Inlägg från: smirre80 |Visa alla inlägg
  • smirre80

Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?

Kör du med någon kolkälla? Easy carbo el co2? Annars låter trippeldos rätt mycket när du bara har 0,25 watt per liter och om du inte har kolkälla. Har du reflektorer på lysrören?
    Hur mycket växter har du?

• smirre80

Reflektorer är nog ett måste. Just dessa akvarium med "plastmössa" är det hemskt dåligt ljus i. När jag hade mitt 220 liter med 2 lysrör skaffade jag vanliga reflektorer, körde med DIY mäsk och 2 fulldoser pmdd i veckan. Växte som ogräs. Kom ihåg att inte överdosering EC för då kan det bli giftigt för fiskarna. Men bra att du skaffat kolkälla det gillar växterna.

Gå in på din zoo butik och köp reflektorer efter måtten på dina lysrör.
    Sen kör du angiven dos EC och 1-2 doser pmdd i veckan. Och byt 50% av vattnet en gång i veckan utan att slamsuga botten. Där finns allt godis till växterna. Håll stabila nivåer ett par veckor ska du se att det tar fart.

• smirre80

Ja just det. När bytte du lysrör sist? Är dom upp mot ett år behövs dom bytas. Rekommenderar isf power-glo lysrör.

• smirre80

Kika in på guldfisken. Grymt snabba leveranser. Det står tom watt på reflektorerna där. Så välj 30w så blir det rätt

Svar på tråden Trögt med växtligheten trots PMDD, vad göra?