• Biene

Persika??

Är det någon som har erfarenhet av persiko-träd i trädgården i växtzon 3? Det finns träd till salu som ska fungera upp till zon 4 har jag sett. Hur smakar de här persikorna? Nån som har tips på en bra sort som trivs i vårt klimat?

Crazy enough to have fun all the time
  • Svar på tråden Persika??
  • Ängelii

Vi har under 13 år haft persikoträd i trädgården och det har fungerat kanon (vet inte vilken växtzon vi bor i dock) Det har stått i söderl'ge mot en vägg och butit frukt varje år (mycket frukt)

Skalet är lite strävt men köttet är väldigt gott!

Lycka till med odlandet!    

• Diablo

Två sorter som rekomenderas är Riga och Frost. Goda frukter och ger frukt ganska fort. Ska du ha det i kruka så att du kan ta in det över vintern?

Har man tur behöver man inget vett!
  • Biene

Jag hade tänkt att plantera det i trädgården. Bor i zon 3. Har sett sorten Frost i butiken.

Crazy enough to have fun all the time
  • Dr Evans

Mina föräldrar har ett fristående persikoträd i trädgården (Gbg). Det ger mycket frukt och klarar vintrarna bra. Okänd sort, trädet är gammalt.

• Looloo97

Jag bor i zon3 och vi har haft persika i ca. 6 år. Första året fick vi drygt 20 persikor, goda och söta men sedan blev det sämre och sämre. Nu har det drabbats av krussjuka, det är jättevanligt att dom får det, nästan mer regel än undantag tyvärr. Vi har ett "Frost" och ofta säger dom att detta inte ska få krussjuka men det är inte sant, det är bara mindre risk att det får det.

Förra året sågade jag av ena stammen (den äldsta) och sparade andra halvan av trädet, gödslade och gödslade och i år har det börjat blomma för fullt och ser fint ut. Hoppas och håller tummarna för att det blir åtminstone en persika i år! 

• Diablo

Någonstans bak i kunskapsbankens allra innersta så har jag för mig att man ska skydda plantan på våren. Det är inte bra att den står i söderläge och blir jättevarm och sedan kyls den ner på kvällen.
    Vill man sen ha mycket frukt så kan man hjälpa till med en liten pensel och befrukta blommorna. Att man gödslar några gånger på säsongen är självklart, ett fruktproducerande träd kan inte leva enbart på vatten! 

Har man tur behöver man inget vett!
Svar på tråden Persika??