Hur blir man kurator och vad tjänar man som nyexad?
hur blir man kurator? jag vet att man ska gå socionomutbildningen men behöver man någon vidareutbildning? vad tjänar man ungefär som nyexad kurator? är det ett bra och roligt jobb?
hur blir man kurator? jag vet att man ska gå socionomutbildningen men behöver man någon vidareutbildning? vad tjänar man ungefär som nyexad kurator? är det ett bra och roligt jobb?
Du kan söka tjänster som kurator efter socionomutbildningen. Sen kräver ju olika arbetsplatser olika vidareutbildningar, men har du en socionomexamen är du kvalificerad till kuratorsjobb. Nyexade socionomer tror jag har en ingångslön på kring 20.000:-
Socionomjobb är mycket intressanta, men söker du ett jobb där du har roligt kanske du ska söka dej någon annan stans, eftersom du kommer att träffa människor som mår dåligt av olika anledningar. Det kvalar inte in i det jag kallar roligt. Däremot intressant. Allt beror ju förståss på vilken arbetsplats du väljer. Du kommer att ha ett stimulerande jobb om du är kurator, eftersom ingen människa är den andra lik, och därmed de problem du kommer att möta. Det är däremot ett, i alla fall stundtals, tungt arbete. När människor börjar må bättre har de inte behov av en kurator mer, så då avslutas kontakten.
Jag är socionom och har varit det sedan januari 2000. Trivs utmärkt med mitt arbete!
det låter väldigt intressant! menade inte "roligt roligt" utan mer intressant :)
hur kan man vidareutbilda sig? har hört talas om psykoterapi men där måste man ju ha ett arbete som man kan utöva det på?! det är väl inte många kommunala arbetsplatser som låter en göra det, eller? finns det fler vidareutbildningar?
lönen var väldigt låg! hur utvecklas det? vad brukar medellönen vara efter 5-10 års yrkeserfarenhet?