• Anonym

Skäligt umgänge för 2½ åring

Bor umgängesföräldern nära boendeföräldern? Umgänge får umgängesföräldern och någon längre upptrappning dömer domstolen aldrig till.

• Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-04-23 20:54:25 följande:
    Umgängesföräldern bor ca 15 mil ifrån har valt att flytta längre bort.

Tingsrätten kan alltså inte döma till upptrappning av umgänget? 
    Korta umgängen under dagtid är inte rimligt en längre tid. Kanske under ett par veckor men det är sällan de dömer till längre upptrappning än så.
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-04-23 21:26:23 följande:
    Föreslagit att upptrappningen skall ske under 4 veckor.
    Kan du förklara hur dessa veckor är tänkta att se ut?
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-05-04 15:05:40 följande:
    Förslaget har varit att träffa barnet 1-2 ggr/v under dessa 4 veckorna samt samtal via telefon och skype mellan träffarna.
    Viktiga är att barnet känner sig trygg och att det därför till en början är i en trygg miljö med person som barnet är  trygg med.
    Har du tänkt ta del i kostnaden för umgängesresorna under den upptrappningen. Det blir 30-60 mil i veckan...120-240 mil den månaden. Väldigt dyrt. När ska barnet få ha umgänge hos andra föräldern och hur ska det skolas in?
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-06-01 21:18:42 följande:
    Det liknar det som vi fått igenom dock skiljer det sig att jag inte är närvarande i början utan annan trygg person för barnet. 

Nu strular han genom att han skall ha andra dagar mm än det som Tingsrätten har i sitt protokoll. 
    Hans bekymmer. Du behöver inte gå med på ändringar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-01 21:25:16 följande:
    Hans bekymmer. Du behöver inte gå med på ändringar.
    Jag tycker inte att man kan vara så stelbent som det låter på ditt inlägg utan det måste ju handla om vilken orsak han vill byta (kan inte för jobb tex)
  • Anonym
    Anonym (Maja) skrev 2012-06-02 14:39:54 följande:
    Beror det på jobb så borde han ha tagit upp detta redan i tingsrätten, för givetvis tar TR hänsyn till sådant.
    Precis det jag menar, man kan inte vara så stelbent att man påstår att alla situationer alltid kan lösas på förhand i TR. Det kan ha uppstått akuta situationer exvis.
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-06-02 19:12:36 följande:
    Klart akuta situationer kan uppstå men skillnaden är nog prioritering där.... för vad är akut situation för mig är då rakt inte det för honom. Tex kunde inte följa avtalad tid om samtal för potatissalladen skurit sig......
    Det är så jag menar att vi kan omöjligt säga något så tvärsäkert efter det lilla du ger. Jag antar att du tar rätt  beslut efter hur din situation ser ut. Och det är ju klart, är det saker som potatissallad så ska man inte gå med på att ändra hit och dit.
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-06-02 19:41:51 följande:
    Klart jobbet sätter gränser för hur man kan träffa sitt barn men att hela tiden skylla på det fram och tillbaka det underlättar inte. Att sedan försöka få till förändringar som jag upplever som medvetet ändra när han tex vet att jag har mycket osv.

Det har framkommit att han har ny sambo och denne har barn - som han tar hand om dvs prioriterar dem före sitt eget barn (som jag upplever det) 
    Nu har jag inte alls haft det lika besvärligt som du men känner igen beteendet att lasta över när man har som mest omkring sig. Är det du som berättar det? I så fall, håll tyst om det, han har inte med att göra vad eller hur du har det. Det var enda sättet för mig att slippa sånt från pappan.

Det är sorgligt om det stämmer att han prioriterar bort sitt barn, men vet du, han kommer att få betala, de får de alltid. Det kan vara jobbigt som förälder i småbarnsåren men barnen växer upp fort och väljer snart själva var de ska lägga sin lojalitet. What goes around comes around stämmer så bra just här.
Svar på tråden Skäligt umgänge för 2½ åring