• Anonym (beslutsångest)

Byta förskola eller ej???

Hej, Jag har en son och en dotter på 3 och 5 år. Vi går på en förskola en bit ifrån där vi bor och har nu fått erbjudande om att byta till en förskola nära oss. Är så rådvill om vad som är det rätta! På den nuvarande fsk trivs barnen och det är bra personal men det finns inga barn från vårt område där och alltså ingen som de kommer gå i skolan med så småningom. Den fsk vi fått erbjudande om ligger nära oss. Verkar bra och har hört mycket gott om den, men är större och många fler barn. Ett byte skulle innebära att vår 5-årige son bara kommer gå ett år där innan han börjar förskoleklass. Däremot är det troligt att flera av de som han då kommer gå med också går på denna fsk. Men jag undrar om det blir för många omställningar under för kort tid? Det kan ju ta ett tag att känna sig hemma på ett nytt ställe. Vår yngre dotter trivs på sin nuvarande avdelning men för hennes del vore fördelen främst att hon skulle lära känna barn i området där vi bor nu, och även barn hon kommer gå i skola med senare. Hon behöver ofta lite tid på sig för att börja leka med andra barn, gör det inte bara sådär direkt i parken. Det skulle bli mycket lättare att ta med kompisar hem efter dagis, något som vi i princip aldrig kan göra nu. Och på vår nuvarande fsk tycker jag att man kan se att de barn som bor nära och ses även utanför fsk ju blir lite närmare varandra så tänker att det kanske är en stor fördel. Tänker mycket fram och tillbaka på vad som är det bästa att göra?!

• Svar på tråden Byta förskola eller ej???
  • barnpsykologen margit

Hej!
     Det låter som om ni verkligen vägt och mätt plus och minus mot varandra men inte kan bestämma vilka variabler som är de viktigaste. Förmodligen är det inte någon större nackdel med något av valen samtidigt som det är många saker som är svåra att förutse betydelsen av.
    Det jag tänker på är att ni faktiskt också ska ta in er själva i bedömningen. Är det t ex jättelångt till den nuvarande förskolan så att ni måste ha en extra bil för detta? Tar det mycket längre tid att åka dit så att ni får gå upp tidigare på mornarna? Vill ni själva gärna att det ska vara barn hemma hos er efter förskolan eller kan det faktiskt vara lite skönt att ta det lugnt med familjen efter en lång arbetsdag?
    Det är nämligen så att om ni är nöjda så blir det också oftast bra för barnen.
    Om vi bara ser det ur barnens synpunkt så är jag övertygad om att er 6-åring kommer att hitta nya kompisar i förskoleklassen när hon kommer dit. Däremot kan det ju verka onödigt att byta till ett nytt och större ställe för bara ett år, för att sedan byta till förskoleklass.
    3-åringen kan ju i så fall byta samtidigt som storasyster om avståndet har stor betydelse.
    Ja, beslutet är förstås ert, men kamrater kommer barnen att få var de än går och när de själva är mogna för det steget.
    Lycka till med beslutet.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Byta förskola eller ej???