• didda

Förskola vid sjukskrivning

Har man rätt att ha sitt barn påförskolan när man är sjukskriven? Jag tänker att dagarna isf blir betydligt kortare för henne än vad de är nu när jag jobbar.

Måste man förresten visa upp läkarintyg till förskolan eller litar de på ens ord? Är inte helt bekväm med att de ska veta exakt av vilken anledning jag blivit sjukskriven.

Någon som vet?

• Svar på tråden Förskola vid sjukskrivning
  • Monismonis

Vad jag vet får man ha barn på förskola när man är sjukskriven. Om man har barnet hemma räknas man inte som sjuk eftersom man kan ta hand om sitt barn. Har aldrig hört att man ska visa intyg på förskolan. Kanske kan det variera i olika kommuner?

• CeeJay

Tror inte man kan kräva att du ska visa läkarintyg.

Däremot vet jag att i vissa kommuner har man bara rätt till 15 timmar när man är sjukskriven en längre tid. Sök information på din kommuns hemsida så hittar du nog svaret vad som gäller för er

• Trollsländan

Jag är sjukskriven just nu, har inte behövt lämna något intyg för det. Barnen går på tider som passar både mig och verksamheten. Jag har varit i kontakt med förskolechefen och hon tyckte att det var viktigt att tiderna passar mig så att jag får vila ordentligt. Hade jag bara fått ha barnen där 15 timmar i veckan hade jag blivit tokig och kan inte tänka mig att försäkringskassan skulle gilla det heller!  

• gullehjärtat

Jag har inte behövt visa läkarintyg. Men om dom kräver det tror jag du har rätt att stryka över anledningen med tippex?

Och som monismonis skriver så har f-kassan räknat det som att kan du ha barnen hemma kan du likaväl jobba. Men jag har hört att de inte är lika stränga ang det nu..
    Jag hämtar mina några timmar tidigare dom dagar jag orkar, men de står på heltid på schemat fortfarande...

• MiaP79

När min man var med om en olycka och kom hem från sjukhuset efter några veckor där sa dagis ( och fritids) till att barnen skulle vara hemma mer. Han var inte ens kapabel att ta hand om sig själv så vi fick läkarintyg på att han inte kunde ta hand om barnen. De var tvingade att gå på det intyget och vi hörde inte mer om den saken.

• Jennie med ie

I de kommuner där de kräver intyg för att få ha mer än 15 h omsorg/vecka är det ofta inte det vanliga sjukintyget, samma som till FK och så, de vill ha utan ett annat där det specifikt står om behovet av barnomsorg. Där behöver diagnos/orsak ö h t inte stå, utan bara att läkaren skriver att man behöver t ex heltids omsorg p g a sin sjukdom.

Svar på tråden Förskola vid sjukskrivning