• Gullan05

Stegrande ponny

Behöver råd. Har en b-ponny som stegrar högt ibland vid ridning. Ponnyn rids i första hand av min 10-åring som är duktig för sin ålder, tuff och tävlingsinriktad.Vi har ägt ponnyn i ca 6 mån och detta har pågått sedan vi fick den. Började efter någon vecka bara. Vi har försökt hitta felet utan resultat. Har kollat att den inte har ont, bytt till gummibett, köpt ny sadel med hjälp av sadelutprovare m.m. Vi har tillgång till mycket duktiga tränare som hjälper min 10-åring flera gånger i veckan och de säger att det inte är ryttaren som provocerar fram det genom t.ex dra den i munnen. Ponnyn är riden av vuxna också och har stegrat då också. Alla är överens om att ponnyn helt enkelt tar till detta när det blir för jobbigt eller om den inte får som den vill. Troligen har ponnyn stegrat många gånger förr, det är en något äldre ponny. Nu har vi hamnat i ett läge där jag inte vill sätta upp mina barn på ponnyn mer. Det känns fruktansvärt då det är en helt underbar ponny för övrigt. Mycket snäll i all hantering och ett riktigt charmtroll. 10-åringen som rider den 5 dagar i veckan är nu jätterädd och har tappat allt sitt självförtroende som ryttare. Kämpar dock vidare med hjälp av sina tränare. Vår 6-åring har vägrat att göra något annat än att skritta med ponnyn de sista månaderna. Jag har kontaktat förra ägaren o bett att de ska ta tillbaka ponnyn bl.a för att jag tror att de tigit om att den stegrar. De vägrar ta tillbaka den för att det gått för lång tid. Sälja den vidare när jag vet att den stegrar farligt högt är ju inte heller något alternativ.Det är möjligt att det går att vänja ponnyn av med detta beteende men jag är inte beredd att offra mitt barns enorma ridintresse och jag vill definitivt inte riskera att barnet hamnar under ponnyn. Vad ska jag ta mig till? Är det bara slakt som kvarstår?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 10:06
    Låt mig förtydliga: vi vill verkligen inte slakta vår älskade ponny, vill bara ha råd hur vi ska hantera detta utan att tappa bort sonens enorma intresse för ridning och samtidigt se till att ponnyn får det bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 10:06
    Låt mig förtydliga: vi vill verkligen inte slakta vår älskade ponny, vill bara ha råd hur vi ska hantera detta utan att tappa bort sonens enorma intresse för ridning och samtidigt se till att ponnyn får det bra.

• Svar på tråden Stegrande ponny
  • Froststar

Nu såg jag ditt inlägg som är lite annorlunda än trådstarten och det verkar som att ni bryr er om hästen. Mina råd kvarstår dock.

Rådet med barbackaridning kan ni försöka testa. Har ni försökt med olika typer av träns? T.ex. utan nosgrimma, utan pannband? Typ westernhuvudlag med enbart pannband (testa både vanligt runt och det som går ner i ett V). Du kan också testa huvudlag som varken har nosgrimma eller pannband. Enbart nackrem och öronöglor (två- eller ettöras), testa både höger och vänsteröras. Sidepull kan man också testa. Det kan hända att det är något som är obehagligt för honom

En av mina hästar t.ex. hatar all slags träns som har remmar över nos, haka eller liknande. Jag kan sätta på det utan bråk men så fort det drar minsta lilla så blir han bråkig. Jag vet precis varför han har det här problemet och vi håller på och tränar bort det men det är ju inte ett problem för mig för i normala fall så använder jag ettöras huvudlag.

Har ni provat att använda boots på hovarna istället för skor? Det tar ett bra tag innan hästar känner sig lika "hemma" i boots som med skor och därför rör och beter sig lite annorlunda. Kanske han inte tycker att det är skoj att stegra sig tills bootsen är ingångna och förhoppningsvis tappar han bort stegringsbeteendet under tiden.

Men jag tror ändå att vad ni än testar så ska det nog vara en annan, erfaren ryttare för både ni vuxna och sonen verkar ha fått en låsning nu gällande hästen och troligtvis kan ni inte rida honom utan att spänna er och vara beredda på en stegring. Det kan också bli en självuppfyllande profetia. Hoppas ni får bukt med problemet och att du inte fortsätter med slakttankarna.  

