• Happymom

    Har två frågor angående adoption.

    1. Är det mycket svårare att få adoption beviljad om man redan har ett biologiskt barn? Är det i så fall omöjligt att få ett spädbarn/småbarn som inte har handikapp?

    2. Kan det minska väntetiden om ena föräldern kommer från landet barnet adopteras ifrån, t.ex Chile?  
     

  • Svar på tråden Har två frågor angående adoption.
  • koalabjörn

    1. Det finns ganska många länder som accepterar att man redan har biologiska barn i familjen.

    2. Det är ofta svårt att adoptera riktigt små barn (spädbarn). Många länder har höga krav på sig nu för tiden att söka efter släktingar till det övergivna barnet i ett visst antal månader och därefter söka adoptivföräldrar inom landet ett visst antal månader. Först därefter kan barnet bli tillgängligt för internationell adoption. Och alla barn övergivs ju inte som spädbarn heller. Många övergivs lite senare i livet och då är de lite äldre. Hör med er adoptionsorganisation.

    3. Det skulle kunna vara en fördel att ni talar spanska om ni vill adoptera från spansktalande länder. Hör med er adoptionsorganisation.

    lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Happymom

    Tack Koalabjörn,
    Vi ska gifta oss och adoptionsplanerna är bara funderingar än så länge, men vi tänker mycket på det.

    Ja, min sambo pratar spanska och har nära släkt i Chile. Det skulle kännas naturligt att adoptera därifrån.

  • Hjärtat längtar
    Happymom skrev 2012-04-24 23:05:03 följande:
    Tack Koalabjörn,
    Vi ska gifta oss och adoptionsplanerna är bara funderingar än så länge, men vi tänker mycket på det.

    Ja, min sambo pratar spanska och har nära släkt i Chile. Det skulle kännas naturligt att adoptera därifrån.
    Just nu finns det ingen adoptionsorganisation som samarbetar med Chile vad jag vet.
    Utan då får ni isf göra en enskild adoption (om nu det är möjligt från Chile) vilket innebär att ni får fixa allt själva i stort sett. Läs om enskild adoption på mia.eu  
  • Seven Costanza
    Hjärtat längtar skrev 2012-04-24 23:30:11 följande:
    Just nu finns det ingen adoptionsorganisation som samarbetar med Chile vad jag vet.
    Utan då får ni isf göra en enskild adoption (om nu det är möjligt från Chile) vilket innebär att ni får fixa allt själva i stort sett. Läs om enskild adoption på mia.eu  
    Om det inte nödvändigtvis måste vara Chile så förmedlar ju t ex AC och La Casa adoptioner från Colombia, men jag vet inte om man får förtur för att man är spansktalande, bara att man får det om man är colombiansk medborgare.
  • heart3

    1. Det beror nog ganska mycket på vilket land man tänker adoptera ifrån.
    Vi hade 2 biologiska barn när vi adopterade våran första tjej ifrån Kina. Nu väntar vi på att få åka till Kina igen för att hämta hem vårat 4:e barn {#emotions_dlg.flower} 
    Första tjejen var 11 månader när vi hämtade henne och våran andra tjej som vi snart ska hämta är 1 år och 11 månader. 

  • Happymom
    Seven Costanza skrev 2012-04-25 15:45:06 följande:
    Om det inte nödvändigtvis måste vara Chile så förmedlar ju t ex AC och La Casa adoptioner från Colombia, men jag vet inte om man får förtur för att man är spansktalande, bara att man får det om man är colombiansk medborgare.

    Det är bra att veta  
    Tack

     
  • Happymom
    heart3 skrev 2012-04-25 16:39:35 följande:
    1. Det beror nog ganska mycket på vilket land man tänker adoptera ifrån.
    Vi hade 2 biologiska barn när vi adopterade våran första tjej ifrån Kina. Nu väntar vi på att få åka till Kina igen för att hämta hem vårat 4:e barn {#emotions_dlg.flower} 
    Första tjejen var 11 månader när vi hämtade henne och våran andra tjej som vi snart ska hämta är 1 år och 11 månader. 

    Får jag lov att vara lite nyfiken? Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill, men adoterade ni p.g.a biologiska själ, t.ex att ni inte kunde få fler barn p.g.a kejsarsnitt eller var det så enkelt att det bara var så att ni ville adoptera?
  • heart3
    Happymom skrev 2012-04-25 23:11:32 följande:
    Får jag lov att vara lite nyfiken? Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill, men adoterade ni p.g.a biologiska själ, t.ex att ni inte kunde få fler barn p.g.a kejsarsnitt eller var det så enkelt att det bara var så att ni ville adoptera?
    Vi har alltid haft svårt att få barn och det var inte lätt att få de två första, det tog många år med IVF. Vi har alltid velat haft 3-4 barn. Det blev en del komplikationer under 2:a förlossningen som gjorde att vi inte längre kunde få biologiska barn. Så vi bestämde oss för en adoption, och sedan en till. Så nu i maj har vi 4 underbara barn!  {#emotions_dlg.flower}

    Kan också berätta att sedan jag var 19 - 20 år så har jag varit väldigt intresserad utav adoptioner, känt många som adopterat och bestämde mig nog redan då att jag ville adoptera i framtiden.
Svar på tråden Har två frågor angående adoption.