• Anonym (förvirrad)

Skäligt umgänge för 2½ åring

Vad är skäligt umgänge för en 2½ åring som inte träffat umgänges föräldern sedan sommaren 2011 (knappt 12 timmar då delat på två dagar). Nu kräver umgänges föräldern varannan helg med övernattning direkt samt alla helgdagar och lov under 2012. Det blir ca 50 dgr under detta året ut över varannan helg och sommaren där det är begärt 3 veckor.
    2013 är det ca 7 dgr ut över vv helg och sommarens3 veckor.

Barn och umgänges föräldern har inte under denna tid varken setts eller pratat via telefon trots upprepade försök från boendeföräldern om att få tillstånd ett fungerande umgänge. Framför allt att få igång ett umgänge och trappa upp det, Boende föräldern ser inget hinder för vv helg utan att det måste trappas upp då barn och umgänges förälder inte träffats på så länge.

Hur mkt skall boendeföräldern "göra" för att få tillstånd umgänge?

• Svar på tråden Skäligt umgänge för 2½ åring
  • Anonym (förvirrad)

Boendeföräldern har kontinuerligt erbjudit träffar dag tid tillsammans med för barnet trygga personer och i trygg miljö för att på så sätt kunna bygga upp det igen. Detta under en period av ca  veckor och att de träffas varje vecka och utöver det pratar i telefon och/eller skype. Umgängesföräldern har avböjt till det och vägrat ut sig så att säga.
    Umgängesföräldern har nu stämt boendeföräldern på umgänget. 

• Anonym (förvirrad)

Umgängesföräldern bor ca 15 mil ifrån har valt att flytta längre bort.

Tingsrätten kan alltså inte döma till upptrappning av umgänget? 

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-04-23 14:58:14 följande:
    Boendeföräldern har kontinuerligt erbjudit träffar dag tid tillsammans med för barnet trygga personer och i trygg miljö för att på så sätt kunna bygga upp det igen. Detta under en period av ca  veckor och att de träffas varje vecka och utöver det pratar i telefon och/eller skype. Umgängesföräldern har avböjt till det och vägrat ut sig så att säga.
    Umgängesföräldern har nu stämt boendeföräldern på umgänget. 
    Föreslagit att upptrappningen skall ske under 4 veckor.
  • Anonym (förvirrad)

Förslaget har varit att träffa barnet 1-2 ggr/v under dessa 4 veckorna samt samtal via telefon och skype mellan träffarna.
    Viktiga är att barnet känner sig trygg och att det därför till en början är i en trygg miljö med person som barnet är  trygg med.

• Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2012-05-04 19:04:45 följande:
    Har du tänkt ta del i kostnaden för umgängesresorna under den upptrappningen. Det blir 30-60 mil i veckan...120-240 mil den månaden. Väldigt dyrt. När ska barnet få ha umgänge hos andra föräldern och hur ska det skolas in?
    Vad menar du med kostnaderna för umgängesresor mm? Tingsrätten har i sitt protokoll utförligt skrivit att umgängesföräldern hämtar och lämnar! Dock stod boendeföräldern på sig och ville hämta vid några tillfällen. Tingsrätten poängterade att det var absolut inget krav från deras sida.

Barnet skall ha umgänge under en tid hos umgängesföräldern vid ca 4-6 tillfällen innan det blir övernattning och till en början enbart 1 övernattning.

Är det boendeförälderns ansvar att umgängesföräldern skolar in sitt barn? 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Maja) skrev 2012-06-01 10:59:17 följande:
    Jag kan tillägga att umgänget formulerades som det gjorde då pappan bodde 25 mil bort från barnet. Hade avståndet varit närmre hade jag (och tingsrätt) hellre sett att umgängestillfällena hade skett tätare för att bygga upp en trygg och stabil relation med kontinuitet mellan barn och far.
    Det liknar det som vi fått igenom dock skiljer det sig att jag inte är närvarande i början utan annan trygg person för barnet. 

