Skäligt umgänge för 2½ åring
Sätt dig på tvären! Ett sådant umgänge utan successiv upptrappning är INTE till barnets bästa.
Jag har befunnit mig i liknande situation som dig med en 2 ½-åring som inte träffat sin pappa ett par timmar varannan månad under ett år, och då med mig närvarande. Han yrkade på varannan helg direkt och vartannat lov, nyår, jul (en vecka sammanhängande per jul och nyår) och jag gick givetvis inte med på detta.
Jag fick istället igenom följande umgängesförslag:
Varje helg umgänge hemma hos mig och barnet närmaste tiden :
Första lördagen : 4 timmar, jag närvarande alla dessa timmar (i bakgrunden för barnets trygghet=
Andra lördagen : 4 timmar med mig närvarande
Tredje lördagen : 4 timmar, jag närvarande tre timmar av dessa
Fjärde lördagen : 4 timmar, jag närvarande två av dessa
Femte lördagen: 4 timmar, jag närvarande två av dessa
Sjätte lördagen : 4 timmar, jag närvarande inte
Därefter skulle det börja med en övernattning två helger på raken, sedan varannan helg. Detta fodrade givetvis att varje umgängestillfälle följdes, vilket aldrig skedde. Mitt barn är nu 5 år och trots fem umgängesdomar från tingsrätten (alla i stil med det ovan, fast ju längre tiden gick desto fler umgängestillfällen behövdes innan övernattning) har han ingen kontakt med sin pappa då pappan gång på gång brutit domar och aldrig hört av sig.
Jag kan tillägga att det här umgängesförslaget behövde jag inte ens "slåss" för i tingsrätten utan domaren talade direkt till mig och sa "Ditt umgängesförslag är mer än vettigt i er situation, jag tycker att det är bra formulerat och inte för mycket begärt". Pappan satte sig på tvären till detta men domaren reflekterade inte över det utan förklarade helt sonika att umgängesschemat är för barnets bästa och därför blir det så.