• Anonym (ts)

Sålt br -efter 3 v. vill nya ägaren att vi byter lås(1 nyckel borta)??

Sålde nyligen en bostadsrätt. En nyckel är borttappad, sedan flera år tillbaka. Detta visste köparen. Nu ringer mäklaren och säger att folk har sagt till köparen att någon kanske kommer använda den borttappade nyckeln, så NU vill köparen att vi byter låset.

Känns som om personen i fråga skulle ha sagt till redan från början i så fall? Någon som vet vad som gäller enligt lag? H*n visste ju som sagt att nyckeln fattades, men krävde inget nytt lås när affären gjordes upp....  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 18:20
    Mäklaren ringde i dag. Vi har ingen juridisk skyldighet att betala, men hon föreslog att vi skulle dela på kostnaden. Vi sa nej, mäklaren förmedlade detta till köparen, som typ fick frispel och skällde ut mäklaren. Köparen menade att vi spelat på hennes "okunskap", men vadå, hon visste att en nyckel var borta. Sedan är det väl upp till henne att kolla upp vad som gäller.

Nu är det ur världen i alla fall, vi betalar inte en krona för låset.

• Svar på tråden Sålt br -efter 3 v. vill nya ägaren att vi byter lås(1 nyckel borta)??
  • Rakad Apa

Ingen aning om vad som gäller, men det känns ju rimligt att köparen inte kan kräva något sådant eftersom han/hon var medveten om detta faktum vid köp. Jag hade nekat att byta lås.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym

Köparen var medveten om det vid köpet och kan således inte kräva att ni ska byta lås. Detta får köparen göra själv.

• JohannaHallberg

Om ni ska bli skyldiga att byta lås eller eventuellt betala för en borttappad nyckel så skall detta göras i samband med köpet och personen som skall köpa bostadsrätten är då skyldig att själv se till att ha fått pengarna av er innan köpet genomförs. 

Nu får alltså den nya ägaren skylla sig själv. Det finns inget skriftligt avtal på att ni någonsin har lovat detta och därför är inte ni skyldiga att betala något. 

• Anonym (ts)

Precis så känner vi också. Mäklaren sa, före vi hittat en köpare, och denne kanske skulle vilja ha nytt lås pga den borttappade nyckeln. Det var vi förberedda på. Men sedan bad ju inte köparen om detta, vilket vi så klart tyckte var skönt (ekonomiskt).

Nu har det visat sig, att 1 av 2 nycklar dessutom är kopierade (detta måste ägaren som vi köpte av gjort), vilket vi inte tänkt på eller vetat om. Mäklaren säger dessutom att dessa nycklar INTE FÅR kopieras, men uppenbarligen har ju någon fått göra an kopia.   

• ChAlAn

Byter man inte alltid lås när man köper en lägenhet/hus. Man vet ju inte riktigt vad det är för typer man köper av så jag skulle inte vilja riskera att de har kvar en nyckel.
     Jag vet inte vad som gäller men så skulle jag själv resonera. Så stor utgift är det ju inte heller så det kan man väl baka in i lånet. Ett par tusenlappar påverkar ju inte räntan nämnvärt...

• Anonym
    ChAlAn skrev 2012-04-25 14:33:59 följande:
    Byter man inte alltid lås när man köper en lägenhet/hus. Man vet ju inte riktigt vad det är för typer man köper av så jag skulle inte vilja riskera att de har kvar en nyckel.
     Jag vet inte vad som gäller men så skulle jag själv resonera. Så stor utgift är det ju inte heller så det kan man väl baka in i lånet. Ett par tusenlappar påverkar ju inte räntan nämnvärt...

Det kostar inte ett par tusen att byta lås snarare några hundralappar.
  • Anonym (ts)
    ChAlAn skrev 2012-04-25 14:33:59 följande:

Man byter inte alltid. och vill man ha bytt ber man väl om det på en gång, inte flera veckor efter avslutad affär??
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-04-25 14:37:58 följande:

Det kostar inte ett par tusen att byta lås snarare några hundralappar.

1700 sa mäklaren.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2012-04-25 14:39:07 följande:

1700 sa mäklaren.

Ett lås ligger på mellan 250kr upp till 1000kr beroende på vad man vill ha för lås.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-04-25 14:49:00 följande:

Ett lås ligger på mellan 250kr upp till 1000kr beroende på vad man vill ha för lås.

sen ska det sättas dit också, vilket jag antar att denna person inte kan själv..
Svar på tråden Sålt br -efter 3 v. vill nya ägaren att vi byter lås(1 nyckel borta)??