• Trollbarnet
    Froststar skrev 2012-04-25 00:39:37 följande:

Nu såg jag ditt inlägg som är lite annorlunda än trådstarten och det verkar som att ni bryr er om hästen. Mina råd kvarstår dock.

Rådet med barbackaridning kan ni försöka testa. Har ni försökt med olika typer av träns? T.ex. utan nosgrimma, utan pannband? Typ westernhuvudlag med enbart pannband (testa både vanligt runt och det som går ner i ett V). Du kan också testa huvudlag som varken har nosgrimma eller pannband. Enbart nackrem och öronöglor (två- eller ettöras), testa både höger och vänsteröras. Sidepull kan man också testa. Det kan hända att det är något som är obehagligt för honom

Där sa du någonting, Däremot ska ni testa med enöras/v-brow eller liknande träns, se till att ni har en curbstrap under hakan på hästen så att bettet inte glider iväg och tjollras med.

Sen, sidepull är en superbra idé för är det så att hästen har problem med tänderna/munnen och behöver raspas så kommer hästen i fråga inte att protestera om det provas med bettlöst, dvs har ponnyn problem med munnen så kommer den inte stegra sig om man tar bort bettet ur ekvationen.
  • Trollbarnet

Annars kan ni testa annan sadel, westernsadel är ett bra alternativ där, antingen bomlös eller vanlig. Det som är med dem är att man använder en tjock pad så att sadeln inte ligger och trycker där den inte ska vara och den blir även jämnade fördelad på ponnyn.

• siamesia

Oj, här var det blandad konfekt i svaren må jag säga!

Jag tycker inte ni ska skaffa en "maskin" istället (kära nån, vilket råd, haha!!). Inte heller tycker jag att ni ska experimentera med att slå ponnyn här eller där. Det absolut sista ni ska göra är, som jag förstår att du redan vet, att sälja ponnyn som "promenad- eller sällskapsponny". Det kan verkligen leda till katastrof om ponnyn hamnar i okunniga händer och dessutom löser det förmodligen inte ponnyns problem att ställa av den från ridning.

Du skriver att ni har kollat upp ponnyn från nos till svans. Jag måste ändå fråga mer noga vad ni har kollat? Har ni röntgat och isåfall vad?

Min erfarenhet är att en hel del stegringar kommer ur röntgendiagnoser som tex. osteochondros och kissing spines. Kotleds- och knäledsinflammationer är en annan klassiker. Hur känns han i benen? Finns det gallor runt knäleder bak eller någon annanstans?

Jag tycker spontant inte att barnen ska rida ponnyn under rådande omständigheter, givetvis inte sexåringen, men jag tycker nog att det känns orätt även mot tioåringen att behöva tampas med en ponny som han känner att han börjat bli rädd för. Sedan känner du ju själv ditt barn och er ponny och är ungen stentuff och du tycker att du kan se ett hopp om att han kommer reda ut det här så kanske det är rätt att låta barnet fortsätta men under ordentlig uppsikt och ledning. Stegringar kan lätt bli livsfarliga!

Mitt första råd till er blir att få ponnyn röntgad, om det nu inte redan har gjorts. Det kostar någon tusing, men då har ni svart på vitt om det finns förändringar. Bakknäna har hög prioritet, tycker jag.

Därefter, om han är helt ren och fått ok-stämpel i rumpan,  skulle jag verkligen satsa på en ordentlig tillridning hos en erkänt duktig person. Det kan vara svårt med småponnyerna, att hitta en tillräckligt bra ryttare, men de finns om man letar. Era tränare kanske kan tipsa.

Det går att komma tillrätta med stegringar, men det kan vara en tuff process och det är viktigt med en konsekvent och orädd ryttare med fingertoppskänsla och timing. Om er ponny nu har stegringar med sig i bagaget och inte har fysiska defekter som kan förklara det, får man anta att det är ett slags inlärt beteende. Ponnyn har upptäckt att att stegra sig är ett bra knep för att dominera sin omgivning.
    Man måste lära om ponnyn och få den att tycka att stegringar inte är nån vidare bra idé för att slippa undan arbete (om det nu är det er ponny försöker göra). Att få ponnyn att tycka att, okej, det är bättre och bekvämare att göra som jag blir tillsagd än att stegra mig!
    Många ponnyer har lite dåligt tålamod. De kan tycka att ridpasset är buskul för en stund, men sedan, efter femtielfte skänkelvikningen på diagonalen så tröttnar de, och då kan de börja hitta på egna hyss för att liva upp tillvaron eller för att skrämma ryttaren så att den kommer av sig och inte heller vill göra någon mer skänkelvikning.

