pengar som innan så skulle jag inte ha lika mycket utgifter som du och därmed klara mig bättre...

• misplacedname
    Anonym (varför?) skrev 2012-04-22 10:51:15 följande:
    Så du har ingen telefon? Klarar jag inte av min mobilräkning på 200 kr i månaden så har jag antagligen större problem än så, typ mat och hyra också. Och i så fall har jag föräldrar som inte skulle låta mig svälta. (Jag var för övrigt 19 när jag tecknade mitt första abonnemang och bodde hemma.)
  • Anonym

Jag har inga problem att binda upp mig på en mobiltelefon. För min del handlar det inte om att jag inte har råd att köpa kontant. När jag tecknade mitt nya abonnemang i höstas fick jag en hel massa extragrejer och förmåner på abonnemanget. Jag räknade på det och telefonen hade blivit dyrare om jag hade betalat kontant. Dessutom är jag en sån som skiter helt i ny teknik så jag vet att jag kommer använda den här telefonen längre än jag har bindningstid på abonnemanget. Den enda anledningen till att jag bytte var att den gamla telefonen föll sönder i beståndsdelar men den hade jag haft i sex år också...

• Anonym (varför?)
    Anonym skrev 2012-04-22 10:55:42 följande:
    På det stora hela kan du ha fler utgifter en den du jämför dig med så nu gör du bara bort dig ts.
    Men ofta är mobilabonnemanget bara en i mängden... de enda "fasta" utgifter jag har är hyra, internet och hemförsäkring (och mat då, det kan man inte komma ifrån), så skulle något hända så klarar jag mig på 6.062 kronor.
  • Anonym

Jag gjorde det nu senast. Tecknade om mitt abonnemang och skaffade samtidigt ny telefon som jag betalade halva summan för och tog resten som höjd månadsavgift. Jag hade råd att köpa den helt kontant, men gjorde matten att det inte blev någon jättestor skillnad på slutpriset mot om man betalade den helt kontant.
    Jag är inte en som betyder telefon särskilt ofta och visste att jag hittat en modell som jag skulle tycka om. Abonnemanget var det enda som kändes vettigt för mig och som jag varit nöjd med tidigare och är inget som jag plötsligt kommer att vilja byta bort. Alltså är inte att jag binder upp mig ett problem.
    Normalt sett gillar jag inte avbetalning och använder mig aldrig av det annars. Resonerar precis som du att har man inte råd att betala direkt är det bättre att vänta tills man sparat ihop pengarna. I det här fallet kändes det dock som att det inte spelade någon roll då slutsumman inte förändrades så mycket som det ofta gör på grund av höga räntor och då kunde jag spara en dryg tusenlapp extra till julklappshandlandet (var i december) vilket kändes mer vettigt än att lägga pengarna på sig själv.

• misplacedname
    Anonym skrev 2012-04-22 10:57:48 följande:
    Jag har inga problem att binda upp mig på en mobiltelefon. För min del handlar det inte om att jag inte har råd att köpa kontant. När jag tecknade mitt nya abonnemang i höstas fick jag en hel massa extragrejer och förmåner på abonnemanget. Jag räknade på det och telefonen hade blivit dyrare om jag hade betalat kontant. Dessutom är jag en sån som skiter helt i ny teknik så jag vet att jag kommer använda den här telefonen längre än jag har bindningstid på abonnemanget. Den enda anledningen till att jag bytte var att den gamla telefonen föll sönder i beståndsdelar men den hade jag haft i sex år också...
    Det var så jag gjorde också. Min förra mobil försvann (som jag haft i bra många år), använde en reservmobil i några månader innan jag bestämde mig för att beställa en ny. Varför då förlora 2000 + kostnader för att ringa/smsa bara för att inte binda upp mig i 2 år? En mobil måste jag ju ha liksom.
Svar på tråden Har du köpt din mobil på avbetalning/medföljande på 24 månaders abonnemang?