• MammaEngland

Ensam Förälder - På heltid!

Hej! 
    Jag söker andra föräldrar som är helt solo med sina barn. Alltså inte "varannan vecka", "varannan helg" eller något annat  umgängessystem.

Kanske den andre föräldern helt tagit avstånd, är okänd, död eller liksom i mitt fall; bor utomlands.

Tanken är att vi här kan ge varandra tips att orka. Dela med oss av roligheter. Och bara en plats där vi kan skriva av oss!

Välkomna! 

• Svar på tråden Ensam Förälder - På heltid!
  • Saarraa
    zusa skrev 2012-04-24 20:51:48 följande:
    Att lägga två barn samtidigt när de inte är lika trötta = en riktig cirkus!! En tjattrar och hoppar runt, den andra bölar av trötthet. Tips någon?
    Är barnen lika gamla?
    Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • ereois

En till ensamstående på heltid här. Har varit ensam sedan ungefär graviditetens v20 och sonen är idag 4 år. Pappan bor utomlands och vi har i dagsläget kontakt någon gång per år, när han hör av sig för att tala om att jag inte får kontakta honom. Inte för att jag har gjort det under de senaste 3 åren, men ifall att jag skulle få för mig något så måste han påpeka att jag inte ska...

zusa: nu har jag bara en så jag vet ju inte så vidare mycket om att vara flerbarnsförälder, men om jag vore dig så skulle jag ta till universalverktyget till den äldre när den yngsta behöver somna. TVn. Gärna med Disney Junior på. Inte pedagogiskt för fem öre, men jädrar i min låda vad den är bra att ha ibland. Risken är förstås att den yngsta drabbas av avundsjuka men då är det nog till att vara benhård och säga att när du är 4 år så får du också titta lite längre på TV, men än så länge är du bara 2 och då är det sängdags som gäller.

• zusa

De är 2 och 4 och det är den äldsta som är tröttast annars hade jag lätt använt TV:n den lilla sover fortfarande på dagarna så hon är lite piggare på kvällen!

• mia maria

Här en till som är ensamstående på heltid med två pojkar på 2½ o 8 år!
    Har varit helt ensam från start med lillkillen, och helt ensam med storebror i drygt tre år.
    Den äldste träffar sin pappa hos farmor under några ggr per år, men något umgänge har inte existerat under de senaste åren.
    Så jag är helt ensam med mina killar.

Jobbigt ibland, men underbart för det mesta!

• zusa

Vi har precis gjort det! Men när hon är på förskolan orkar hon inte utan paus, när hon är hemma på dagarna brukar hon få köra på och slocknar sedan halv sju. Till hösten får hon nog sluta sova på dagarna på dagis också, hon fyller tre i oktober så hon borde vara redo då.

Har testat att ha dem båda i min säng (jättekul att hoppa i), ha dem i sina egna sängar (jättekul att klättra emellan) ha en av dem i min säng och den andra i sin (jätteorättvist). Idag "mutade" jag den lilla och sa att om hon var tyst tills den stora somnade fick hon gå upp igen (trodde att även den lilla skulle hinna somna på den stunden men hon tog mig på orden) . Imorgon testar jag att sitta mellan deras sängar igen, det brukar funka.

• sunsed1

Hej. Är också helt Solo med en 8 åring. Har varit det sen graviditetens början. Vi trivs otroligt bra som det är. Tiden kan dock vara rätt knapp, speciell om man jobbar skift på heltid och i en annan kommun än man bor.

Att anlita barnvakt är vår enda räddning och ibland ser vi inte varandra i 12-24 timmar. Då hon sover när jag kommer hem mitt i natten. Men så har det inte alltid varit. Bara det senaste året nu när hon har blivit lite större. Sedan vill  vi ha lite finare saker hemma och åka på käckare semestrar och då krävs det mer engagemang på arbetet och mindre tillsammans tid. Men det tar vi igen under ledigheter.

Trivs och vara ensamstående

• mia maria
    sunsed1 skrev 2012-04-24 23:30:14 följande:
    Hej. Är också helt Solo med en 8 åring. Har varit det sen graviditetens början. Vi trivs otroligt bra som det är. Tiden kan dock vara rätt knapp, speciell om man jobbar skift på heltid och i en annan kommun än man bor.

Att anlita barnvakt är vår enda räddning och ibland ser vi inte varandra i 12-24 timmar. Då hon sover när jag kommer hem mitt i natten. Men så har det inte alltid varit. Bara det senaste året nu när hon har blivit lite större. Sedan vill  vi ha lite finare saker hemma och åka på käckare semestrar och då krävs det mer engagemang på arbetet och mindre tillsammans tid. Men det tar vi igen under ledigheter.

Trivs och vara ensamstående
    Hur har du det med barnvakt/barnomsorg när du jobbar skift?
    Jag jobbar nämligen också skift, så det är därför jag undrar!
  • MammaEngland
    zusa skrev 2012-04-24 20:51:48 följande:
    Att lägga två barn samtidigt när de inte är lika trötta = en riktig cirkus!! En tjattrar och hoppar runt, den andra bölar av trötthet. Tips någon?
    åh,jag hade exakt samma problem. Mina barn är täta (13mån) mellan och jag löste nyligen problemet med separata sovrum. Helt plötsligt tar det 10min att somna istället för 1,5 h!
  • sunsed1
    mia maria skrev 2012-04-24 23:56:27 följande:
    Hur har du det med barnvakt/barnomsorg när du jobbar skift?
    Jag jobbar nämligen också skift, så det är därför jag undrar!

Judå, jag har en flicka som kommmer och hjälper till. Jag arbetar dock inga nätter. Jag brukar vara hemma senast 2200. Nätterna hade nog inte fungerat för mig om inte det fanns en "nattis"  och det finns det ju inte i närheten.

Men barnvakten hämtar kring fyra från fritids och sedan är med dottern i biblioteket och gör läxorna med henne där. Hon brukar vara med dottern mellan 2 - 4 timmar om dagen.

Fungerar jätte bra.  
Svar på tråden Ensam Förälder - På heltid!