Det är viktigt att de barn som ska rida ponnyn sedan också får lära sig de metoder som den kunniga tillridaren använt och konstaterat fungerar. Oftast handlar det om att lära sig läsa av djuret och förekomma det. När stegringen väl är ett faktum är det ingen vits alls att tex. slå hästen i huvudet, istället brukar det vara mest fruktsamt att försöka rida hästen förbi och ur de situationer där man känner att den är på väg. Det kan handla om att sätta hästen i galopp och rida den framåt, framåt, det kan handla om att trava energiskt på en liten volt, det kan handla om att böja halsen på den maximalt eller sjunga en specifik sång för ponnyn just i det ögonblick den tänker sig att stegra...
    Vilken metod som passar just er ponny är svårt att säga. Ju smartare ponny, desto fiffigare måste ryttaren vara. Kanske behöver man ett helt lager av olika manövrar som man kan plocka fram och använda i de situationer då ponnyn riskerar att resa sig.

Ett par saker som är bra att veta om stegringar är att *det går inte att stegra sig om man springer i full fart och *det är mycket svårt för en ponny att stegra sig om någon tvingar den att böja halsen mycket åt sidan. Dessa kunskaper kan man använda sig av för att iallafall hantera en del av stegringarna (förutsatt att man klarar av att tvinga hästen framåt och hålla kvar den i aktuell gångart eller att böja dess hals, förstås ).

Du återkommer till funderingar kring om er ponny kan ha haft sitt beteende redan innan den kom till er. Det kan jag såklart inte svara på, men visst förekommer det att en del hänsynslösa människor döljer den här typen av problem för ponnyspekulanter för att de själva är så angelägna om att bli av med problemponnyn. Man vet kanske inte riktigt hur de tidigare ägarna använt ponnyn heller. Kanske arbetades ponnyn på ett helt annat sätt, som inte triggade stegringar, hos dem? En ponny som levt ett lättjefullt liv utan större krav kan protestera väldigt om kraven på honom plötsligt ökas.

Osteochondros och kissing spines mfl. diagnoser, finns vanligen med ponnyn från tidernas begynnelse. Ibland funkar ponnyer med sådana defekter bra i många år med en viss typ av arbete som råkar passa dem. Med nya krav och förväntningar kan dock defekterna plötsligt ge sig till känna och ge problem.

Miljö- och ryttarbytet vid en försäljning kan också påverka en ponny så till den grad att den nästan verkar personlighetsförändrad. Den kan förmodligen sakna sitt gamla liv, och behöva tid att anpassa sig till nya rutiner och människor. Det kan behövas en rätt lång inkörningsfas där ponny och familj lär känna varandra.

Om er ponny haft sitt beteende redan innan han kom i er ägo och säljaren underlåtit att upplysa er om detta, så kan jag aldrig tänka att ett halvår skulle vara en för lång tid för att reklamation skulle vara möjlig. Jag är tyvärr inte insatt i juridiken i sådana här frågor, men det kan vara en idé att rådfråga en jurist (det finns bla. en telefonlinje som heter "Juristjouren" eller något liknande dit man kan ringa och få råd) om era möjligheter.

Jag kan tänka mig att det är bra att försöka få så mycket på fötterna som möjligt om ni väljer att gå in i en process mot säljaren. Kanske kan ni försöka luska lite och se om det går att få fram information om ponnyns tidigare liv? Någon tränare som haft med den att göra? Har tidigare ryttare/ägare någon blogg eller kan ha gjort andra avtryck på nätet som kan vara av intresse, tex.? Kan man få kontakt med andra tidigare ägare än den som sålde ponnyn till er? Kan ponnyns uppfödare ha information som kan vara värdefull?

