• Gullan05

Stegrande ponny

Behöver råd. Har en b-ponny som stegrar högt ibland vid ridning. Ponnyn rids i första hand av min 10-åring som är duktig för sin ålder, tuff och tävlingsinriktad.Vi har ägt ponnyn i ca 6 mån och detta har pågått sedan vi fick den. Började efter någon vecka bara. Vi har försökt hitta felet utan resultat. Har kollat att den inte har ont, bytt till gummibett, köpt ny sadel med hjälp av sadelutprovare m.m. Vi har tillgång till mycket duktiga tränare som hjälper min 10-åring flera gånger i veckan och de säger att det inte är ryttaren som provocerar fram det genom t.ex dra den i munnen. Ponnyn är riden av vuxna också och har stegrat då också. Alla är överens om att ponnyn helt enkelt tar till detta när det blir för jobbigt eller om den inte får som den vill. Troligen har ponnyn stegrat många gånger förr, det är en något äldre ponny. Nu har vi hamnat i ett läge där jag inte vill sätta upp mina barn på ponnyn mer. Det känns fruktansvärt då det är en helt underbar ponny för övrigt. Mycket snäll i all hantering och ett riktigt charmtroll. 10-åringen som rider den 5 dagar i veckan är nu jätterädd och har tappat allt sitt självförtroende som ryttare. Kämpar dock vidare med hjälp av sina tränare. Vår 6-åring har vägrat att göra något annat än att skritta med ponnyn de sista månaderna. Jag har kontaktat förra ägaren o bett att de ska ta tillbaka ponnyn bl.a för att jag tror att de tigit om att den stegrar. De vägrar ta tillbaka den för att det gått för lång tid. Sälja den vidare när jag vet att den stegrar farligt högt är ju inte heller något alternativ.Det är möjligt att det går att vänja ponnyn av med detta beteende men jag är inte beredd att offra mitt barns enorma ridintresse och jag vill definitivt inte riskera att barnet hamnar under ponnyn. Vad ska jag ta mig till? Är det bara slakt som kvarstår?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 10:06
    Låt mig förtydliga: vi vill verkligen inte slakta vår älskade ponny, vill bara ha råd hur vi ska hantera detta utan att tappa bort sonens enorma intresse för ridning och samtidigt se till att ponnyn får det bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 10:06
    Låt mig förtydliga: vi vill verkligen inte slakta vår älskade ponny, vill bara ha råd hur vi ska hantera detta utan att tappa bort sonens enorma intresse för ridning och samtidigt se till att ponnyn får det bra.

• Svar på tråden Stegrande ponny
  • kraffs

Sälja den som sällskapsponny? Det låter absolut inte som en häst som man ska utsätta barn för vad gäller ridning..
    Onekligen låter det ändå som om den har ont någonstans, hästar brukar inte hålla på så utan anledning/bara för att det blir ansträngande i ridningen.
    Men om ni har försökt få svar på frågan kanske det är sällskapsponny som är ett lämpligt alternativ....?

• Linyana
    Gullan05 skrev 2012-04-24 21:49:20 följande:
    Behöver råd. Har en b-ponny som stegrar högt ibland vid ridning. Ponnyn rids i första hand av min 10-åring som är duktig för sin ålder, tuff och tävlingsinriktad.Vi har ägt ponnyn i ca 6 mån och detta har pågått sedan vi fick den. Började efter någon vecka bara. Vi har försökt hitta felet utan resultat. Har kollat att den inte har ont, bytt till gummibett, köpt ny sadel med hjälp av sadelutprovare m.m. Vi har tillgång till mycket duktiga tränare som hjälper min 10-åring flera gånger i veckan och de säger att det inte är ryttaren som provocerar fram det genom t.ex dra den i munnen. Ponnyn är riden av vuxna också och har stegrat då också. Alla är överens om att ponnyn helt enkelt tar till detta när det blir för jobbigt eller om den inte får som den vill. Troligen har ponnyn stegrat många gånger förr, det är en något äldre ponny. Nu har vi hamnat i ett läge där jag inte vill sätta upp mina barn på ponnyn mer. Det känns fruktansvärt då det är en helt underbar ponny för övrigt. Mycket snäll i all hantering och ett riktigt charmtroll. 10-åringen som rider den 5 dagar i veckan är nu jätterädd och har tappat allt sitt självförtroende som ryttare. Kämpar dock vidare med hjälp av sina tränare. Vår 6-åring har vägrat att göra något annat än att skritta med ponnyn de sista månaderna. Jag har kontaktat förra ägaren o bett att de ska ta tillbaka ponnyn bl.a för att jag tror att de tigit om att den stegrar. De vägrar ta tillbaka den för att det gått för lång tid. Sälja den vidare när jag vet att den stegrar farligt högt är ju inte heller något alternativ.Det är möjligt att det går att vänja ponnyn av med detta beteende men jag är inte beredd att offra mitt barns enorma ridintresse och jag vill definitivt inte riskera att barnet hamnar under ponnyn. Vad ska jag ta mig till? Är det bara slakt som kvarstår?
    Slakta en häst för att den uppenbarligen, kanske, bara inte vill bli riden ?
    har man hästar bara för att rida dom ? varför inte testa annat som hästen kanske gillar ?
    om ni bara har en häst för att rida, och ha kul, varför inte bara gå ridskola ?

