• kuli

GÅVA?

Hej,

Min bror och jag ärvde ett sommarhus ihop 50% vardera. Kan han ge bort sin del av huset i gåva på följande sätt:

25%  av huset till mig i gåva som jag vill ge ca.240 000kr i gåva tillbaka till honom. 25%  av huset till min man i gåva som vill ge ca.240 000kr i gåva tillbaka till honom.

Min brors del av huset är taxerat till 329 500kr vilket innebär att VARDERA GÅVA inte uppgår till de 85% av taxeringsvärdet som gränsen för skatt är. Så innebär det då att han inte behöver betala skatt för våra pengagåvor?

Är det någon som vet? Tack på förhand!

• Svar på tråden GÅVA?
  • krompa

Jag kan nästan inget om juridik, men har för mig att man i samband med bodelning kan fixa ägarbyten runt arv utan att behöva betala skatt.

• Ms H

Det är ingen gåva om han samtidigt får pengar, då är det ett köp.

• Ripper500

Gav bort min del i fastighet till min syster!

Lagen säger så här!
    Du kan ge bort allt i gåva! Är det en familjenedlem anses det mer som gåva än om du ger till en icke familjemedlem!
    Man får ge pengar för gåvan, inga problem! Men summan måste vara mindre än taxeringsvärdet, annars anses det inte som gåva! Gåvor beskattas heller inte!

Så ex!
    Om huset är taxerat till 600.000 kr, och han ger bort 50% så får du inte ge mer pengar än 300.000!

Att han ger bort 25% till din man kan kommas att granskas!

Att ge bort gåva är enkelt och man behöver ingen jurist! Man skickar bara in papper till lantmäteriet!

• Kjell2
    kuli skrev 2012-04-25 21:29:42 följande:

Hej,

Min bror och jag ärvde ett sommarhus ihop 50% vardera. Kan han ge bort sin del av huset i gåva på följande sätt:

25%  av huset till mig i gåva som jag vill ge ca.240 000kr i gåva tillbaka till honom. 25%  av huset till min man i gåva som vill ge ca.240 000kr i gåva tillbaka till honom.

Min brors del av huset är taxerat till 329 500kr vilket innebär att VARDERA GÅVA inte uppgår till de 85% av taxeringsvärdet som gränsen för skatt är. Så innebär det då att han inte behöver betala skatt för våra pengagåvor?

Är det någon som vet? Tack på förhand!

Ni tänker köpa hans del av huset av honom. Ingen gåvoskatt finns men han kommer eventuellt behöva betala vinstskatt vid försäljningen av sin del av huset.
  • Bolaget

Det är ingen gåva om det samtidigt finns krav på motgåva då är det ett köp! 

Däremot finns det en regel som sägar att om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet så är det inte ett köp utan en gåva och eftersom en fastighet inte kan förvärvas mer än på ett sätt (alltså inte både gåva och köp) så ses allt som gåva.
    Det innebr ju då att om ni sljer en dag så får ni inte räkna de pengar som ni i realitetet köpt det för som anskaffninfsvärde utan ni har "köpt" er andel för det värde som tidigare ägare gav, i detta fallet den ni ärvt ifrån 

• ardath bey
    Bolaget skrev 2012-04-27 13:57:44 följande:
    Det är ingen gåva om det samtidigt finns krav på motgåva då är det ett köp! 

Däremot finns det en regel som sägar att om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet så är det inte ett köp utan en gåva och eftersom en fastighet inte kan förvärvas mer än på ett sätt (alltså inte både gåva och köp) så ses allt som gåva.
    Det innebr ju då att om ni sljer en dag så får ni inte räkna de pengar som ni i realitetet köpt det för som anskaffninfsvärde utan ni har "köpt" er andel för det värde som tidigare ägare gav, i detta fallet den ni ärvt ifrån 
    Man kan tillägga att de där 85% som nämns i TS syftar på gränsen för stämpelskatt vid överlåtelsen. Man kan alltså ge bort och få 95% tillbaka i pengar utan att det blir vinstbeskattning men då får man betala 1% stämpelskatt, det slipper man vid högst 85% vederlag (pengar tillbaka).
  • Ms H

Det måste väl ändå vara 85% av taxvärdet som man ger bort? Annars skulle det där ju gå att använda i varenda överlåtelse som görs till två ägare och köpeskillingen ligger på under dubbla taxvärdet.

• ardath bey
    Ms H skrev 2012-04-27 15:33:36 följande:
    Det måste väl ändå vara 85% av taxvärdet som man ger bort? Annars skulle det där ju gå att använda i varenda överlåtelse som görs till två ägare och köpeskillingen ligger på under dubbla taxvärdet.
    Helt rätt observerat. I TS fall är beloppen för höga. Man får kvotera efter den andel man ger bort.
  • ardath bey
    ardath bey skrev 2012-04-27 19:40:01 följande:
    Helt rätt observerat. I TS fall är beloppen för höga. Man får kvotera efter den andel man ger bort.
    Ursäkta det där lät lite drygt. Jag hade inte själv funderat på de angivna summorna innan Ms H tog upp det.
  • Ms H
    ardath bey skrev 2012-04-27 21:37:34 följande:
    Ursäkta det där lät lite drygt. Jag hade inte själv funderat på de angivna summorna innan Ms H tog upp det.

Jag tolkade det inte som det minsta drygt =) Såg det bara som att jag fick lära mig något nytt idag också, visste inte att man fick "ge" pengar som motprestation på en "gåva". Men nu kan vi alltså tillsammans konstatera att svaret på TS fråga är "nej, det går inte, beloppen är för höga" genom att du visste hur det funkar och jag råkade vara lite uppmärksam och nyfiken
Svar på tråden GÅVA?