• Anonym (Grisen)

Hjälp, jag har blivit en fet gris!!!

Jag ställde mig på vågen i dag och trodde inte mina ögon, 170 cm lång och 85 kg! Usch! Visst hade jag en aning om att jag gått upp en del men inte så här mycket. Nu känner jag mig både arg och besviken som låtit det gå så långt och verkligen haft noll koll på vikten.Efter mitt barn som jag fick för åtta år sen vägde jag 57 kg, på dessa år har jag alltså gått upp 28 kg. Hur sjutton kan man gå upp så mycket utan att märka något?  

Nu har jag i alla fall inhandlat en crosstrainer som tillsammans med promenader och så småningom löpning och styrketräning ska hjälpa mig att gå ner alla kilon igen. Jag tränade mycket förut både innan och efter barnet men med all stress i vardagen så har träningen på något vis smygprioriterats bort, jag vet att det är fel men när det är mycket att göra så verkar det som jag det första jag gör prioriterar bort mina behov, men nu får det vara slut med det!

Jag känner att jag har för lite idéer om vad som är nyttig och bra mat, skulle behöva lite hjälp med att utöka den lilla lista jag använder mig av. Vad äter ni som är noga med träning, mat, näringsinnehåll och kalorier? Jag har märkt att jag reagerar negativt på mycket kolhydrater och tror det kan ha något att göra med att jag har hypothyriodea så därför vill jag hålla ner kolhydratintaget till det nödvändigaste bara.  

• Svar på tråden Hjälp, jag har blivit en fet gris!!!
  • Anonym (lillafetagrisen)

hej ts...

jag lider med dig, sitter själv med övervikt. är 170 cm jag med och väger nu 75 kg men för bara några månader sedan vägde jag 86 kg. Min måbravikt är 62 kg och jag har som mål att nå till 65 tills september. Jag har varit gravid och gick upp (med bebis i magen) 30 kg... hua!!!

Jag är en person som måste äta mig mätt kan inte kompromissa med mini måltider... sedan måste jag ha pasta och ris, potatis klarar jag mig utan. jag gör en god lasange med mycket grönsaksbuljong och istället för den vita såsen har jag keso grillad paprika receptet finns på arlas sida under tio i topp GI dsär finns massor av bra andra recept... Där har jag hittat massor...     

• Anonym

Ja, det där hur man kan gå upp utan att märka något har jag också funderat över. För några år sedan vägde jag 75 kilo till mina 164 cm och var överviktig. Jag märkte inget när det hände utan insåg det när jag fick se mig själv på bild Förvånad. Gick ner till 58 med träning och bra mat. Blev gravid 2010 och vägde 75 när jag kom in på förlossningen höggravid och skulle föda Då förstod jag hur tjock jag varit innan.

Nu har jag ett par kilo kvar av gravkilona och jag äter så här:

- Normal mat och normala portioner men jag byter ut det mesta av ris/pasta/potatis mot sallad. Jag äter lite av ris/pasta/potatis men inte mer än ca en knytnäve i storlek.

- Jag äter inte smörgåsar
    - Jag dricker ca 1.5 liter vatten om dagen (något som varit svårt att lära sig)
    - Jag tränar 4-5 dagar i veckan (promenader, pass, löpning etc)

För mig funkar detta och jag äter som resten av familjen (med undantag av att jag har mindre ris/pasta/potatis på min tallrik).

Lycka till!

• Anonym (Grisen)
    Anonym (lillafetagrisen) skrev 2012-04-25 17:03:50 följande:
    hej ts...

jag lider med dig, sitter själv med övervikt. är 170 cm jag med och väger nu 75 kg men för bara några månader sedan vägde jag 86 kg. Min måbravikt är 62 kg och jag har som mål att nå till 65 tills september. Jag har varit gravid och gick upp (med bebis i magen) 30 kg... hua!!!

Jag är en person som måste äta mig mätt kan inte kompromissa med mini måltider... sedan måste jag ha pasta och ris, potatis klarar jag mig utan. jag gör en god lasange med mycket grönsaksbuljong och istället för den vita såsen har jag keso grillad paprika receptet finns på arlas sida under tio i topp GI dsär finns massor av bra andra recept... Där har jag hittat massor...     
    Vad härligt att du gått ner en del och kommit närmare ditt mål, bra jobbat! Inspirerande att läsa om andra som lyckas:)

Tack för tipset! Ska gå in där och kika.  
  • Anonym (Grisen)
    Anonym skrev 2012-04-25 17:15:15 följande:
    Ja, det där hur man kan gå upp utan att märka något har jag också funderat över. För några år sedan vägde jag 75 kilo till mina 164 cm och var överviktig. Jag märkte inget när det hände utan insåg det när jag fick se mig själv på bild Förvånad. Gick ner till 58 med träning och bra mat. Blev gravid 2010 och vägde 75 när jag kom in på förlossningen höggravid och skulle föda Då förstod jag hur tjock jag varit innan.

Nu har jag ett par kilo kvar av gravkilona och jag äter så här:

- Normal mat och normala portioner men jag byter ut det mesta av ris/pasta/potatis mot sallad. Jag äter lite av ris/pasta/potatis men inte mer än ca en knytnäve i storlek.

- Jag äter inte smörgåsar
    - Jag dricker ca 1.5 liter vatten om dagen (något som varit svårt att lära sig)
    - Jag tränar 4-5 dagar i veckan (promenader, pass, löpning etc)

För mig funkar detta och jag äter som resten av familjen (med undantag av att jag har mindre ris/pasta/potatis på min tallrik).

Lycka till!

Ja det är mystiskt hur det smyger sig på, det var faktiskt på kort jag såg det också för i spegeln ser det inte lika illa ut.

Jag äter inte heller smörgåsar och jag är urusel på att dricka vatten, är aldrig törstig. Blir till att lära sig dricka mycket vatten nu då:) Ska prova byta ut pasta mot mer grönsaker och träna varje dag så får vi se om det händer något:)

Bra jobbat med din viktnedgång!   

• maaammaaa

Jag har aldrig vägt så lite som när jag åt friterade pommesfrites och fiskpinnar och Godis. Typ 50 kg på 170 cm.
    Men jag gjorde av med 2000-2500 kalorier på crosstrainern 5 ggr i veckan i ca en månad. Det var ett sjukt försök jag gjorde för att försöka gå upp i vikt och muskelmassa. Jag visste inte mycket på den tiden....fniss.

• MHM

Det här schemat fick jag av min träningscoach idag:

Frukost: Två kokta ägg och en skiva fullkornsbröd med tex kalkon. Ett glas mjölk(lättare än standardmjölk)
    Mellis: En burk keso, en burk kesella, proteindrink+frukt ELLER makrill.
    Lunch: 150 gram kyckling/kött/fisk. 1,5 dl(när den är färdigkokt) pasta eller ris. Ej snabbmakaroner. Sallad till det givetvis.
    Mellis: Samma som förra.
    Middag: 150 gram kyckling/kött/fisk. Sallad till det.

Vatten till måltider, förutom frukost - då går det bra med mjölk.
    Man ska äta var tredje timme, absolut inte hoppa över något mål. Mellanmålen är superviktiga. 

Jag har blivit rekommenderad att träna minst 3-4 gånger i veckan, gärna fler.  

• MHM

På mellanmålen ska man alltså välja ett alternativ, inte bara välja mellan frukt och makrill :)

Svar på tråden Hjälp, jag har blivit en fet gris!!!