Nu strular han genom att han skall ha andra dagar mm än det som Tingsrätten har i sitt protokoll. 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2012-06-01 21:25:16 följande:
    Hans bekymmer. Du behöver inte gå med på ändringar.
    Men det bästa för barnet är väl ändå att vara lite till mötesgående? Även om det känns som att dansa efter hans pipa.....
  • Anonym (förvirrad)
    Glad Gbg skrev 2012-06-02 01:16:21 följande:
    hur har det hela uppkommit? blir alltid intresserad när jag läser trådat som denna. Tog du ut hela ledigheten själv då?
    Ja du, jag tog inte alls ut all föräldraledighet utan han var hemma ca 6 mån själv. 
    Anledningen till att han inte träffa sitt barn kan enbart han svara på varför han gjort val som han gjort.
    I Tingsrätten uppgav han att anledningen var att han inte ville träffa mig osv... 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2012-06-02 18:17:14 följande:
    Precis det jag menar, man kan inte vara så stelbent att man påstår att alla situationer alltid kan lösas på förhand i TR. Det kan ha uppstått akuta situationer exvis.
    Klart akuta situationer kan uppstå men skillnaden är nog prioritering där.... för vad är akut situation för mig är då rakt inte det för honom. Tex kunde inte följa avtalad tid om samtal för potatissalladen skurit sig......
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym skrev 2012-06-02 19:38:24 följande:
    Det är så jag menar att vi kan omöjligt säga något så tvärsäkert efter det lilla du ger. Jag antar att du tar rätt  beslut efter hur din situation ser ut. Och det är ju klart, är det saker som potatissallad så ska man inte gå med på att ändra hit och dit.
    Klart jobbet sätter gränser för hur man kan träffa sitt barn men att hela tiden skylla på det fram och tillbaka det underlättar inte. Att sedan försöka få till förändringar som jag upplever som medvetet ändra när han tex vet att jag har mycket osv.

Det har framkommit att han har ny sambo och denne har barn - som han tar hand om dvs prioriterar dem före sitt eget barn (som jag upplever det) 
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Maja) skrev 2012-06-02 21:08:32 följande:
    Kan inte annat än att hålla med. Den det drabbar mest i slutändan är pappan  i det här fallet (om han nu bryr sig nämnvärt). Våra barn kommer givetvis inte må 100 %-igt bra hela tiden när sanningen kommer fram, för den kommer vi inte alltid kunna skydda barnen ifrån. Men så länge som vi är bra mödrar till våra barn så kommer vi att kunna kompensera mycket och ge våra barn en stadig grund att stå på, som gör att de inte blåser omkull när vinden viner...

Blir jätteledsen av att läsa vad du skriver TS, om att pappan nu har ny sambo med barn som pappan prioriterar. Har det liknande... Min son har gång på gång blivit avvisad av sin pappa och nu, vid 4 ½ års ålder, har de inte setts mer än 30-40 timmar på 3 år (senast de sågs eller hördes av var för 13 månader sen). Fick nu höra på omvägar att pappan skaffat nytt barn med sin sambo... Jag orkar inte ens bli arg längre, undrar bara hur fasiken man tänker när man väljer bort sitt ena barn och sedan skaffar ett nytt? Helt otroligt att man kan vara så korkad!

Turligt nog lever jag med sonen i ro med ny man sedan ett bra tag tillbaka,och denne man är sonens psykologiska pappa och den sonen ser som sin pappa. Sicken tur att långt ifrån alla män är svin, det finns riktiga guldkorn därute
    Ingen lätt sits nä det är inte alls trevligt för barnen och tyvärr är det just våra barn som drabbas.

Skönt att höra att det finns guldkorn där ute ;) men först skall jag och mitt barn skapa ett bra liv innan det skall blandas in någon ny.
Svar på tråden Skäligt umgänge för 2½ åring