skogsvitter skrev 2012-04-24 19:39:43 följande:
Vad kan vara så illa att du känner att du vill separera istället för att jobba med det?
Jag har ingen erfarenhet själv för vi har valt att jobba gemensamt vid motgångar, men det finns vetenskapliga studier som tydligt visar att barn till separerade mår sämre och utvecklas sämre än barn till sammanboende föräldrar, de utvecklar oftare beteendeproblem och psykisk ohälsa är högre bland barn till ensamstående.
Däremot är det inte bra att ha dolda konflikter som ligger och gror under utan, men att gräla och bråka öppet är betydligt bättre rent utvecklingsmässigt för barnens del, än att växa upp med skilda föräldrar. De lär sig dessutom konflikthantering genom föräldrarnas gräl. Det är inte alltid något negativt. Det dolda agget är det däremot. Så då kan det förmodligen vara en bättre idé att separera så snart som möjligt.
Rent vetenskapligt är det dessutom inte lättare för dem att hantera separationer som små, tonåringar är däremot betydligt mer tåliga för sådant (vilket ju är helt logiskt).
Min sambo grälar mer än gärna med mig, inför barnen. Jag ber honom att vänta tills barnen lagt sig, så kan vi disskutera då. Men det går han inte med på.
Jag själv växte upp med föräldrar som grälade inför oss barn hela min uppväxt enda tills dom flyttade isär när jag var kring 14. Det var en ren lättnad för mig, jag blev så glad. Så vill jag INTE att mina barn ska få ha det.
Sen dom andra orsakerna är bla att jag inte litar på honom, han litar inte på mig och jag har lessnat på att sköta det mesta utav hushållet själv. Med 3 barn och en vuxen som stökar ner åt mig.
Jag får dessutom inte göra vad jag vill utan att be om lov först, det vill jag inte finna mig i. Han har alltid gjort som han velat.
Jag vill inte känna mig kontrollerad utav någon, den åsikten kommer han äldrig ändra på enl honom.
Så då vill jag hellre vara själv. Tyvärr.