Jag har haft egna hästar förut, och jag gav tillbaka den häst jag fått på livsfoder till ägaren
    pga att hon inte kunde ridas mer, det ångrade jag så enormt! bara för att jag lyssnade på andra,
    och inte mig själv, jag älskade den hästen av hela mitt hjärta att den mer än gärna kunde
    ha fått "stå och kostat pengar" men göra andra aktiviteter och få en lycklig häst istället!

har man ett djur får man vara beredd att det tar tid och tålamod att få den lydig/lycklig,
    då gällande hundar, alla lydiga hundar har krävts så mycket tid! men nej, korkaste jag
    hört, slakta en häst för att den stegrar vid ridning, ifall den inte har en skada eller har
    ont vill den nog inte bli riden.
  • Mio

Då du har yngre barn som egentligen ska ha en trygg och stabil ponny de kan ha kul med hade jag nog sålt den om jag var du. Har det gått så långt att dina barn känner sig otrygga med den och du inte vill sätta barnen på hästen så tycker jag inte att du ska fortsätta låta dina barn rida den. Ridning ska vara kul och det tror jag inte att det är nu. Det kan ju dessutom ske en olycka om det vill sig så illa.

Jag hade en liten sköthäst när jag var 12 och hon var verkligen omöjlig. En liten, men mer erfaren ryttare fick då rida in hästen på nytt då hon inte hade rätt kunskaper och därför var svår att rida. Dock verkar det ju inte vara fallet här då även vuxna försökt sig på den. Om du är alldeles säker på att hästen inte har ont, dvs varit iväg med den och fått den undersökt kan det helt enkelt vara så att den vantrivs som ridponny. Om hästen är trevlig annars och ni har råd kan ni ju behålla den som sällskapsponny och skaffa er en ny ridponny till barnen. Om ni inte har dessa möjligheter hade jag sålt den. Man kan ju faktiskt vara ärlig och säga att den inte är någon vidare ridponny och att ni säljer den som sällskap. Många med större hästar söker ju mindre hästar som sällskap.

• Fuyu

Med stora hästar som gör så där regelbundet av anledningarna du anger (i protest) har jag varit med om att man gett dem en knytnäve i huvudet eller ett slag med ett spö på huvudet emellan öronen. Ingen misshandel alltså, tillrättavisning.

• indra82

Är du verkligen 100 på att hästen inte har ont el e skadad????? Har under mina tjugo år med hästar aldrig vart med om hästar som bråkar om det inte finns något bakomliggande!!!!

• Gullan05

Vi har inte möjlighet att behålla en ponny som inte kan ridas och slakta honom är det sista jag vill. Vi älskar vår ponny! Rida på ridskola är inget alternativ för 10-åringen, han red 3ggr i veckan på ridskola innan han fick sin ponny och det var för lite. Han vill tävla, är klar med klubbtävlingar för längesedan. Han har haft ponny på halvfoder i ett år innan, en busig liten herre, som tyvärr inte kunde tävlas av olika anledningar. Därför fick 10-åringen en egen ponny (som vi vuxna givetvis har ansvar för, mockar, longerar, tömkör m.m.)Vi behöver en hyfsat snäll ponny, lite bockande eller småbus är inga problem, som kan ridas av 6-åringen ibland men främst tävlas av 10-åringen. Inga orimliga krav tror jag. Det var en sådan ponny vi köpte trodde vi. Så blev han marknadsförd och så uppförde han sig de gånger vi var och provred. Visst var han pigg och stark och inte helt lättriden men därifrån till att ställa sig rakt upp är steget stort. Att ponnyn skulle ha ont var min första tanke och därför började vi nysta där. Ponnyn är kollad från nos till svans, inget som tyder på att något är fel. Är tvärtom ovanligt fräsch blev betyget. Om han hade ont tycker jag att han borde protestera på andra sätt också och framförallt stegra sig oftare. Ponnyn är mycket rädd om sina öron. Gissar att den blivit slagen där mer än en gång. (aldrig av oss) Ytterligare tecken på att den stegrat innan den kom till oss? Ponnyn älskar att bli riden, det syns på hela hans utstrålning. Han är pigg, har kondis som få och hoppar fantastiskt. Det är en drömponny på många vis förutom att han stegrar ibland. Måste väl tillägga att 10-åringen inte tyckte stegrandet var så farligt först, tills vi vuxna runt om började bli stressade av det. Är rädd för att sälja den som sällskapsponny. Stor risk att den inte sköts om ordentligt och risk för att den mår dåligt om den inte får arbeta. Jag kan ha fel. Råden jag söker efter här är: Tänker jag rätt som inte vill sätta barnen på ponnyn mer ? Vad finns det för alternativ för att göra sig av med ponnyn med hedern i behåll och rent samvete?

• Trollbarnet

Kanske kan det vara sadeltvång? Kan visa sig på alla olika sätt. Läs nedan!
    Behöver inte vara endast vid sadling, kan även vara vid ridning om något kommer i kläm i evt. lätt sitt eller liknande.

Sadeltvång är ett obehag som en häst eller ponny kan känna vid sadling och eventuellt också vid uppsittning.

Sadeltvång kan vara allt från milt: hästen trampar omkring och spänner sig vid sadling och uppsittning, till gravt: hästen reser sig eller faller ihop.

Orsakerna till sadeltvång kan vara många. Sadeln kanske inte är anpassad till hästen och är obekväm, sadelgjorden kanske dras åt för hårt. Hästen kan också ha blivit skrämd eller illa behandlad i samband med sadling. Om hästen faller ihop vid sadling kan det även bero på att nerver kommer i kläm av sadelgjorden.

För att få bukt med sadeltvånget kan man försäkra sig om att sadel och sadelgjord är väl anpassad till hästen. Det kan hjälpa att ha en sadelgjord med resår i båda ändarna. Vid själva sadlingen är det viktigt att inte stressa eller tvinga hästen, utan låta sadlingen ta den tid det tar. Det brukar hjälpa att spänna sadelgjorden långsamt, ett hål i taget med paus i mellan. Kan också vara något som ägaren/ryttaren ursäktar sig med för att denna inte kan/vet hur man ska betee sig vid sadling. Dvs hästen får inte tillfälle att lära sig att ha sadel samt sadelgjords spänning inte behöver vara obehagligt.

• Trollbarnet

Mitt tips till er är kanske att testa rida ponnyn barbacka och se hur den reagerar av det? Såklart inte rekommenderat att låta barnen prova men om ni har någon stalltjej som är äldre men lite mindre i kroppen som ni kan ta hjälp av? Annars som sagt, testa med resårgjord.

Sen dessutom, hästar kan väldigt lätt testa sina ryttare, har ponnyn lärt sig att den kommer undan arbete vid stegring så kan den använda det som ett "medel" för att komma undan och slippa bli riden.

Tycker däremot att ni ska fundera på att byta ut er ponny till någon som är mer säker. Det ni kan göra är att lämna ut honom på foder för senare köp som gårdshäst, då får ni chansen att se att ponnyn får sig ett bra hem, alternativt sälja honom med informationen att han brukar resa och stegra, så får någon som kan tänkas hantera problemet ta över. Finns många som gärna pysslar med s.k "problemhästar" och tycker att det är roligt.

• Froststar
    Fuyu skrev 2012-04-24 22:18:36 följande:
    Med stora hästar som gör så där regelbundet av anledningarna du anger (i protest) har jag varit med om att man gett dem en knytnäve i huvudet eller ett slag med ett spö på huvudet emellan öronen. Ingen misshandel alltså, tillrättavisning.
    Herregud, vad är det för märkliga råd??? TS, det är verkligen inget att ta efter, ni får bara ponnyn skrämd dessutom och förstärker obehagkänslan. Lämna djurmisshandeln till andra.

Varför donerar ni inte ponnyn till Svenska Hästars Värn, de som tar hand om hästarna som ägs av SHV(hästarna är ute hos fodervärdar) har mycket erfarenhet, intresse för djuren och inte bara nyttan de kan dra av dem och är genuina djurvänner. Man kan faktiskt få ordning på det mesta men det kräver tid, tålamod, kunskap och engagemang vilket ni inte verkar ha.

Du kan också lämna ut ponnyn några månader till en tränare som använder sig av natural horsemanship metoder och se om h*n kan få bukt med problemet.

Du kan också sälja ponnyn och skriv då ut i annonsen varför ni säljer den. Det kan finnas en köpare som gärna vill träna körning, tricks, hålla på med NH, etc. 

Men jag kan inte låta bli att undra. Varför lämnade ni inte tillbaka hästen långt tidigare? Det är ju fruktansvärt att du kan tänka dig att slakta en ponny bara för att ni skaffar ett djur som ni inte är villiga att lägga tid och engagemang på för att komma till rätta med problemen. Varför skaffar ni inte en maskin (t.ex. crossmotorcyket) till ungen? Då behöver man inte ta hänsyn till en levande varelse, det är bara att lämna cykeln till en mekaniker då den bråkar. 
  • Mammutten

Min dotter fick en ponny när hon var tio som betedde sig sådär,den stegrade i omgångar och till slut började den bocka...genomkollad av veterinären mer än en gång......jag hade inte råd med en ny ponny så hon fortsatte rida den ett tag,tills hon nästan miste livet en dag...då gav jag bort den som sällskapsponny.
    Dom har i sin tur förökt att sälja den,men fått tillbaka den varenda gång.

Det är svårt och dyrt att hitta en bra ponny till sina barn,för dom ska vara lättridna och pålitliga när barnen är så små.

Vi gjorde många resor med olika ponnys under åren och en av dom visade sig vara kanon att rida,tävla och hoppa på,dom var ett par i många roliga år.
    Efter det var det dags fär en D ponny..som vi köpte dyrt utomlands,den visade sig vara halt direkt och var troligtvis bedövad i frambenet när vi provred den....det är en djungel därute och många som luras

Svar på tråden Stegrande ponny