• Liten latte

Ska inte CSN stå med i deklarationen?

Jag pluggar och får både bidrag och lån från CSN. Men ska inte det stå med i deklarationen?

Har googlat lite, och det verkar ju som att det inte ska det enligt vissa forum.. Men vill ändå försäkra mig om att det är så!  

• Svar på tråden Ska inte CSN stå med i deklarationen?
  • Salsan

Det stämmer, CSN-lånen ska inte vara med i deklarationen. Den räntan är inte avdragsgill.

• Minne00

Nje , <csn står inte med i deklaratinone, taralr av erfatent få jag är överlåtelsemottgagar e i en BFF och ofta måste fråga hur våra nya läghenterinnhevara tänket finanister hyran...

Dumt tycker jag, CSN borde stå med!  

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Ebba Caroline
    Minne00 skrev 2012-04-24 21:31:10 följande:
    Nje , <csn står inte med i deklaratinone, taralr av erfatent få jag är överlåtelsemottgagar e i en BFF och ofta måste fråga hur våra nya läghenterinnhevara tänket finanister hyran...

Dumt tycker jag, CSN borde stå med!  

Varför ska CSN stå med, det är ju ingen lön eller inkomst så sätt.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Elaifiknow
    Ebba Caroline skrev 2012-04-25 14:03:05 följande:
    Varför ska CSN stå med, det är ju ingen lön eller inkomst så sätt.
    Hon kanske tänkte på ränteutgifter?

Men det stämmer att CSN inte ska stå med.
  • Ebba Caroline
    Elaifiknow skrev 2012-04-25 15:04:27 följande:
    Hon kanske tänkte på ränteutgifter?

Men det stämmer att CSN inte ska stå med.

CSN är inte avdragsgill på räntan.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Elaifiknow
    Ebba Caroline skrev 2012-04-25 15:05:08 följande:
    CSN är inte avdragsgill på räntan.
    Nej, jag vet - det var det jag skrev. Men det kanske var det som skribenten jag citerade trodde?
  • Fannypack

För den som studerar räknas 80% av bidragsdelen som inkomst (viktigt när man t ex söker bostadsbidrag). Bidrag (de flesta iaf) skattar man inte för, så den kommer inte med i deklarationen. Lånedelen är ju ett lån, dvs inte inkomst, så det skattar man inte heller för.

Precis som många påpekar ovan så är räntan på studielån från CSN inte avdragsgill, så den står inte heller med i deklarationen.

• Liten latte
    Fannypack skrev 2012-04-25 15:09:31 följande:

För den som studerar räknas 80% av bidragsdelen som inkomst (viktigt när man t ex söker bostadsbidrag). Bidrag (de flesta iaf) skattar man inte för, så den kommer inte med i deklarationen. Lånedelen är ju ett lån, dvs inte inkomst, så det skattar man inte heller för.

Precis som många påpekar ovan så är räntan på studielån från CSN inte avdragsgill, så den står inte heller med i deklarationen.

Ok, ja jag förstod att lånedelen inte skulle stå med, men tänkte kanske att bidragsdelen räknas som "inkomst eller annan ersättning".
    Men då är det bara att skriva under och skicka in! 
  • Ebba Caroline
    Liten latte skrev 2012-04-26 00:17:03 följande:
    Ok, ja jag förstod att lånedelen inte skulle stå med, men tänkte kanske att bidragsdelen räknas som "inkomst eller annan ersättning".
    Men då är det bara att skriva under och skicka in! 

Men det är ingen inkomst du skattar på.
  • Liten latte
    Ebba Caroline skrev 2012-04-26 12:43:36 följande:

Men det är ingen inkomst du skattar på.

Nä, det var ju det jag undrade. Jag har aldrig tagit studiemedel från csn tidigare så jag vet inte!
Svar på tråden Ska inte CSN stå med i deklarationen?