• Anonym (varför?)

Har du köpt din mobil på avbetalning/medföljande på 24 månaders abonnemang?

Jag köpte en ny mobil för några dagar sen, det tog lite tid och då såg ja ju en del andra kunder i den affären som också köpte ny telefon. Du förvånades jag över hur många som faktiskt inte köper kontant, utan binder upp sig... Jag är 25, de andra var äldre (runt 35-55 år). Jag köpte en mobil för 4.600 kronor kontant, skulle inte kunna tänka mig att köpa en telefon på avbetalning/medföljande abonnemang och binda upp mig under lång tid utan då sparar jag istället till jag har råd att köpa en. Det är många som binder upp sig till öronen, och det enda dom gör är att betala räkningar.

Skulle vilja veta hur ni tänker angående det här, varför köpa något man inte har råd med (oavsett om man har ett bra avtal på abonnemanget och får ringa för hela summan, du är ju ändå bunden till att betala under 24 månader, mycket kan hända under den tiden)?

• Svar på tråden Har du köpt din mobil på avbetalning/medföljande på 24 månaders abonnemang?
  • Anonym
    JohannaHallberg skrev 2012-04-22 11:03:01 följande:
    En fråga till alla ni som köpt abonnemang. Om säljaren som står i affären skulle dra in mindre pengar på er för att ni köper en mobil på avbetalning och med abonnemang än om ni skulle köpa den kontant. Varför står dom då och tjatar hål i huvudet på än för att man ska köpa abonnemang och att man själv tjänar så otroligt mycket på det?

Ja, för min del får det vara hur det vill med deras provisioner. Jag läser på själv vad jag vill ha och när jag kommer till affären så säger jag hur jag vill ha det och så är det inte mer med det. Vill säljaren sälja alls då så får h*n sälja på mina villkor och det jag vill ha, annars finns det andra återförsäljare att gå till.
  • JohannaHallberg
    Anonym (J) skrev 2012-04-22 11:06:13 följande:
    VA? Vad är du nyfiken över. Har jag sagt det?
    Söta TS! Det är faktiskt så att några av oss har råd att betala sina räkningar varje månad och om vi då får telefonen för 2000:- billigare än att betala kontant, varför ska vi då betala den kontant för? Alla människor har inte slut på pengarna när månaden är slut.
  • Anonym (varför?)
    Anonym (J) skrev 2012-04-22 11:03:23 följande:
    Söta TS! Det är faktiskt så att några av oss har råd att betala sina räkningar varje månad och om vi då får telefonen för 2000:- billigare än att betala kontant, varför ska vi då betala den kontant för? Alla människor har inte slut på pengarna när månaden är slut.
    Du betalar dina räkningar varje månad, jag köper mina saker kontant (och jag tjänar på det) och köper annat skoj för pengarna som andra lägger på sina avbetalningar...
  • Anonym (J)
    JohannaHallberg skrev 2012-04-22 11:07:36 följande:
    Okej dumt sagt av mig. Menar att man inte förlorar lika mycket på det. Okej vad bra att det är så för just dig. 

Jag menar att när jag går in i en affär för att köpa en mobil (kontant) så står där alltid en försäljare och tjatar hål i huvudet på mig att jag ska binda upp mig på abonnemang och att jag får en mobil på köpet och att det blir mycket billigare för mig och att dom tjänar mindre på det. Men varför låter dom inte mig köpa min mobil kontant då? 

Det krävs ingen högskoleutbildning för att vara telefonförsäljare. Om du vet vad du vill ha, så säg det!
  • JohannaHallberg

Alltså anledningen till att jag överhuvudtaget skriver i denna tråden är för att jag har en sambo som så gärna vill att jag och han ska teckna abonnemang men jag själv har varit lite mesig i den frågan och tänkte att man kunde få något svar här men det var dumt av mig att tro det.

• Anonym
    Anonym (varför?) skrev 2012-04-22 11:08:52 följande:
    Du betalar dina räkningar varje månad, jag köper mina saker kontant (och jag tjänar på det) och köper annat skoj för pengarna som andra lägger på sina avbetalningar...
    Möjligen sparar du en liten summa. Tjänar kan jag lova att du aldrig kan göra.
  • JohannaHallberg
    Anonym (J) skrev 2012-04-22 11:09:58 följande:
    Det krävs ingen högskoleutbildning för att vara telefonförsäljare. Om du vet vad du vill ha, så säg det!
    Så innan jag går in i affären så ska jag veta vad jag vill ha? Jag går ju in där för att hitta något jag vill ha? 
  • finallly

Varför?
    För att jag har en stadig inkomst och abbonemanget jag tog täcker alla mina behov.
    Blev alltid riktigt irriterad när jag var tvungen att ladda på telefonen när jag hade kontantkort.

• Anonym (varför?)
    misplacedname skrev 2012-04-22 11:07:53 följande:
    Min och min sambos "fasta" kostnader varje månad ligger på nästan 5000 (avgift, internet, bådas mobiler, TV-licens, försäkringar (mig, hem, bil), skatt på bilen). Då har jag inte räknat med mat och bensin. Bilen behövs för att jag ska kunna ta mig till jobbet och min sambo till skolan.

Ställer vi av bilen, säger upp försäkring och gör oss av med TVn (inga extra kanaler, vi ser bara film) så har vi ca 4300 kvar i fasta utgifter. Skiter det sig totalt har vi båda högavlönade föräldrar som skulle ingripa om Kronofogden kom och knackade på.
    Jag räknade in mat, hyra, internet och hemförsäkring i min uträkning... man klarar sig ju inte utan mat så det är ju en utgift man måste räkna med.

Jag har också högavlönade päron, men jag skulle aldrig komma krypande till dom om det gällde något jag själv förorsakat...
  • misplacedname
    Anonym (varför?) skrev 2012-04-22 11:06:47 följande:
    Jag kan ta mig själv som exempel, kunde fått den mobilen jag har för 1 krona och då tecknat abonnemang med operatören och prisplanen jag redan har för 369 kronor/månad i 24 månader. Det hade totalt blivit 8856 :-, Men jag ringer inte för speciellt mycket (max 75 kronor/månad) och jag surfar för 49 kronor (alltså 2976 kronor på 2 år), den kostnaden + mobilen blir 7576 kronor under 2 år, alltså 1280 kronor mindre än med abonnemang och jag slipper binda upp mig...

Vissa tjänar säkert på det, men långt ifrån alla. Har många vänner som räknat på det när de haft abonnemanget ett tag och kommer fram till att de betalar för samtal de inte ens ringer.
    Då har du räknat på dig själv och dina vanor, och tjänar på att göra så. Jag och flera andra använder våra mobiler väldigt mycket och har kommit fram till att vi tjänar på att binda upp oss på abonnemang. Bra att det finns olika alternativ till de olika behov som alla har.
Svar på tråden Har du köpt din mobil på avbetalning/medföljande på 24 månaders abonnemang?