• Anonym

Bröllop - Så otroligt sårad

Det finns inga speciella platser i kyrkan , mer än att det är en sida om man tillhör bruden, eller en sida om man tillhör brudgummen. Ni skulle ha suttit på höger sida. Det gäller att vara i tid.

Sen då det gäller borsplacering så brukar det ofta gå till så här :

Den traditionella bordsplaceringen vid en bröllopsmiddag utgår ifrån brudparet vid honnörsbordet.
    Bredvid bruden sitter brudens far som har brudgummens mor till bordet.
    Bredvid brudgummens mor sitter vigselförrättaren om det är en man.
    Bredvid brudgummen sitter brudens mor, som har brudgummens far till bordet, och bredvid denne sitter vigselförrättaren om det är en kvinna.
    Marskalk och tärna sitter ofta också vid honnörsbordet.

Efter denna placering gäller i princip att ju närmare släkt desto närmare brudparet.

• Anonym

Dina föräldrar och ev andra syskon måste ju ha reagerat?

• Anonym
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:40:22 följande:
    Vara i tid? Det var utomhus! Fanns platser till alla förutom kanske fem stycken. De övriga i familjen (inkl andra syskon) hade fått en plats tilldelad.

Jag vet väl att de inte har nån jävla skyldighet att sätta mig nära, men när alla andra i familjen satt precis brevid!? Har inte jag rätt att känna mig sårad då? 
    Du behöver inte svära åt mig, jag har inte gjort så att du är utan sittplats......

Var det lappar med deras namn på stolarna vid vigseln? Och om det var utomhus så är det väll bara att gå på sidan så ser man.

Sen då det gäller bordsplaceringen så är det den som gäller överlag, jag kopierade den . Många följer den placeringen. Men det är givetvis upp till var och en.  
  • Anonym
    beccagranen skrev 2012-04-24 08:44:10 följande:
    Förstår inte, förväntar du dig att någon skulle paxat platser åt er? Vad jag känner till så tar man plats där det är ledigt, då förutsatt att man är där i god tid och får sittplats. Hade det mot förmodan vart fullt så hade jag kollat om det fanns möjlighet att klämma in två stolar längst fram (åter igen, om man är där i god tid innan cermoni).

Det samma gäller middagsbordet, är dte bordsplacering så får man acceptera sian platser. Är man där såpass sent att man inte hinner få den plats man önskar få man acceptera det med. Jag skulle inte tänka att brudparet ska ingripa och ordna allt, dom har nog att tänka på under deras stora dag.  
    Vart står det att ts var sen? 

Verkligen? Så det skulle inte rört dig i ryggen om ditt syskon gifte sig och du först fick stå upp under ceremonin och sen sitta längst bort från ditt syskon, dina föräldrar och övriga syskon bland stökiga barnfamiljer? Eller hur att du inte hade känt dig ledsen, sårad och utanför. 
  • Anonym

Låter mycket märkligt....men är inte det enklaste att prata med din bror om hur de tänkte?

• Anonym
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:44:57 följande:
    Hur många gånger måste jag säga att det inte var någon kyrka!? Och vi var typ först där!
    Även sittplatserna hade namnplaceringar!

Så fan heller att de trodde vi skulle ha nåt gemensamt med de släktingar de bjöd bara för att de kände sig tvugna.  
    Du säger lite emot dig själv... var vigseln utomhus ....ni var först där men alla sittplatser var paxade av alla andra?

Vi fattar att vid middagen var platserna utmärkta men inte vid själva vigseln.

Tagga ner lite, vi har inte heller suttit vid honörsbordet då våra syskon gift sig . Det var bara deras föräldrar samt tärnor. Jag har aldrig uppfattat att jag inte skulle räknas till familjen för det.

Vem tyckte du att du skulle ha puttat bort ifrån det bordet? Räkna och rita upp så ser du att det inte finns så jättemånga platser.Glad 
  • Anonym
    beccagranen skrev 2012-04-24 08:53:58 följande:
    Jag läste din TS, där det inte framgick mycket. Som jag uppfattar det så var det bordsplacering och tilldelade platser, tyvärr fattades det några sittplatser. Jag förstår din besvikelse, men jag hade inte ställt till ed något utan bara accepterat det hela. Det är ju efter deras önskemål. Jag har en väldigt nära relation till mina syskon, och hade troligen tagoit del av bordsplacering innan bröllopet och kunnat ifrågasätta det då. Under cermonin hade jag kollat om dte fanns möjlighet att ställa fram fler stolar, iannat fall hade jag fått stå även om det skulle kännas surt.
    Vad hände med: "Det samma gäller middagsbordet, är dte bordsplacering så får man acceptera sian platser"

Du skulle ifrågasätta men samtidigt accepterat det hela? Hur går det ihop? 
  • Anonym

Ts: hade ni kanske ett litet barn med er? Din bror kanske tänkte att det var bäst att ni var en bit bort vid både vigsel och middag, de kanske ville ha barnfritt så gott det gick och inte bli störda av barnskrik alldeles inpå sig?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-24 08:57:46 följande:
    Vad hände med: "Det samma gäller middagsbordet, är dte bordsplacering så får man acceptera sian platser"

Du skulle ifrågasätta men samtidigt accepterat det hela? Hur går det ihop? 
    Hon menade om man först kom som gäst hade fått acceptera sina platser, 
    men att hon hade en nära relation med sina syskon och hade givetvis varit delaktig i hela borsplaceringen och planeringen i övrigt.

Ts skriver att hon troligtvis inte hade vetat att de skulle ha gift sig om de inte hade fått inbjudan.
    ts skriver att de inte hade platser att sitta på men att de även var i princip först på plats.
    Då förmodar jag att de hade sittplacering under själva vigseln med.

• Anonym
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 09:02:49 följande:
    Nej det hade vi inte.
    Men har ni barn? Isf kanske din bror trodde att ni skulle ta med dem?
Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad