• Stilla

Vem gör vad hos er?

Jag tänkte dela upp det i han/honlistor.

Så här är det hemma hos oss.
    hushållet består av 
    2vuxna
    4 barn, 7v, 4år, 8år, 9år.
    2katter.
    7v bebisen är vår gemensamma son, 4åringen är min och 8&9åringarna är hans och dom bor hos oss lite mer än vv.

HAN.- utgifter; huslån(det är hans hus), bil-husförsäkringar, mobiltele. Eget företag
    jobbar, åker hemifrån mellan 6.30-7, kommer hem 16.30-17
    på helgerna åker han med sonen på fotbollsmatch.

HON. urgifter- barnomsorg för alla barnen?! El,sophämtning, telefon, all mat och förbrukningsvaror, bensin, kläder, mobiltelefon, presenter när dom ska på kalas
    Just nu mammaledig men gjorde tidigare allt på följande lista +jobb 6h.
    Handlar all mat
    Hämtar och lämnar alla barnen.
    Städar
    Tvättar, viker och lägger in allas kläder.
    Tömmer kattlåda.
    Åker till återvinningen.
    Ser till att alla är på rätt plats rätt tid, och gör jag inte det så missar dom allt från träningar, matsäckar, utflykter, kvartsamtal m.m 

Jag är trött, vår lilla kräver mycket nu dom här veckorna och jag tycker inte att det här är rättvist! 
    Visst att han jobbar men jag ska hinna med allt på min lista varje dag och det mellan 9-15. Sen ska jag hinna gå ut och gå med vagnen så jag går ner i vikt!
    Jag orkar inte. Dessutom förväntas jag hålla reda på vad hans barn ska göra när dom är hos sin mamma. Det är väl fan hennes ansvar att se till att dom kommer iväg på träningar, eller?? Nä, varje tis och tors så förväntas det ligga nytvättade fotbollskläder och vattenflaska i hallen som han kan komma och hämta. Även när han är hos sin mamma? 

Jag borde väl plocka fram dom där kläderna nu.. för snart vaknar lille och han är förkyld och jättehängig så sen blir det inget annat än att bära på bebisen.

• Svar på tråden Vem gör vad hos er?
  • Hannah76

Kan ni inte prata om detta?
    Hur planerade ni?

Vi har gemensam ekonomi och delar på allt i hemmet. Jag gör det han tycker är tråkigast (bla. tvätta) och han gör det jag tycker är tristast (typ ta reda på den torra tvätten, diska). Vi har ingen millimeter rättvisa, utan hjäps åt. Jag tar oftast alla mornar för jag är morgonpigg. Han är den som kommer hem tidigast på kvällarna så han gör middag och lägger minsta barnet.

Om du inte är nöjd med hur ni har det så måste du se till att ni pratar om fördelar om. Jag gissar på att han inte komemr att vara föräldraledig?

• Nenne 71

Vem sköter husets och trädgårdens underhåll? 
    Varför ska du sköta hans barn när dom är hos sin mamma?
    Har ni skrivit något om huset?
    Är ni sambo eller gifta?
    Du betalar väldigt mycket som du aldrig kommer få igen om ni går isär. Han får ju då huset.

Ni behöver nog sätta er ner och diskutera detta

• Diablo

Hos oss ser det ut så här:

2 vuxna
    4 barn, ålder 1, 2, 6 och 15år
    tre hundar
    en katt

Han: betalar nästan alla räkningar.
    Jobbar nio timmar om dagen. Norta mellan 06.00-17.30-18.00

Hon: Betalar barnomsorgen och den stora tjejens mobil.
    Mammaledig. Pluggar dock på högskolenivå under tiden.
    Lagar all mat
    Städar 100%
    Tvättar 100%
    Handlar 100%
    Trädgård  100%
    Barnens aktiviteter i veckorna 100%
    DIsk 100%
    Djur 100%
    Barn 95%

Men jag är den som har orken, sambon är helt slut när han kommer hem, han har ett tungt fyskiskt jobb. Han tar barnen när jag lagar maten. Är jag super trött så föreslår han att vi ska köpa pizza.
    Nu när jag börjar jobba så kommer den stora tjejen få lite mer måsten. Jag kommer att lägga över lite mer av matlagningen på henne. Som det är nu så är det meningen att hon ska laga mat en gång i veckan och städa toan en gång. Detta görs inte alltid. Likaså så ska vi böjra veckohandla så att vi slipper handla under veckodagarna utan detta ska vi göra tillsammans på helgen. Maten kommer också göras mestadels på helgen så att stora tjejen kanske kan ta fram matlådor och värma. Man hjälps åt när man är familj så gott man kan. Man måste dock lära sig att inte ta varandra för givet. Alla måste dra sitt strå till stacken. Sambon gör sitt genom att  försörja oss just nu. Jag är just nu barnafödaren och hemmafixaren.                 

Har man tur behöver man inget vett!
  • Stilla

Jag tycker också att millimeterrättvisa är jättetråkigt och skulle aldrig orka leva så..
    Jag vill inte vara ensam familjeadministratör längre.. då jag inte har någonting att säga till om hur det ska vara med dom stora barnen bara se till att det är möjligt det som deras föräldrar har bestämt.
    Ni har rätt i att jag betalar mkt jag aldrig kommer få igen om vi går isär. Vi har planer på att flytta till något gemensamt men då har ju han vinsten på huset att gå in med och jag ingenting så då blir det ju samma situation nästan. Vi ska prata med en jurist för nu har ingenting skrivits om nånting förutom gemensam vårdnad av vår son.

I huset finns massor av oavslutade projekt.. han börjar men blir inte klar och så börjar han på nått nytt som inte blir klart.. vi har ingen trädgård att tala om, en rabatt som jag inte är speciellt engagerad i, den tyckte han jag skulle reda upp och ta hand om för det var "mitt ansvar". "titta ut, det där ute, tomten, är ditt ansvar att ta hand om"
    Jag hinner inte! Det känns som om det bara blir rörigare och rörigare och mer saker och oreda och jag hinner inte med! Det är skitäckligt hemma, en yta åt gången är ren och städad typ..

Svar på tråden Vem gör vad hos er?