• lisa73

Väcka 6 månaders under sovpass

Vår dotter är 6 månader. Som det varit ett tag nu sover hon 9-9,5 timme på natten och ca 3-4 timmar på dagen. Ca. 21-06 på natten.
    Tidigare har vi väckt henne efter ca 2,5 timmes sovpass på fm eller om det är på em hon sover länge. Hon började sova dåligt för ca en månad sen med många uppvak utan att vilja äta. Vi bestämde oss för att sluta väcka henne på dagen för ett tag sen. Vissa dagar sover hon då 3-4 timmar på fm. Ca 9-13. Vi vet då aldrig hur vi ska göra senare på dagen. Ska hon sova igen o då hur länge, ska hon styra det också själv? Till saken är att hon aldrig somnar av sig själv utan vi måste aktivt söva henne i vagnen. Hur gör ni andra som har barn i den åldern som mkt väl sover ett så långt pass då o då?

• Svar på tråden Väcka 6 månaders under sovpass
  • Pia och Elna

I den åldern lät jag båda mina barn helt styra själv vilka tider och hur länge de sov. Blev de trötta så fick de sova och vi har också ofta sövt barnen i vagnen.

Mina barn har själva utformat rutiner och sovpassen har minskat och hamnat på samma tider ungefär när de har blivit äldre.

• skogsvitter

Jag skulle absolut väcka, hon håller ju på att vända på dygnet alldeles! Det är väl på natten hon ska sova så småningom, eller? I den åldern har våra bara sovit 1½-2 timmar totalt på dagen!

• Mialinnea

Jag hade väckt henne och försökt få henne att sova fler timmar på natten.

Min dotter som snart är 7 månader sover 11-11,5 timmar på natten, från cirka 19.00 - 6.30. Just nu skiljer sig dag sömnen lite från dag till dag ibland, ibland sover hon 2 gånger ibland 3, känns som att hon är på väg in i ett nytt "tempo", men så länge det inte stör natt sömnen så trixar jag inte för mycket. Dock låter jag henne oftast inte sova med än 1,5 timme i sträck. Totalt blir det oftast 2-2,5 timmars dagsömn. 

• lisa73

Tja, jag vet inte. Vår äldste sov 3 timmar på dagen 1,5 på fm 1,5 på em av sig själv. Sov sen 19-07. Inte så stor skillnad på 3 el 4 timmar på dagen. Ban är ju olika, men det är därför vi är förvirrade hur vi ska göra.
    Har läst att bebisar i den åldern ska sova ca 15 timmar per dygn. Här är det ju bara 12-13 timmar.

• Natulcien
    lisa73 skrev 2012-04-25 13:47:17 följande:
    Tja, jag vet inte. Vår äldste sov 3 timmar på dagen 1,5 på fm 1,5 på em av sig själv. Sov sen 19-07. Inte så stor skillnad på 3 el 4 timmar på dagen. Ban är ju olika, men det är därför vi är förvirrade hur vi ska göra.
    Har läst att bebisar i den åldern ska sova ca 15 timmar per dygn. Här är det ju bara 12-13 timmar.
    Ska och ska...det är ju individuellt för bebisar precis som för vuxna. Man har olika sömnbehov, helt enkelt.

Vår son sov totalt ca 13,5 timmar när han var 6 månader. 1,5 tim. på dagtid och 12 tim. på natten.
    Vi har inte haft något problem med långsovningar på dagtid eftersom sonen oftast sov 30-minuterspass. Vid 6 månader sov han alltså 3x30 min på dagen. Ibland en extra powernap på nån kvart också.
    Men sen sov han 12 timmars obruten sömn på natten, så han hade tidigt hittat en "vuxen" dygnsrytm.