Jag har sett ett exempel på en häst som köptes som tävlingshäst av en intet ont anande familj och som precis som er ponny visade sig vara enormt stegringsbenägen så snart de började rida den. Säljaren hävdade att hästen aldrig stegrat sig innan, men då köparna började leta information om hästen hittade de bland annat tidigare ryttares blogg där det uttryckligen stod om hur hästen gång på gång reste sig. Just den hästen visade sig även ha allvarliga veterinära fynd från tidigare, från vilka undersökningar pappren lägligt nog råkat "komma bort" på vägen. Denna historia visade sig vara ett fall av bedrägeri och blev polisärende.

Hoppas något av mina ord varit till någon hjälp. Jag önskar er all lycka till, hoppas att ni hittar en positiv lösning på era problem !

Kram kram !

• Mammutten

Glömde skriva att D ponnyn också fick ges bort till slut,till någon som hade råd och tid att ha henne,trots att hon knappt gick att ridaJag ville inte avliva henne.
    Idag går hon att skritta på,men inget mera...så hon går också som triangelmärkt sällskapshäst

• Joico
    Fuyu skrev 2012-04-24 22:18:36 följande:
    Med stora hästar som gör så där regelbundet av anledningarna du anger (i protest) har jag varit med om att man gett dem en knytnäve i huvudet eller ett slag med ett spö på huvudet emellan öronen. Ingen misshandel alltså, tillrättavisning.
    Jag kan ingenting om hästar och vet inte varför jag klickade på tråden men jag måste kommentera ditt råd. Jag hoppas att det du skriver är mycket ovanligt, i mina öron låter det som ren misshandel! Jag skiter i om det handlar om inte så hårda slag, man sätter väl för fan inte en knytnäve i huvudet på ett djur!?
    Jag anmälde ditt inlägg till FL och jag är fruktansvärt förvånad och BESVIKEN på FL för att de inte ansåg att inlägget skulle tas bort. Fy så vidrigt! Skrikandes
  • Pallas
    Joico skrev 2012-04-25 07:15:04 följande:
    Jag kan ingenting om hästar och vet inte varför jag klickade på tråden men jag måste kommentera ditt råd. Jag hoppas att det du skriver är mycket ovanligt, i mina öron låter det som ren misshandel! Jag skiter i om det handlar om inte så hårda slag, man sätter väl för fan inte en knytnäve i huvudet på ett djur!?
    Jag anmälde ditt inlägg till FL och jag är fruktansvärt förvånad och BESVIKEN på FL för att de inte ansåg att inlägget skulle tas bort. Fy så vidrigt! Skrikandes
    Har du sett hur hästar behandlar varandra i en ranguppgörelse? Min donna sparkade av båda griffelbenen på sin hagkamrat, det är ingenting mot en tillrättavisning i en situation som kan ta kål på både ryttare och häst. Inte för att jag förespråkar metoden, men jag vänder mig emot att man skulle misshandla en häst för att man korrigerar den fysiskt i en akut situation.
  • indra82

Men om hästen protesterar mot obehag el smärta o du straffar den, e ju jävligt korkat el??? Det är skillnad på tillrättavisning och tillrättavisning som i detta fall låter det som att det är något bakomliggande fel!!!!!!!! Så ja det va ett väldigt korkat råd av den personen som skrev inlägget.

• tjej87
    indra82 skrev 2012-04-25 08:53:19 följande:
    Men om hästen protesterar mot obehag el smärta o du straffar den, e ju jävligt korkat el??? Det är skillnad på tillrättavisning och tillrättavisning som i detta fall låter det som att det är något bakomliggande fel!!!!!!!! Så ja det va ett väldigt korkat råd av den personen som skrev inlägget.
    Fast det behöver inte vara ett bakomliggande fel. Min systers ponny stegrade då och då för att testa henne och när hon tillslut sa till på skarpen och knackade till honom i huvudet en gång så slutade han med det. Han var för övrigt helt frisk (röntgad och undersökt på djursjukhus) och sadeln samt tränset passade honom. En liten knackning i huvudet gör inte ont på hästen precis... Och TS skrev ju att deras häst inte hade ont så då skulle det mkt väl kunna vara stegringar bara för att testa ryttaren.
Svar på tråden Stegrande ponny