• Rabarbapuppa

Äldre BMW?

Tjena,
    Nån som har erfarenhet av BMW? (som gått långt)Funderar över en 3-serie touring men är det någon som vet om BMW generellt är "känsliga" för miltalet.Är det vettigt att köpa sånna som gått över 20 tusen eller blir det bara att köpa sig problem?Har inte ägt BMW förut. (bara VW/Audi)

/Puppa

• Svar på tråden Äldre BMW?
  • Linda1976

Är den bara servad och underhållen som den ska, så avskräcker inte miltalen mig, iaf.

En BMW är alltid en BMW. Deutsche qualität!  

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Hackad på FL

Kolla så kamremmen är bytt, motorras är inte kul. Annars mest vanlig förslitning, vilken modell (har funnits några olika 3-serier genom åren) och hur gammal? Vissa modeller (om jag minns rätt den som kom i början av 90-talet hade problem med bakvagnen, aluminiumram som kan spricka så be en verkstad titta på bilen innan köp i.s.f.
    Spindellederna verkar hålla ca 10.000 mil lite jobb att byta men inte så dyrt, rost är annars det största problemet på äldre modeller
    Har själv en 325i -90 som gått ca. 13000 urkul bil, bromsrör, bensintank, och nämda spindelleder bytta annars bara vanligt underhåll men rosten som sagt, maskätet lite varstans men går igenom besiktningen i regel u.a. 

• Rabarbapuppa

Tack för svar! Detta är dock lite nyare, en 02'a som jag sett på annons. Verkar ha gått 22 tusen. 
    Men 330 kanske är dyr i försäkring och skatt? Jag kör Passat idag. Skulle lätt kunna tänka mig lite mindre bil men vill samtidigt komma ned i skatt/försäkring, men man kanske är helt ute och cyklar då, denna BMW kanske kostar lika mycket eller mer och kanske drar mer ändå..

• Hackad på FL

Den är nog ganska dyr i försäkring, beror ju lite på var man bor men det är ju inte billigt hur som helst.
    Jag har även en 530iA -01. Den är ju tyngre men den drar som bäst 0,87, nästan bara landsvägskörning under vår Sverigesemester. Till vardags med nästa enbart korta stadskörningar drar den 1,3-1,4 l/milen (beror ju lite på hur man gasar men mycket snålare blir den inte).

Vill Du ha mer expertis på bilen så gå in på  http://www.autopower.se

• Linda1976
    Hackad på FL skrev 2012-04-23 10:46:52 följande:
    Den är nog ganska dyr i försäkring, beror ju lite på var man bor men det är ju inte billigt hur som helst.
    Jag har även en 530iA -01. Den är ju tyngre men den drar som bäst 0,87, nästan bara landsvägskörning under vår Sverigesemester. Till vardags med nästa enbart korta stadskörningar drar den 1,3-1,4 l/milen (beror ju lite på hur man gasar men mycket snålare blir den inte).

Vill Du ha mer expertis på bilen så gå in på  www.autopower.se
    Japp, bra sida. Mitt barns ömma barnafader är den som fotar alla reportage där
  • Linda1976
    Rabarbapuppa skrev 2012-04-23 10:26:16 följande:
    Tack för svar! Detta är dock lite nyare, en 02'a som jag sett på annons. Verkar ha gått 22 tusen. 
    Men 330 kanske är dyr i försäkring och skatt? Jag kör Passat idag. Skulle lätt kunna tänka mig lite mindre bil men vill samtidigt komma ned i skatt/försäkring, men man kanske är helt ute och cyklar då, denna BMW kanske kostar lika mycket eller mer och kanske drar mer ändå..
    Ja, en 330 är inte billig i försäkring, om du inte bor på vischan. 

Jag bor i Mölndal, hade en 325:a innan, (en 01a E46)) och nä - försäkringen var inte billig. Iofs så har jag inte låst eget garage, har du det så påverkar ju det lite.
  • liten giraff

Har en 325i touring från -01. Hade en skitbil innan så det känns kvalitet och modernt fast den är så pass gammal tycker jag. Går fint, drar i genomsnitt ca 0,8. Har gått nu snart 20.000, ca 15.000 när jag köpte den. Den uppfattning jag har är att miltalen inte spelar så stor roll, som ovanstående skrivit.. utan att det är skick och underhåll. En dyr grej som jag fick kosta på första vintern var att byta frusen vevhusventilation.. gick på ca 7000:- och var visst ganska vanligt för den här årsmodellen och serien enligt de på verkstaden! 

Ett minus är försäkringen, betalar över 700:- i månaden. Men bilen är underbar att köra :) 

• Rabarbapuppa

Tack för mer svar!

Enligt prisuppgift via webben (IF) skulle den hamna på drygt 650:- månaden i helförsäkring för mig, med 3000 i självrisk. Jag bor inte på vischan, men jag har låst garage.
    Skatten verkar ligga på 2800 om året, vilket nog tyvärr är ett par hundringar mer än vad jag skattar för min Passat som är en 07'a. I min lilla drömvärld skulle jag vilja ha en bil som inte är förknippad med så mycket värdetapp, men ändå fortfarande känns lite modern som författare ovan skrev. Jag har suttit i äldre BMW och jag tycker ta mig sjutton att de känns moderna och solida interiört trots viss ålder. Det är imponerande.

Ska kolla Autopower lite. Känns som det här med vevhusvent är något jag bör kolla upp.

/Puppa 

• Linda1976

Japp, så sant.

De känns "nya" länge. Lite kuriosa: Det som var standard på en 750iL 1989 (E32)  fanns som tillval på senaste SAABen. *fniss* 

• liten giraff

Linda: Hihi, det var ju lite kul! Tycker det finns många nyare bilar som känns plastiga och osköna att köra. Sen farthållare, multirattfunktionerna, regnsensor osv.. det låter nyare än 01 tycker jag, men allt finns i tysken :P

Svar på tråden Äldre BMW?