• Växjömamma1976

Seriösa tips på boende i Göteborg och Stockholm ;)

Hej alla fina!
    Jag och min 6-årige pojke ska åka till Sthlm och Göteborg i juni/juli, vart ska man bo? Vi vill ha det mysigt och gärna nära till diverse trevligheter som passar en 6-åring.

Snälla, hjälp mig med tips både i Gbg och i Sthlm samt gärna också vad man kan hitta på då vi är iväg... finns några ställen man inte bör missa!??

//Susanne

(¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Svar på tråden Seriösa tips på boende i Göteborg och Stockholm ;)
  • katalysator

Hur länge ska ni vara i Stockholm och kan det vara vilka förslag som helst eller har ni en strikt budget? Är han en livlig kille som gillar fart och fläng, eller mer att han vill upptäcka och titta på saker? 

• Linda1976

Har ni några prisreferenser?

Stockholm har jag ingen koll på, men Göteborg:

Nya Posthotellet (vid centralen)
    Novotel vid Klippans naturreservat (bortanför Tysklandsterminalen)
    Elite plaza, V Hamngatan

Standardgrejerna att inte missa är ju Liseberg och Universeum.

Annars tycker jag att det är mysig att ta en skärgårdsbåt ut till nån ö (ni åker på samma biljett som en vanlig spårvagn/bussbiljett inom stadsgränsen)

Naturhistoriska (vid Linnéplatsen).

Jättelekplatsen Plikta (konstigt namn) i Slottsskogen (också hållplats Linnéplatsen). Nyrenoverad för massa miljoner. I Slottskogen finns ju även alla djur som man denna säsong åter får klappa.

Sjöfartsmuséet.

Götheborg, som ligger nere i hamnen. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Växjömamma1976
    katalysator skrev 2012-04-25 09:40:51 följande:
    Hur länge ska ni vara i Stockholm och kan det vara vilka förslag som helst eller har ni en strikt budget? Är han en livlig kille som gillar fart och fläng, eller mer att han vill upptäcka och titta på saker? 
    det ska helst vara lite gemytligt och lyxigt, men inte svindyrt heller förstås ;) Min son gillar att hitta på saker och titta på saker (djur älskar han) så det blir Universeum och Liseberg helt klart!

Men han gillar också att se/testa hur olika saker fungerar så ett visst teknikintresse har han fått redan! Något i den stilen, finns det i Gbg?
    Linda1976 skrev 2012-04-25 09:51:08 följande:
    Har ni några prisreferenser?

Stockholm har jag ingen koll på, men Göteborg:

Nya Posthotellet (vid centralen)
    Novotel vid Klippans naturreservat (bortanför Tysklandsterminalen)
    Elite plaza, V Hamngatan

Standardgrejerna att inte missa är ju Liseberg och Universeum.

Annars tycker jag att det är mysig att ta en skärgårdsbåt ut till nån ö (ni åker på samma biljett som en vanlig spårvagn/bussbiljett inom stadsgränsen)

Naturhistoriska (vid Linnéplatsen).

Jättelekplatsen Plikta (konstigt namn) i Slottsskogen (också hållplats Linnéplatsen). Nyrenoverad för massa miljoner. I Slottskogen finns ju även alla djur som man denna säsong åter får klappa.

Sjöfartsmuséet.

Götheborg, som ligger nere i hamnen. 
    Håller med dig, Slottskogen ska vi åka till... menar du att dom har en jättelekpark där? Har dom något specifikt där? ;)

Sedan tipset om att ta en båt ut till en skärgårdsö var ju toppen! Tusen tack för det! ;)

Fler förslag tas gärna emot!!!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • katalysator

Okej, i Stockholm rekommenderar jag i så fall:

Aquaria eller Fjärilshuset om ni vill titta på tropiska djur. Aquaria är mest fiskar och grodor och andra smådjur, Fjärilshuset är fjärilar, fiskar och en del fåglar men helt fantastiskt eftersom djuren inte är i burar/akvarier utan man kan gå runt bland dem. Båda är däremot ganska lika Universeum i Göteborg vad gäller djurtittandet, så ni kanske inte vill göra båda. Skansen är ju lite mer traditionell utomhus-djurpark som kan vara ett bra alternativ istället.

Gröna Lund en klassiker om det är poppis med karuseller. Naturhistoriska Riksmuseet är fantastiskt stort om han gillar djur och dinosaurier och de brukar även ha lite experimentliknande utställningar om kroppen där man får testa sina sinnen, koordinationsförmåga, etc. Om han gillar Astrid Lindgren så kan det vara väl värt ett besök på Junibacken.

