• Anonym

semesterersättning kronofogden

ligger på löneutmätning nu och i juni så ska jag ju få semesterersättning eftersom jag ska ha 4 veckor semester i juli, kommer dom ta hela semesterersättningen?

tycker inte dom borde göra det för grejen är att eftersom jag inte jobbar i juli när jag har semester så får jag ju ingen lön då utan semesterersättningen måste jag ju ha för att kunna betala hyran och sånt i juli.

• Svar på tråden semesterersättning kronofogden
  • Zombie

Kolla vad som står i beslutet om löneutmätning , ibland står det att dom drar allt över en viss summa som du har rätt att behålla ! Ibland är det ett fast belopp varje månad dom drar !

• Zombie

Men varför får du semesterlön månaden innan ? Får du inte vanliga lönen i juli då ? Här får vi semesterlön i juni men vi har ju fortfarande en månadslön som kommer i juli för den betalas i förskott för aug !

• elmadumle

Mannen har utmätning med ett fast belopp varje månad och de tar inte hans semesterersättning, den är uppdelad i juni, juli och augusti.

• Anonym

Vi får ersättningen före semestern enligt avtal och nej jag får ingen lön i juli eftersom våren lön betalas i efterskott, inte förskott som eran, och det beror på att vi jobbar på ackord och alltså aldrig har samma lön. Så vi får ingen lön i juli och därför blir det ju allvarliga problem om dom tar semesterersättningen, kommer ju som sagt inte kunna betala hyran då, men får väl ringa och förklara läget för dom. Dom borde ju fatta situationen

• Zombie

Ok , lät som ett konstigt lönestsystem !

• Unikus
    Waldo skrev 2012-04-24 07:29:00 följande:
    Du får behålla din semesterersättning
    Waldo, har inboxat dig
    UNIK
  • Unikus
    Unikus skrev 2012-04-24 11:17:47 följande:
    Waldo, har inboxat dig
    Waldo, 

förklara det här med semesterersättningen..

Som jag har förstått så har kronofogden två former av utmätningar, en snäll och en elak.
    Förmodar att min sambo åkte på den elaka eftersom hon sa att han skulle få behålla ett belopp minst varje månad.

UNIK
  • Anonym (KF)
    Waldo skrev 2012-04-24 07:29:00 följande:
    Du får behålla din semesterersättning

Det är inte säkert.
  • Anonym

Ok men dom borde ju förstå iallafall om man förklarar att vi har sånt avtal att jag måste ha den annars kan jag inte betala hyran.

• Zombie

Ring dom o fråga , kf har ju bara skickat ett beslut till din arbetsgivare att dom ska dra antigen en fast summa varje månad eller att dom ska dra allt utöver en summa varje månad !

• elmadumle
    Unikus skrev 2012-04-24 11:25:39 följande:
    Waldo, 

förklara det här med semesterersättningen..

Som jag har förstått så har kronofogden två former av utmätningar, en snäll och en elak.
    Förmodar att min sambo åkte på den elaka eftersom hon sa att han skulle få behålla ett belopp minst varje månad.

Min man har också ett belopp han får behålla varje månad men även ett fast belopp som dras, det får aldrig dras mer än det fastslagna beloppet så skulle han ex pga sjukdom få mindre lön så drar de mindre då det aldrig får understiga det beloppet han ska behålla, det kan ibland bli så att de inte kan dra något alls. Och semesterersättning, bonus osv rör de inte för honom.
  • elmadumle
    Anonym skrev 2012-04-24 00:04:51 följande:
    Vi får ersättningen före semestern enligt avtal och nej jag får ingen lön i juli eftersom våren lön betalas i efterskott, inte förskott som eran, och det beror på att vi jobbar på ackord och alltså aldrig har samma lön. Så vi får ingen lön i juli och därför blir det ju allvarliga problem om dom tar semesterersättningen, kommer ju som sagt inte kunna betala hyran då, men får väl ringa och förklara läget för dom. Dom borde ju fatta situationen
    Vi har också lön i efterskott så det som tjänats in i juni kommer i juli, det borde du också få.
Svar på tråden semesterersättning kronofogden