• Alecto

Ännu ett vägskäl

I morgon skall FK komma hit och prata om assistans till sonen. Då hamnar vi i ännu ett vägskäl i livet som jag aldrig trodde just vi skulle hamna i.
    För tre år sen hade jag noll koll på vb, assistans, inhalationer, gastrostomi, miljaders mediciner osv
    Då var jag bara gravid med mitt tredje barn och såg en framtid med tre friska barn. Sen kom liten och allt verkade vara normalt - fram till han var två månader och slutade äta, öka i vikt och växa. I dec -09 kom det stora slaget i magen - han har en missbildning på hjärnan och sen har livet rullat på 150... 

vi har lärt oss så mycket och blivit starkare på alla sätt men det är tufft. Den största frågan och den som vi aldirg kommer få svar på är ändå varför? Varför vi? Vad hände´? Vad gick fel?

Och nu står vi alltså inför vägskälet att förhoppningsvis bli beviljade assistans... Ett liv som inte skulle hända oss, som händer någon man hör om långt borta... men när man är inne i i snurren upptäcker man trots allt hur många som slåss och kämpar för sina barn precis som vi, hur många det är som har knapp på magen - vilket jag trodde vi var ensamma om först ungefär... 

Jag får frågan ganska ofta hur jag orkar? Ja - hur orkar jag? Man bryter ihop och sen biter man ihop - för sina barn orkar man allt och lite till, man pressar sig själv över gränsen och fortsätter. Man lär sig ta tillvara på de små stunderna av vila och ensamhet och njuter av den timmen på bussen när man kan fly in i en annan värld. Förhoppninsvis blir vi beviljade såpass många timmar att vi slipper stressen med frånvaro från jobb, pikar och kommentar från kollegor som gnäller över att de måste jobba eftersom någon av oss är hemma med sjuk liten...

Lite långt och mycket svammligt - men kort och gott - snälla, håll en tumme eller två för oss i morgon att allt går bra! Hjärta         

• Svar på tråden Ännu ett vägskäl
  • Ronjami

Jag håller alla tummar och tår! Förstår att det är tungt vissa dagar och att sorgen över att det inte blev som man tänkt ständigt finns där.

• Alecto
    Ronjami skrev 2012-04-25 09:10:12 följande:
    Jag håller alla tummar och tår! Förstår att det är tungt vissa dagar och att sorgen över att det inte blev som man tänkt ständigt finns där.

Jag försöker att tänka positivt och inte gräva ner mig men det är svårt.
  • tigermamma

Håller verkligen tummarna så hårt jag kan för er för assistans och allt annat

• Alecto
    tigermamma skrev 2012-04-25 18:30:58 följande:
    Håller verkligen tummarna så hårt jag kan för er för assistans och allt annat
    tack Hjärta
  • Krakelspektakel

Jag håller självklart tummarna!

Livet kan verkligen göra en tvärvändning ibland.
    Jag håller med om att det är tufft, men jag blir ändå förvånad ibland att jag faktiskt klarar det. Och jag orkar till och med andas ibland. Jag häpnar ibland över min anpassningsförmåga.
    Hade någon sagt till mig innan vi fick sonen att det kunde bli såhär hade jag sagt "aldrig, jag kan inte, jag är inte stark nog, jag vill inte". Och visst önskar jag att han vore frisk, men jag vet nu att jag faktiskt kan, och jag vill inte byta honom mot något annat barn för alla pengar i världen.

Vissa dagar är det dock lite svårare. När jag upplever att vården ger upp om honom, inte försöker lika mycket som de hade gjort med ett friskare barn. När jag får stångas med fk, kommun, sjukvård, habilitering, apotek och precis allt annat. När vänner inte har någon förståelse och häller en hink salt i de sår jag trots allt har.

Vi står också i vägskälet, att ta hjälp, assistans och avlösning. En ny sida i en bok jag aldrig trodde att jag skulle få läsa...         

/Svammelmamman

• Alvi

Oj, jag håller alla tummar jag kan hitta! Hoppas på att det är inte är en snål, oinsatt och oförstående tråkmåns ni träffar...!

Svar på tråden Ännu ett vägskäl