• Ladybird12

Hitta seriös Boxer uppfödare!?

Är det någon som vet någon bra eller vart jag kan leta efter en bra och seriös boxer uppfödare?!
    Letar efter en boxer uppfödare som har fina boxrar till framförallt utställning.
    Och som man får bra support från även efter valpköpet.
    Bor i västragötaland, så en uppfödare i närheten vill ja helst ha då ja vill kunna ha en kontakt inte bara via telefon utan kunna träffas.
    Har haft hund hela livet men har aldrig ställt ut någon hund förut, så därför ja vill ha support även efter köpet.

Jag har inte bråttom i mitt köp utan vill leta runt i god tid , så tips på vart ja kan leta!!

• Svar på tråden Hitta seriös Boxer uppfödare!?
  • Jackson

nu vet jag ingenting om just boxer, men om du vill ha en bra hund så får du ju tänka utanför ditt landskaps gränser. Hanen vi har köpte vi i Borås och tiken köpte vi i närheten av Oskarshamn och vi bor norr om Göteborg.

Vet också att uppfödaren som vi köpte tiken av även har köpare ifrån Norge, Danmark, Tyskland m.m.

Din egen bekvämlighet kan ju inte gå före om du vill ha en kvalitetsvalp som man fortfarande inte kan garantera kommer att bli champion.

• Ladybird12

De är väl kanske inte direkt av bekvämlighet som ja vill hitta en uppfödare i någorlunda rimligt avstånd.
    Som ja skrev vill ja kunna ha bra kontakt med uppfödaren och inte bara genom tel/mail utan kunna besöka för att få även de stödet.
    Sen skrev ja inte att de måste vara inom min landskapsgräns, men runt.

• Ladybird12

Har kollat runt en del nu. Många har hemsidor men kanske lite dåligt uppdaterade.
    Jag är ju helt ny på de här med utställning så de är ju en djungel för mig.
    Men ja får väl kolla uppfödarnas tidigare kullars resultat i utställning och mentalitet och allt de där för att få ett hum om vilken uppfödare som passar mig bäst och viseversa.

• Dexter dot com

Personligen tycker jag utställningar och rasträffar är utomordentliga tillfällen att träffa uppfödare och se hur dom hanterar sina hundar och se hur hundarna är. För många år sen hade jag telefonkontakt med en uppfödare som jag tyckte verkade otroligt seriös i sin avel och var då valpspekulant tills jag såg hur hon bar sig åt på en utställning. Orastade hundar som hon härjade på och var allmänt otrevlig, jag backade ur valpköpet omgående.

• Ladybird12

Det var ett smart tips, det ska ja göra, spana på utställningar. Tack för tipset.

• Nattfreya

Hej! Jag har haft boxer länge och tycker själv att utställningar är jättekul, men tänk på att dem är brukshundar och därför kräver arbetsmeriter för att kunna få cert för att sedan bli utställningschampions! Vilka arbetsmeriter de kräver går att finna på skk.se och leta dig sedan fram till "champions och utställnings bestämmelser". på www.boxerklubben.nu hittar du uppfödare från ditt län

• Ladybird12

Tack Tack, ska läsa på!
    Äe ju som sagt uppvuxen med hund men detta med utställning och cert och champion är ju än så länge en djungel för mig.
    Men hoppas jag ändå ska kunna hitta en uppfödare som vill sälja en hund till mig trots min oerfarenhet av detta.
    Har ju heller ingen erfarenhet av just boxer, men har rottweiler så stor och livlig hund har ja ju åtminnstånde.

• AstraZ

Får man länka...?? :-/

Det är ju en bit bort men kan kanske vara värt att åka en bit för att få "rätt" hund?
    handlers.se rekommenderar jag varmt. Hon har hållit på med hundar och utställning i princip hela
    livet och varit väldigt framgångsrik. Har numera även uppdrag som domare på utställningar. Sen jobbar hon dessutom med friskvård för hund och häst och är väldigt mån om hälsa.

Lycka till!

• ModestyB

Köp inte en hund med enbart utställningsmeriter. En Boxer är en brukshund och tyvärr så är min ärliga mening den att om du enbart vill ställa ut så finns det många bra mycket mer lämpade raser att köpa. En understimulerad Boxer är en mardröm. De hundar som nöjer sig med ett normalaktivt liv som rörliga sällskapshundar brukar inte ha särskilt god mentalitet sett till skottfasthet och separationsångest.

Jag vill Boxerns absolut bästa och därför vill jag att man aktivt arbetar mot goda arbetande egenskaper. En Boxer bör man aktivera med lydnad, spår, ipo eller annan hundsport/bruks. Det går naturligtvis att själv aktivera sin hund, utan klubbar eller kurser, men då bör man ändå ha ett mycket stort intresse för träning och aktivering.

Jag har en hund med mycket av det man brukar kalla motor. Hon är arbetsvillig, har hög integritet, visst mått av skärpa och lite mer social kamplust. Vi tränar lydnad, på tävlingsnivå. På läger och då vi tränar för vår uppfödare tränar hon också ipo. Hon är en underbar vän och en mycket bra soffpotatis, kan slappna av överallt, i alla miljöer. Förutsättningen för detta är dock hårt arbete.

Jag ställer ut min hund med mycket goda resultat, ser det som en rolig grej och det är kul att se alla fina hundar.
    Jag delar gärna med mig om min underbara uppfödare vid intresse, men hon säljer bara till tränings/tävlingsintresserade. Precis som det ska vara.

Utställning nu i tisdags, Boxerklubben i Örebro. Hundra hundar runtomkring, men min hund undrar när hon får börja jobba=)
Svar på tråden Hitta seriös Boxer uppfödare!?