• Anonym (Mamma Mu)

Min 2 åriga dotter är jättepappig...

Hej!

Vi har en två årig dotter som är jätte pappig, och detta kan göra mig jätteledsen ibland.
    När hon och jag är ensamma hemma ( hon går inte på förskola än ) så kan hon komma och gulla med mig, krama mig, ja helt enkelt vara med mig så som hon brukar vara med sin pappa när han är hemma.

Men när hon vill nåt, eller ska bada eller vill gå ut, så går hon i första hand till sin pappa och håller han i handen..
    Jag existerar inte i hennes värld när pappa är i närheten..

Det är jag som är  mest bestämd hemma när det gäller henne, och sätter gränser..Pappan är mer " mjukare " och snällare..

Vi har även fått tillökning i familjen, en lillebror som är två månader gammal och helammas..Alltså han är alltid i min famn i princip, och mamma " gullar " kanske bara med honom i hennes ögon..

Men hon var redan så pappig innan han kom..Så min fråga är kommer hon altid att vara pappig, och ignorera mig?
    Jag vill verkligen att hon och jag ska också vara goda vänner, som sin pappa och hon ska tycka om sin mamma..

Är det bara nån fas, eller är det så att pappa är snällare i hennes ögon?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Min 2 åriga dotter är jättepappig...
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att det låter som om er lilla dotter beter sig mycket sunt och duktigt för sin ålder. Hon har en god relation med dig när pappa inte är hemma. Men när han kommer så vet hon att han är mer tillgänglig att hitta på saker med henne, eftersom du har lillebror i famnen .
    Föräldrar är nästan alltid olika varandra. Den ene sätter mer gränser och den andra mindre. Inget är fel eller rätt. Barnet lär sig att hantera båda sina föräldrar och du behöver inte oroa dig för att din dotter inte ska acceptera dig som mamma. Att hon just nu föredrar pappa har sina naturliga skäl. Detta kommer att växla under utvecklingens gång och det du ska göra är att fortsätta att bygga upp den kärleksfulla relation som du påbörjat till din dotter. Du är en av hennes första och viktigaste förebilder i livet. Av hur du beter dig och visar din kärlek kommer hon att lära sig hur man bygger relationer till både mammor och pappor, fast de sinsemellan är olika.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min 2 åriga dotter är jättepappig...