• Duefigli

Minibuss och taxi utan bilstolar på semestern - hur gör ni?

Vi funderar på att åka till Kanarieöarna och till ett hotell som ligger högt beläget en bit över strand och strandpromenad. Till hotellet är det svårt att ta sig till fots varför en hotellbus kör gästerna upp och ner till strand och promenadstråk. Resan ska enligt uppgift ta ca 3 minuter. Jag antar att det är sk shuttlebussar - typ minibussar som säkerligen saknar bilstolar.

Hur tänker ni här? Är det okej att åka med barnen (2,5 och 5 år) utan bilkudde denna korta sträcka eller skulle ni försöka lösa det på annat sätt?

Hotellet är verkligen i särklass och vi vill sååå gärna bo där, men jag är rätt petig med bilstolar och bälten i vanliga fall.

Undrar också hur ni gör med eventuella taxiresor under semestern - hoppar ni taxi och tar buss eller går eller har ni lyckats få tag på någon bil med stolar i?

• Svar på tråden Minibuss och taxi utan bilstolar på semestern - hur gör ni?
  • Duckan

Vi hade åkt shuttlebussen.
    Taxi är tudelat, men de få gånger vi behövt åka det så har hon åkt utan stol dessvärre. Vanligtivs åker vi buss eller hyr bil och då är det inget problem. 

• Khaleesi

Vi åker med och ser glada ut. Det är inte bälte i stadsbussarna i Sundsvall heller.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • straw2008

Skulle va kul att se vad alla skriver som propsar på bilstol till 18 års åler till varje pris. Reser dom ens ? Jo våra barn hade fått åka utan stolar.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Duefigli

Buss har jag inte något problem att åka med, det har vi gjort förr utomlands och det har ju varit samma slags bussar som här hemma.

Minibuss känns dock lite mer som en bil. Sannolikt har de bälten, men frågan är då hur man bäst sätter barnen om det ej finns kuddar?

Ska de bältas, och i så fall under armen eller?

Är man en hysterisk hönsmamma om man mejlar hotellet och frågar om de möjligen har bilstolar att plocka med?
    Förmodligen, men jag tror jag gör det. Om inte annat så kanske de börjar tänka på saken när vi höns hör av oss

• Duckan

Vad svarar man på en sån fråga ang hönseriet? Jag hade inte gjort det,

• Khaleesi

Kan ni inte packa en handbagageväska med lagom oömma saker i (kläder, handdukar) som barnet kan sitta på i shuttlebussen och ha som temporär bältesstol om det inte går att ordna några på plats?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • MammaTillGuldklimpar

När vi rest med barn har vi hyrt bil o tagit med bildtol men då va resorna bra mycket längre eftersom vi åkte runt i italien.
    Ville bara säga att hur ni än gör, ha inte bältet under armen. Det är bättre vid en krock att barnet får en brännskada på halsen än att viktiga organ blir krossade av bältet, vilket kan hända om man har bältet under armen. Läste det på nån säkerhetsföreskriftsida som jag inte kommer ihåg vilken det va..
    Ha en underbar resa!

• evaoregon

En bilkudde (utan ryggstöd) kan man lätt ta med sig i resväskan och det har vi gjort.  Tåg, buss och spårvagn tycker jag att det är ok att åka utan bilstol, men taxi tycker jag personligen inte är ok.  Vi har släpat på bilstolar eller valt att åka tåg, buss och spårvagn.

• gryning2

Bilkuddar är ju inte så stora och skrymmande så jag skulle nog ha övervägt att ta med detta till barnen. På hemmaplan åker ju många 2,5 åringar i bakåtvänd stol men det är ju ändå bättre att sitta på bilkudde i minibussen än ingenting alls. Om vi skulle åka utomlands skulle jag låta barnen åka iallafall buss/spårvagn och troligen även taxi även om det inte finns bilstolar. Jag tycker väl egentligen att det är viktigt med bilsäkerhet. Men inte så att vi skulle begränsa oss och t.ex. avstå från en önskad resa eller aktivitet bara på grund av bilstolarna.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
Svar på tråden Minibuss och taxi utan bilstolar på semestern - hur gör ni?