Tänk hellre färger och former än i specifika växtsorter, låt det komma senare.
Rabatten är smal och blir antagligen intressantare om den är bredare eller om växterna kan välla ut över kanterna, annars riskerar det mesta att bli växter på rad.
Vill du ha den lättskött, vintergrön eller blommande? Personligen är jag itne så förtjust i rabattrosor (även om också jag har några), de ska klippas och gullas med och det är liksom inte min grej.
Pioner har en kort men överdådig blomning men behöver bytas av när de blommat över, tex av klätterrosor, många klätterrosor formar sig som välvda "buskar" när de får växa fritt. Låga perenner runt om i ett par andra färger gör det mer intressant. Eller använd gräs, det finns många vackra gräs med eller utan "vippor".
Barkmull är bra att täcka med och billigt blir det om du kan låna en kompostkvarn och mala dina egna spån (syren är bäst enligt min erfarenhet, det är ett "torrt" trä som blir bra i kvarnen men allt avklippt från trädgården fungerar, även vattenskotten från äpple om de fått torka någon vecka).
På nätet finns mycket inspiration och även i trädgårdstidningar. Och givetvis om du går till en bra plantskola med kunnig personal.
Lycka till, du har mycket roligt framför dig!