Vi började ge vitamintillskott till vår äldsta dotter av den enkla anledningen att hon åt så dåligt. Vitaminbrist kan leda till minskad aptit vilket ger en ond cirkel. Jag tycker vi har fått en god effekt av vitaminerna, men å andra sidan är jag inte så dum att jag tror att det bara har med det att göra. Dock fortsätter hon att få dem tills vidare, de gör henne gott. Hon har inte direkt haft mycket att ta av... vare sig viktmässigt eller med immunförsvaret.
Pigga och krya barn som äter normalt och allsidigt tror jag inte att det gör vare sig till eller från. De hindrar inte att man blir sjuk, vare sig för barn eller vuxna. Dessutom är överdos på många vitaminer väldigt allvarligt, så kolla att de verkligen håller sig inom gränserna för RDI så att de inte proppar i alldeles för mycket av saker och ting!
Förövrigt äter vi D-vitamin hela familjen på vintrarna. Även barnen, men de får ju dropparna. Vilket alltså även äldsta får som är 4,5 år nu. D-vitamin är nödvändigt att ta som tillskott, vi får helt enkelt inte i oss det från kosten så där finns inget annat alternativ (jo möjligtvis om man skulle äta kvalitetsfisk 2 ggr om dagen varje dag).