Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

När din 7 åring säger han vill flytta till den andre föräldern..

Mina barns far sa till äldsta dottern att hon fick välja vilket utlöste förtvivlan hos henne. 9 år var hon då och hon grät och sa jag kan inte välja, jag är ett barn!

Då lugnade jag henne och sa att detta bestämmer de vuxna. Tog henne till skolans kurator för att inte MINA känslor och min önskan skulle råda utan hennes.

Kuratorn sa då att barn inte kan förstå det de förlorar/lämnar de ser bara det de vinner. Dessutom, när barn har sporadiskt umgänge blir det ju fest och roligheter hos den föräldern som de umgås med minst, vardagen har de ju där de bor mest och den är ju inte alltid lika rolig.

Tycker förslaget att bo med pappa länge på sommaren är en bra idé, även om det inte blir riktig vardag ändå, men han får iaf chansen att prova på.

Prata gärna med skolans kurator och förklara problemet. Kuratorn står bara på barnets sida och kan bena i det utan känslor inblandat.

• SupersurasunkSara
    h8him skrev 2012-05-29 07:37:45 följande:
    Det är jäkligt lågt gjort av ditt ex att göra så! Nu verkar ts barn, tack och lov, inte ha en farsa som är lika dum i huvudet och lägger ansvaret på barnet. Vill nu ts barn bo hos pappa så tror jag att sommarlovet är en bra början, om pappa jobbar och barnet får se vardagen också.
    Jups, men det var inte annat att vänta. Han lät dessutom påskina att det var mest rättvist att mamma och pappa fick varsitt barn.
    NU är han vettig iaf och har umgänge, men det tog 10 år.

Pappan i TS fall verkar dock inte knepig utan det är klart att barnet saknar den förälder den inte bor med. Spec när det är omöjligt med tätare umgänge pga avstånd.
    Men som sagt, barn tänker inte på vad det går miste om.
Svar på tråden När din 7 åring säger han vill flytta till den andre föräldern..