• Emmalinnéa

Råd om att starta eget cafè

Hej! 

Jag har funderat mycket nu det senaste året på att i framtiden öppna ett eget café.
    Jag har många idéer och jag har drivet att starta ett eget företag, jag är inte heller rädd för att jobba och lägga ner tid på detta. 
    Jag är väl medveten om att det kommer bli tufft och att det första året kan man inte räkna med att gå i vinst samt att man måste ha ett riktigt bra läge. Tänkte försöka hitta en lokal som varit café sedan tidigare som har rätt sorts fläktsystem och som dom haft rättigheter och tillstånd förut så det inte blir så mycket extra fix.
    Planerar att gå en starta eget kurs och hantering av livsmedel.
     Eftersom riskerna är så pass stora när man startar eget så tänkte jag starta café som aktiebolag (inte enskild firma eller handelsbolag). 
    Men hur gör man egentligen?Vart börjar man? saker som är viktiga att tänka på? Tips och råd är väldigt välkomna!  

• Svar på tråden Råd om att starta eget cafè
  • Callan

Man lär nog vara beredd att jobba alla dagar i veckan och inte ta ut ngn lön alls, iaf de första åren.
    Så har det varit för alla de jag känner med eget företag.

2 väninnor har haft egen butik och det innebär att de måste stå där all tid butiken har öppet. Det är ju tyvärr samma tid som andra vill vara lediga, dvs helger och ffa eftermiddagar.
    En av dem säljer nu och ska vara arbetslös istället för hon kan iaf inte ta ut ngn lön och jobbar 6d/v...
    Hon har kört i 2-3år iaf och butiken går runt ok trots allt.

Ska du dessutom kunna baka eget så lär du ju vara där ännu längre än bara öppettiden för caféet.
    Tufft tror jag, men det finns ju massor av caféer som funkar så jag hoppas du har ett bra koncept som säljer  

• mrsStatham

Tufft det första året?
    Räkna med de första 3 åren, minst. Speciellt när det handlar om caféverksamhet och om du hade tänkt att köra hederligt.
    Som ovan skriver, räkna med att du får jobba all tid cafét är öppet, plus en timme för öppning, en timme för stängning och några extra timmar in veckan för administrativt jobb.
    Allt utan att kunna ta ut lön, de första 2-3 åren.
    Du kommer att vara tvungen att leva snålt och i princip utan socialt umgänge tills verksamheten kommit ordentligt på fötter.

Är du beredd på det, är övriga familjemedlemmar med på det? 

Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham
    puss skrev 2012-04-22 18:33:55 följande:
    Varför ska man inte kunna ta ut lön?
    För att det kostar väldigt mycket i form av arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, pensionsavgift, sjukförsäkringsavgift etc etc
  • Kattis

Kontakta ex almia och boka tid för ett möte med dom. Där får du hjälp med allt ifrån planering, målsättningar och ev. finansieringar.

• puss

MrsStatham, dom sakerna kostar ju jämt. Inte bara första åren.

• Kjellgren

Café tror jag är svårt om du inte har både ett bra läge och en bra affärsidé - alltså mer än att sälja kaffe med fikabröd.

Nyföretagarcentrum kan ge kostnadsfria råd och tips om finansiering. AB är bra och kräver i dagsläget bara 50.000 men jag antar att det är betydligt mer kostsamt än så att starta kafeverksamhet och frågan är hur pigga bankerna är idag på lån.

Kan du kombinera kafeet med något, inte vet jag; konstutställningar, musikevenemang eller annat för att ge det en unik prägel?

• mrsStatham
    puss skrev 2012-04-22 18:46:56 följande:
    MrsStatham, dom sakerna kostar ju jämt. Inte bara första åren.
    jo absolut, men när man startar upp ett företag finns det massa annat som är mer prioriterat än lön för att verksamheten ska kunna fortsätta. Och allt som oftast blir det ingenting kvar för lönekostnader i början.
  • puss

Ok, om man köper grejer på avbetalning kan jag tänka mig att det är så. Och inmana man blir känd. Men det har ju inget att göra mes avgifterna.

• puss

En storsäljare kan ju vara ett stavningsprogram som är bra, ser jag nu på min text....

Svar på tråden Råd om att starta eget cafè