Köp inte en hund med enbart utställningsmeriter. En Boxer är en brukshund och tyvärr så är min ärliga mening den att om du enbart vill ställa ut så finns det många bra mycket mer lämpade raser att köpa. En understimulerad Boxer är en mardröm. De hundar som nöjer sig med ett normalaktivt liv som rörliga sällskapshundar brukar inte ha särskilt god mentalitet sett till skottfasthet och separationsångest.
Jag vill Boxerns absolut bästa och därför vill jag att man aktivt arbetar mot goda arbetande egenskaper. En Boxer bör man aktivera med lydnad, spår, ipo eller annan hundsport/bruks. Det går naturligtvis att själv aktivera sin hund, utan klubbar eller kurser, men då bör man ändå ha ett mycket stort intresse för träning och aktivering.
Jag har en hund med mycket av det man brukar kalla motor. Hon är arbetsvillig, har hög integritet, visst mått av skärpa och lite mer social kamplust. Vi tränar lydnad, på tävlingsnivå. På läger och då vi tränar för vår uppfödare tränar hon också ipo. Hon är en underbar vän och en mycket bra soffpotatis, kan slappna av överallt, i alla miljöer. Förutsättningen för detta är dock hårt arbete.
Jag ställer ut min hund med mycket goda resultat, ser det som en rolig grej och det är kul att se alla fina hundar.
Jag delar gärna med mig om min underbara uppfödare vid intresse, men hon säljer bara till tränings/tävlingsintresserade. Precis som det ska vara.

Utställning nu i tisdags, Boxerklubben i Örebro. Hundra hundar runtomkring, men min hund undrar när hon får börja jobba=)