• Anonym

semesterersättning kronofogden

ligger på löneutmätning nu och i juni så ska jag ju få semesterersättning eftersom jag ska ha 4 veckor semester i juli, kommer dom ta hela semesterersättningen?

tycker inte dom borde göra det för grejen är att eftersom jag inte jobbar i juli när jag har semester så får jag ju ingen lön då utan semesterersättningen måste jag ju ha för att kunna betala hyran och sånt i juli.

• Svar på tråden semesterersättning kronofogden
  • Anonym

Klart de tar den oxå......

• mammatill6

Det beror på hur ditt beslut ser ut. Det vanligaste är at man  har ett förbehållsbelop man får behålla och kf har röknat ut en summa de kan dra. Då drar de endast den summan även om du får ut mer. Exempel: Du får ut 15000:-. Kf beslutar att du har rätt att behålla 5000:- vilket blir förbehållsbelopp och de beslutar att utmäta 5000:-. Får du ut 19000 nån gång drar endast 5000:- ändå.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 19:54:37 följande:

Nej, det är inte klart. Risken är minimal att de tar den.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 19:54:37 följande:
    men hur kan dom göra det? hur ska jag då kunna betala räkningarna i juli? kommer ju inte få nån lön i juli utan jag får semsterersättning i juni som ska täcka kostnaderna för juli månad.
  • mammatill6
    Anonym skrev 2012-04-23 20:04:20 följande:
    men hur kan dom göra det? hur ska jag då kunna betala räkningarna i juli? kommer ju inte få nån lön i juli utan jag får semsterersättning i juni som ska täcka kostnaderna för juli månad.

Ta fram beslutet och läs det. De kommer med alls annolikhet inte ta den. Läs vad som står.
  • Betty Boop

Om du har semester så ska du ju få lön som vanligt. Vad har du för slags anställning? Är du timanställd och har bara ledigt? 

• Anonym
    Betty Boop skrev 2012-04-23 20:11:34 följande:
    Om du har semester så ska du ju få lön som vanligt. Vad har du för slags anställning? Är du timanställd och har bara ledigt? 
    är målare och är fast anställd, nej vi har andra regler gällande semesterersättning, vi får ut den månaden före vi har semester, alltså om vi har semester i juli så får vi ut den i juni och sen får vi ingenting i juli istället, jag vet att det är konstigt men så står det i vårat avtal, det är det jag menar att visst kommer jag få mer än förbehållsbeloppet i juni då men kommer inte få nånting i juli istället så kronofogden kan se det som extra i juni men det blir fel i slutändan då.
  • Anonym (me)

Får jag bara ställa en fråga? är det första året du är med om det? menar hur gjorde de sist(när du tog ut semester förra gången till ex.!

• Anonym
    Anonym (me) skrev 2012-04-23 20:21:19 följande:
    Får jag bara ställa en fråga? är det första året du är med om det? menar hur gjorde de sist(när du tog ut semester förra gången till ex.!
    ja det är första året
  • Anonym

Ring och fråga? Alltid en bra åtgärd. Då kan du ju dessutom förklara hur det ser ut med er semesterersättning om det skulle behövas.

Svar på tråden semesterersättning kronofogden