• Anonym

Illamående och svimfärdig vid träning

Är ju inte direkt en elitidrottare, men joggar några gånger per vecka, samt kör lite hemma träning,Men nu till dilemmat. Jag blir väldigt illamående redan efter 15 min, och då joggar jag INTE fort. Känner mej svimfärdig och mår illa. Efter ca 2.8 km är det läge att komma hem. Är helt slut efter! Det blir ju inte bättre. Försöker lägga upp det på intervall, gå och jogga långsamt, men ikke. Vad har ni för råd???

• Svar på tråden Illamående och svimfärdig vid träning
  • Anonym (.....)

Hur ser dina matvanor ut? Hur ofta och hur mycket äter du? Vad äter du?

• sextiotalist

Låter som att ditt blodsocker är lågt, har du ätit innan.

Nästa gång du tränar, se till att du har ett ätit en stund innan, drick lite innan och ha vätska ´med dig ut. Jag kan få sådant om jag gör en fysisk ansträningning och jag slarvar med maten. (Jag är en slarva med maten) Har jag t.ex glömt lunchen och skall ta ett rejält trädgårdspass, då tar jag en macka och ett glas mjölk.  

• Anonym

jag kör lchf och tycker att jag har ätit en god stund innan....

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-04-25 14:19:52 följande:
    jag kör lchf och tycker att jag har ätit en god stund innan....
    Du kanske skall tillföra mer kolhydrater, det kan behövas för vissa.
  • Anonym

Jag tycker det låter som vätskebrist. Om du äter LCHF så vet du ju att du inte lagar lika mycket vätska i kroppen och då behöver kroppen mer vatten tillfört. Jag äter också LCHF och löptränar 4 gånger i veckan. Jag brukar springa ca 10-20 km per gång, men har jag slarvat med vattnet så känns 4 km som ett helvete.

Så mitt råd är att du ska dricka en liter kvällen innan du ska springa och sedan en halvliter till samma dag (utöver det du normalt dricker. Om du springer direkt på morgonen kan du dricka den halvlitern kvällen innan.

• Miss Black Rose

Långsamma kolhydrater e bra för att orka lite mer ... Säger som en annan här sluta helt med kolhydrater skulle inte jag klara av helt för att jag tränar så mycket... ja brukar dela upp det på dagen mer kolhydrater( havregryn,full korns grejer ... på dagen mindre på kvällen mer protein då . Och vatten det e bra å mellan mål e inte fel . Hålla blodsockret i balans . Alla e olika hur man reagerar på träning men äta en timme innan eller två e bra .

Svar på tråden Illamående och svimfärdig vid träning