• Anonym (Anna)

hål i örat...

Hej!
    Hur lång tid tar det för ett hål i öronsnibben att växa igen??
    Det är så att min dotter som tog hål för ca 4 veckor sedan fick lite gult gegga ifrån öronhålet så vi tog ut örhänget då det blev lite rött oxå så hon har inget öronhänge i nu....
    Och det röda har försvunnit och det ser fint ut igen...

men kan man stoppa in örhänget sen igen (givetvis tvättas örhänget av) efter det har lugnat ner sig??

Fast hålet har kanske växt igen eller?

/Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-22 16:19
    vi tog ut örhänget igår....annars har läkningsörhänget suttit i 4 vevkor...

• Svar på tråden hål i örat...
  • KaSaM

Har man inte örhänget i så växer hålet igen, det är vanligt med infektioner så därför bör man rengöra noga och snurra på örhänget varje dag.

• Kjellgren

Om det var nytaget och infekterat ökar risken att det har läkt eftersom kroppen betraktar det som ett sår. Det framgår itne riktigt hur länge det lämnades utan örhänge men ofta går det att trycka igenom ändå.

Använd gärna örhängen av titan som är mer vävnadsvänligt än tex plast och guld.

• Anonym

Vill hon ha kvar hålan kan det vara bäst att stoppa i läkörhänget igen och sen tvätta de dagligen. 

• Anonym (Anna)

vi tog ut örhänget igår och läkningsörhänget har annars suttit i 4 veckor...
    men hålet växer väl inte igen på 2-3 dagar?

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-22 16:22:32 följande:
    vi tog ut örhänget igår och läkningsörhänget har annars suttit i 4 veckor...
    men hålet växer väl inte igen på 2-3 dagar?
    Kan det mycket väl göra.

Sen har jag alltid fått höra att om det blir en infektion så ska man inte ta ut smycket utan låta det sitta i, annars finns risken att man"släpper lös" de bakterier som finns i såret och det kan förvärras. 
  • Anonym (Anna)

ok, ja jag fick reda på att vi skulle ta ut det så det är ju redan gjort... men det röda har försvunnit och det ser mycket bättre ut...

Ja annars får hon ha ett örhänge så länge bara så får man annars ta ett nytt sen om det nu hinner växa igen innan man kan sätta i det igen...

• Lajkie

Det växer igen fortare än man tror. Dumt att ta ut det.

• Anonym (Anna)
    Lajkie skrev 2012-04-22 16:44:17 följande:
    Det växer igen fortare än man tror. Dumt att ta ut det.
    jo men när dom man tog hål hos att det står på deras hemsida att man ska ta ut örhänget om det blir inflamerat så vad ska man göra??
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-22 17:05:43 följande:
    jo men när dom man tog hål hos att det står på deras hemsida att man ska ta ut örhänget om det blir inflamerat så vad ska man göra??
    Vart "tog ni hål"? Med en pistol hos icke-utbildade eller en piercare med nål?
  • Anonym (Anna)

vi var hos en smyckebutik som har dom där Blomdahl och är certified...

• Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2012-04-22 22:06:25 följande:
    vi var hos en smyckebutik som har dom där Blomdahl och är certified...
    Det krävs ingen utbildning för att bli "certified" hos Blomdahl. De kan inte sterilisera sin håltagningspistol på samma sätt som sterila nålar gör. Det hålet som blir av en pistol är svårläkt och har man otur kan det bli läskiga infektioner. Det är dessutom mycket mer smärtsamt att ta hål med pistol än med en nål.

Jag skulle rekommendera att ta din dotter till en riktig piercare nästa gång. De vet vad de sysslar med och ger er råd.  
  • Idinaxyublyat

Det är normalt att det kommer gult gegga stoppa bara in den o rengör ordentligt. Tvätta händerna rent o rör på örhänget mycket'

• melicia

Mitt ramla ut och jag kan ej sätta i det själv och jag tar ej hål i örat igen för det gjorde skit ont

• melicia

Mitt ramla ut och jag kan ej sätta i det själv och jag tar ej hål i örat igen för det gjorde skit ont

• IsDimma
    melicia skrev 2018-03-02 18:40:07 följande:

Tog du hålen med nål hos en pieringstudio? Eller med pistol? För med nål är det inte värre än ett blodprovsstick hos vårdcentralen. Pistol är värre och det förstör vävnaden runt omkring.

Plus att med pistol blir läkörhänget för kort och örat har inte möjlighet att svälla vilket också gör ont. Samt att risken för inflammationer ökar med pistol då du inte kan rengöra den.

Och ramlar läkörhänget av kan man alltid gå tillbaka till piercingstudion så hjälper dom till att fixa tillbaka det! Inga problem.

Jag tog mina första hål med pistol (få jag och mina föräldrar inte visste bättre). Det gjorde ont, läkte långsamt, det ena örat blev aldrig bra, där återkom var med jämna mellanrum. Tig ut örhängena efter kanske fem år och hålen läkte men varet i det dåliga örat har återkommit ibland.

Tog nya hål för ett drygt år sen, med nål denna gång. Gjorde inte alls ont. Läkte perfekt. Han satte hålen i dom gamla och hittills har det dåliga örat inte varat en enda gång
    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Anonym (Hade också problem...)

När jag tog hål i öronen (med pistol) hade jag problem i månader. Satte till sist i krokar för att jag var så trött på läkstiften och sedan var det läkt på en dag. Sätt nog för tätt helt enkelt. Kanske värt att prova köpa titankrokar?

Svar på tråden hål i örat...