Vad gäller teknik och experiment skulle jag faktiskt starkt rekommendera att ni tar ett dagsstopp i Södertälje på väg till eller från Stockholm. Tom Tits slår Universeum med hästlängder vad gäller möjligheter att få testa och leka med saker, är min uppfattning Glad

• Linda1976
    Växjömamma1976 skrev 2012-04-25 10:33:25 följande:
    det ska helst vara lite gemytligt och lyxigt, men inte svindyrt heller förstås ;) Min son gillar att hitta på saker och titta på saker (djur älskar han) så det blir Universeum och Liseberg helt klart!

Men han gillar också att se/testa hur olika saker fungerar så ett visst teknikintresse har han fått redan! Något i den stilen, finns det i Gbg?

Håller med dig, Slottskogen ska vi åka till... menar du att dom har en jättelekpark där? Har dom något specifikt där? ;)

Sedan tipset om att ta en båt ut till en skärgårdsö var ju toppen! Tusen tack för det! ;)

Fler förslag tas gärna emot!!!
    Jag har faktiskt inte varit på Plikta sen den invigdes tidigare i våras 
    http://www.goteborg.se/wps/portal/ServiceGuide?sgid=4610&sgtitle=Plikta%2C%20Slottsskogen%2C%20(lekplats%20444)%20-%20Serviceguiden&servicetyp=Lekplats&plats=Majorna-Linn%C3%A9

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.755790-fargglad-invigning-av-nya-plikta

haha, nu ser jag att det var i oktober tiden rusar.... 
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Barbabok

Universeum ligger ihop med Liseberg där man kan se en massa teknik, hur kroppen fungerar mm. Finns kombinerad biljett att köpa för entrén.

• seandra82

i gbg

aktivitet
    universeum
    sjöfartsmuseet 
    lek o buslandet  på backaplan
    liseberg 

v 27 är fullbokad på större delen av hotell o vandrarhem  kan jag nästan gissa på då det är fotbollsturneering (gothia cup) i stan 

• Alecto

Kolla på bla hotell 11 och gothia - de har sommarerbjudanden som kan innefatta både Universeum och Liserberg bla.

Scandic har ett sammarbete med ICA om rabatter på övernattningar som gäller alla Scandic.

• Växjömamma1976

bra tips ni kommer med! Tusen tack alla! Funderar fortfarande på valet av hotell, vet ni om det finns något extra barnvänligt hotell i Gbg? Vore skoj om det fanns. Annars lutar det åt det som ligger i samma byggnad som Centralstationen, precis ovanpå.

• Växjömamma1976

vad får man betala för en entrébiljett till Liseberg under högsäsong? Någon som vet?

• katalysator

375 kr för enté + åkband. Typ halva priset för små barn, men jag vet inte var gränsen går där, de har en längdgräns och inte en åldersgräns. Ungefär samma priser på Gröna Lund i Stockholm också.

• mamma smurfen

Ang hotel i göteborg...

Hotel Novotel ligger en bit från centrum, dvs vid majorna, spårvagn därifrån till centrala dearna av city tar ca 15 min.

Man kan oxå ta "älvsnabben" in till city därifrån, tar ungefär samma tid, men kanske "roligare" för 6åringen *ler*

De har sk familjeinriktining så det finns ett lekrum på somrarna, ett xbox och barnmeny.

Även cyklar finns till utlåning i receptionen=) (Har för mig att man även kan låna fiskespö, om man vill testa på att fiska  utanför hotellets ingång )

Novotel har även sammarbete med både liseberg och universeum, så du kan boka "allt i ett" =)

(jag jobbar på hotelet så kanske är lite "jävig") men.... det ÄR ett bra hotel till bra pris, oftast är det ju INTE hotelet man spenderar sin tid på, utan man vill ut å SE =) så i mitt tycke är hotelet bra, till ett vettigt pris för oss med barn.

• LeoNo4AleXo6

Vi bodde på ett Ibis hotell som låg ombord på en båt för några somrar sen när vi var i Göteborg.

Hyfsat nära till allt (om jag inte minns helt fel!) och billigt var det. Vi tog ett paket med inträde till Liseberg och så ingick frukost. Mysigt rum och barnen älskade att sova på en båt! Och så tog vi härliga kvällspromenader längs med kajen

Liseberg, Universeum, Slottsskogen och guidad tur med "Paddan" (heter den väl?) hann vi med.

• enlitenbitkaka

Hotell 11 i Eriksberg brukar ha bra priser och fina rum - dit kan du också åka Älvsnabben vilken kotten säkert uppskattar Annars brukar våra vänner med  barn alltid bo på Scandic Crown ett stenkast från Centralen; www.scandichotels.se/sv/Hotels/Countries/Sverige/Goteborg/Hotels/Scandic-Crown/&facilityid=1831

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Seriösa tips på boende i Göteborg och Stockholm ;)