• Evelinasöderström

Min hund smaskar

För ca ett år sedan började hunden smaska nå så fruktansvärt, misstänkte tonsillit (stavning?) Så vi tog en tur till vetten, dom hittade inge onormalt men vi fick medicin utskrivet.. efter 20 dagar slutade smaskandet och allt va som vanligt igen.. 

Nu har det börjat igen, Han är precis som vanligt i allmäntillståndet och äter och dricker som han ska.. Bara det att han smaskar.. är det någon som varit med om liknande förut som kanske vet vad det beror på?   

• Svar på tråden Min hund smaskar
  • Wittra

Vad menar du? Att hund smaskar när han äter eller annars? tonsilliten kan ju återkommit för övrgt.

• Evelinasöderström

Ja men det va inte tonsillit, dom hittade inge onormalt och han va inte svullen eller nått sånt..  Njae han liksom smaskar som hundar gör på kvällen när det lagt sig tillrätta, fast det är hundra gånger värre.. han kan hålla på hur länge som helst och så har han inte gjort innan..

• Wittra

Kan han ha någon slags muntorrhet? ;) Varför återgår du inte till veterinären och säger att beteendet återkommit? Kan kanske vara allergi eller nåt....han har inga tandproblem?

• Evelinasöderström

Nej han har tillräckligt med saliv i munnen, nej han har jätte fina tänder då han älskar när man borstar dom.. han luktar som vanligt i munnen också så det är inge sånt..

Jo jag ska självklart gå till vetrinären, men eftersom att dom inte hade nå svar på sist vad det va för nått så tänkte jag om nån annan kanske kände igen det..

• dezibel

Tog dom odling från halsen? Många veterinärer tittar lite i halsen och tycker det ser fint ut men är det en halsinfektion måste man odla för att få rätt penicillin.
    Oavsett så fungerade ju medicin sist så då måste det ju vara något medicinsk. 

• Evelinasöderström

Näe dom tittade lite i halsen och sen tog dom blodprov för att kolla om han hade nån infektion eller så i kroppen.. men allt såg bra ut..

• dezibel

Iof borde infektionsvärdet varit förhöjt om hunden har halsfluss/halsböld men eftersom penicillinet (vilket jag antar var vad ni fick) hjälpte bör det ju ha varit något bakteriellt.
    Be vet verkligen undersöka halsen på hunden, ibland måste man sedera hunden för att verkligen se. 

• Deiia

Det kan vara problem med magen dvs magsyra som tränger upp när hunden ligger ner. Vår förra hund hade det.

Först trodde veterinären, på Blå Stjärnan i Göteborg, att det var halsmandlarna och opererade bort dom - men besvären kvarstod.
    Smaskande var värst på nätterna.

Be att få något syrahämmande och en Flagylkur för att läka ev. inflammation i mage/tarm. (En sista utväg är Kortison.) 

Svar på tråden Min hund smaskar