Tack för engagemanget!
* Glöm inte skriva ut tydligt om det är så att bröllopet ska vara barnfritt, googla efter trevliga formuleringar.
Det är endast min bästa kompis som har småkids, och hon har redan ordnat barnvakt.
* Jag antar att ni bjuder på mat men med tanke på att det är på restaurang kanske någon ändå blir osäker på ifall de förväntas betala sin egen mat, då kan formuleringen "därefter bjuder vi till bröllopsmiddag i XX-salen" vara bättre. Om de ska betala själv måste ni skriva det tydligt.
BJUDER - ja, det ska jag skriva istället, även om alla vet att det är bjudning. Ser trevligare ut!
* Skriv ut till vem de ska OSA, nr/mejladress. Har ni toastmaster (dvs vill ni ha tal på middagen?
Japp!
) så bör ni skriva på inbjudan vem som är toastmaster och kontaktuppgifter, så att den som vill hålla tal kan anmäla sig. Det har vi ingen, eftersom det mer är en familjemiddag än ett stiff bröllop...
* Skriv på kuvertet eller på inbjudan namn på samtliga som är inbjudna, så slipper ni några frågor om den och dens flickvän/pojkvän/sambo är bjuden. Även de som varit ett par länge men där man är närmre vän med endast den ena kan tveka på detta och höra av sig och fråga, därför skrev vi ut namnen på inbjudan. Åtminstone slipper ni frågor från de som ni faktiskt tänkt bjuda respektiven till, det kan ju dock alltid hända att någon hör av sig och undrar om någon icke-inbjuden purfärsk respektive är medräknad.
Det är såpass nära familj/vänner som kommer, att alla vet att de ska komma. Inbjudan är mer en officiell bekräftelse på det alla redan vet, men visst har du rätt - det gäller att vara übertydlig.
Tacktack för all input!