• Pia och Elna

Lättskött rabatt med perenner vad ska man ha?

Jag har en rabatt i söderläge som är 5 meter lång och en halvmeter bred ungefär. Jag vill ha något fint och lättskött i den.

Jag har funderat på rosor med barkmull mellan och lägga sådan där film under men det är det enda jag har kommit på. Är rätt ny på det här med trädgård.

Några förslag?

• Svar på tråden Lättskött rabatt med perenner vad ska man ha?
  • Kjellgren

Tänk hellre färger och former än i specifika växtsorter, låt det komma senare.

Rabatten är smal och blir antagligen intressantare om den är bredare eller om växterna kan välla ut över kanterna, annars riskerar det mesta att bli växter på rad.

Vill du ha den lättskött, vintergrön eller blommande? Personligen är jag itne så förtjust i rabattrosor (även om också jag har några), de ska klippas och gullas med och det är liksom inte min grej.   Pioner har en kort men överdådig blomning men behöver bytas av när de blommat över, tex av klätterrosor, många klätterrosor formar sig som välvda "buskar" när de får växa fritt. Låga perenner runt om i ett par andra färger gör det mer intressant. Eller använd gräs, det finns många vackra gräs med eller utan "vippor".

Barkmull är bra att täcka med och billigt blir det om du kan låna en kompostkvarn och mala dina egna spån (syren är bäst enligt min erfarenhet, det är ett "torrt" trä som blir bra i kvarnen men allt avklippt från trädgården fungerar, även vattenskotten från äpple om de fått torka någon vecka).

På nätet finns mycket inspiration och även i trädgårdstidningar. Och givetvis om du går till en bra plantskola med kunnig personal.

Lycka till, du har mycket roligt framför dig!

• Pia och Elna

Rabatten kan bara välla över åt ett håll då den är i direkt anslutning till vår altan. Den hade någon sorts gräs eller vass när vi flyttade hit men det blev högt och väldigt skräpigt. Jag vill kunna sitta på altanen och se över rabatten därför jag tog bort vassen.

Vintergrön skiter jag faktiskt i för det är inte då jag är i trädgården och då räcker de krukor jag har med ljung m.m. som man ser innifrån.

Det är ju fint om det är blommande men jag vill inte behöva plantera om och sätta nytt utan jag vill ha något som är fint även när det inte blommar.

Om det ska gullas med rosor m.m. så är det nog inte min grej heller. Denna rabatt är inte den jag egentligen är intresserad av jag har andra delar av trädgården som jag gillar mer. Det som ger mat tex kryddor, bärbuskar m.m. så denna är bara för att det ska vara något där som är fint.

• Diablo

Jag har en sådan smal rabatt, där har jag satt lavendel. Man kan blanda sorterna så får du en härlig blandning av allt från vita blommor till djup blå. De doftar underbart. Lavendel är lättskötta, det är bara att klippa dem lite på våren om man tycker att de har brett ut sig för mycket, annars är det bara att njutaGlad

Har man tur behöver man inget vett!
  • Pia och Elna

Lavendel tipsade min mamma om så det ska jag verkligen kika på. Jag ska givetvis ner till ett växtcenter men vill ha lite tips att kolla upp innan.

• Kjellgren

När vi gör om altanen ska den inramas av en lätt upphöjd rabatt som är bara några dm bred och dit ska jordgubbslandet flyttas. Plantorna ska få stå lite i zickzack och får breda ut sig hur de vill med revor, antingen hamnar revorna i rabattremsan = bra eller också på altanen = de dör eller på gräsmattan = det blir bortklippta.

Ett alternativ är kryddväxter som både doftar gott och är praktiskta. Låter man några blomma är de vackra också.

Svar på tråden Lättskött rabatt med perenner vad ska man ha?