Jag hade väckt om jag var ni. Det är väl bättre att flytta lite dagsömn till natten istället? För 9,5 tim. är ju inte så mycket?
  • lisa73

Ja, vi kanske ska börja väcka igen. När vi väckte innan och begränsade dagsömnen hade hon tendens att bli övertrött på kvällen och tokskrek och var nästan omöjlig att få att sova. Fast hon är ju lite äldre nu.
    Somnade hon redan vid 19-19.30 vaknade hon efter ca en timme och var sen uppe en timme till el 2 för att sen somna för natten vid 22.30 och ändå vakna vid 6. Ja, ja det kanske ger sig med tiden.

• Natulcien
    lisa73 skrev 2012-04-25 14:08:10 följande:
    Ja, vi kanske ska börja väcka igen. När vi väckte innan och begränsade dagsömnen hade hon tendens att bli övertrött på kvällen och tokskrek och var nästan omöjlig att få att sova. Fast hon är ju lite äldre nu.
    Somnade hon redan vid 19-19.30 vaknade hon efter ca en timme och var sen uppe en timme till el 2 för att sen somna för natten vid 22.30 och ändå vakna vid 6. Ja, ja det kanske ger sig med tiden.
    Det är ju bara att prova. Funkar det så funkar det...

Men mindre bebisar är ju ofta oroliga på kvällarna och somnar relativt sent. Vår son sov ofta ett 30-minuterspass runt 20-21 och somnade för natten runt 22-23 upp till ca 3 månader. Sen blev nattningen successivt tidigare och tidigare, och runt 5 månader somnade han runt kl.20, och där är vi kvar än, när han är 18 månader.
  • skogsvitter

Jag är av åsikten att mindre bebisar ska man helst inte väcka, av just den anledningen som du själv skriver. De behöver få sova när de är trötta annars blir ju risken stor att de får för lite sömn istället och blir övertrötta (därmed är jag alltså emot att forma nyfödda bebisar att passa i scheman och mallar).

Men din bebis är ju trots allt 6 månader och då kan man i allra högsta grad styra sömnen så att den passar övriga familjen. Vid det laget har behovet av dagsömn rent generellt minskat enormt och de har en tydlig dygnsrytm där den mesta av sömnen kan ske på natten.

Det är ju inte alls säkert att det blir lika jobbigt på kvällarna nu, däremot behöver hon ju ta igen de timmarna hon förlorar på dagen och förslagsvis att ni då försöker få henne att sova den tiden på kvällen/morgonen istället så att det blir en längre nattsömn. Blir hon trött på kvällen så lägg henne redan vid 19-20 istället för 21, hon är äldre nu och kanske inte alls vaknar som tidigare.

• pojkens

men sover hon 21-6 på natten är det ju stokbra? eller var det de måna uppvaken somv ar problemen. mina barn sover definitivt inte utan uppvak. äldste sonen sov första gånge 20-6 när han var 1 år. minstingen på 5 månader sover 2-3 ggr per dag 30 min-2 timmar åt gången, sedan ca 22-6 med minst ett vak under natten. 

• lisa73

Samtidigt som hon började sova fritt fick hon sova i eget rum. Hon vaknar nu 2-3grr o ammar. Innan var det en gång i timmen, åt då också 2-3 grr. Så problemet är att jag tycker att hon borde komma i säng tidigare eller sova längre på morgonen. 9,5 timme känns lite.

• Natulcien
    lisa73 skrev 2012-04-25 18:06:23 följande:
    Samtidigt som hon började sova fritt fick hon sova i eget rum. Hon vaknar nu 2-3grr o ammar. Innan var det en gång i timmen, åt då också 2-3 grr. Så problemet är att jag tycker att hon borde komma i säng tidigare eller sova längre på morgonen. 9,5 timme känns lite.
    Ja, men då är det ju minskad dagsömn som gäller. Man kan ju inte få både långa nätter och en massa dagsömn.
  • lisa73

Förstår att man inte kan få båda delar. Tycker bara att hon sover lite per dygn med sina 12-13 timmar när jag jämför med hur sonen sov i motsvarande ålder och hoppas hitta något knep att få henne att sova mer. Får kanske inse att hon har mindre sömnbehov.

Svar på tråden Väcka 6 månaders under sovpass