• IrisBlå

Frågor om PVL skada/CP skada/ Diplegi

Hej!

Vi har en liten kille som är född i v.29. Vi har nyligen fått veta att han har  en PVL skada som gett honom diplegi. Blödningen som gav honom PVL skadan är av grad 1. Läkarna kan inte säga något om framtiden så därför vill jag fråga er som har erfarenhet av PVL skador på era barn och just diplegi.

Vår kille är efter motoriskt. Han kan sitta på knä men inte på sin rumpa. Han kan krypa, inte helt perfekt, men på sitt eget lilla vis.
    Han kan inte resa sig själv. Han är ganska svag i benen när man ställer honom upp, både i knäna och i fotlederna. Han tycker inte om att gå när man håller honom i händerna.

Hur har det gått för era barn med dessa skador? Kan de resa sig själv, gå osv? Vid vilken ålder? Har de drabbats av andra funktionshinder? Epilepsi, förståndshandikapp, synproblem? Vid vilken ålder har epilepsin kommit? Hur märkte ni av synproblem? Hur har det varit med sömnen?

Är väldigt tacksam för alla svar vi kan få, just nu snurrar det i våra huvuden. Förvånad

• Svar på tråden Frågor om PVL skada/CP skada/ Diplegi
  • Mor till två döttrar

Hej,

Min dotter har inte diplegi men däremot har hon hemiplegi, det är mao hennes ena sida som är påverkad och är något svagare. Hon fick en hjärnblödning grad IV och hela området som styr hennes högra sida utplånades, men andra hjärnhalvan har tagit över hjälpligt. Hon föddes vecka 25+0. Hon är ca 20 månader och går med stöd, men balansen är dålig och jag tror det dröjer till att hon går själv. Hon är helt ikapp med sin psykosociala utveckling och pratar i normal utsträckning och samspelar bra med andra barn. Ingen ep ännu, hoppas vi slipper. Ingen skelning. Känner en flicka med diplegi som hade svårt att sitta, kunde sitta på knä som du säger. Hon går nu, är snart 2 år och har ingen ep heller. Hur gammal är din son?

• IrisBlå
    Mor till två döttrar skrev 2012-04-25 20:35:46 följande:
    Hej,

Min dotter har inte diplegi men däremot har hon hemiplegi, det är mao hennes ena sida som är påverkad och är något svagare. Hon fick en hjärnblödning grad IV och hela området som styr hennes högra sida utplånades, men andra hjärnhalvan har tagit över hjälpligt. Hon föddes vecka 25+0. Hon är ca 20 månader och går med stöd, men balansen är dålig och jag tror det dröjer till att hon går själv. Hon är helt ikapp med sin psykosociala utveckling och pratar i normal utsträckning och samspelar bra med andra barn. Ingen ep ännu, hoppas vi slipper. Ingen skelning. Känner en flicka med diplegi som hade svårt att sitta, kunde sitta på knä som du säger. Hon går nu, är snart 2 år och har ingen ep heller. Hur gammal är din son?
    Han är korrigerat 17 månader, fyller 2 år i slutet av augusti.
    Min kille vill liksom inte alls gå på sina ben även om jag håller honom i händerna. Det funkar några steg men sen skriker han. Man undrar ju om det gör ont??
  • Mor till två döttrar

Tror du inte att han tycker det är otrevligt bara? Min dotter litar inte på sitt högra ben och hade båda benen varit så ostadiga så vet ja inte om hon varit så rörlig som hon är. Eller det hade hon ju inte. Vill han inte stå alls?

• IrisBlå
    Mor till två döttrar skrev 2012-04-25 21:34:57 följande:
    Tror du inte att han tycker det är otrevligt bara? Min dotter litar inte på sitt högra ben och hade båda benen varit så ostadiga så vet ja inte om hon varit så rörlig som hon är. Eller det hade hon ju inte. Vill han inte stå alls?
    Jo, om han får stå vid soffan eller soffbordet och leka med något. Men efter ett tag viker han knäna lite, även hans fotleder verkar svaga. Det är när han ska gå framåt som han klagar.
    Obestämd
  • IrisBlå

Någon annan med barn med diplegi/PVL skada eller annan cp skada som vill berätta?

Kyss

Svar på tråden Frågor om PVL skada/CP skada/ Diplegi