• Anonym (sertralin)

    Sertralin biverkningar

    Jag har precis fått reda på att jag lider av en ganska allvarlig depression med ångest m.m. pga långvarig stress och har gått in vi väggen.

    Jag har fått utskrivet Sertralin, men jag vågar inte börja ta dem sen jag läste biverkningslistan som är milslång och som många verkar få. Det läkaren sa är att man kan må sämre i ca 2 veckor i början och sen börjar man må bättre, men det står ju också att man inte kan sluta tvärt för då mår man ännu sämre.

    Dessutom när hon berättade om biverkningar så nämnde hon bara minskad sexlust och viktuppgång och det kan jag leva med om resten blir bättre, men inser nu att det bara var någon procent av alla biverkningar.

    Är det någon som äter detta som vill dela med sig av sina erfarenheter av medicinen?

  • Svar på tråden Sertralin biverkningar
  • Rumpelstiltskin

    Den har förändrat mitt liv totalt. Har testat en hel drös av andra mediciner, men det är Sertralin som funkar på mig. Jag mådde illa från början, lite lättirriterad. Gick över efter några dagar.

  • Anonym (sertralin)

    Åh, vad skönt att höra. Några dagar - det låter ju underbart!

  • Rumpelstiltskin

    Men det är väldigt olika det där! Testa i låg dos och höj långsamt för att minska risken att må dåligt.

  • moruppgren

    Hej. Jag äter också sertralin och jag mår så mycket bättre nu. Känns som om jag fått mitt liv tillbaka :)

    Jag hade tur och inte så mycket biverkningar. Mådde inte sämre alls i början, utan blev bara trött, yr och illamående. Men det släppte efter nån vecka :)

  • Anonym

    Äter också sertralin och mår jättebra av dom. Det negativa är att jag under det året jag ätit det gått upp 20 kg...åt det för flera år sedan också och gick upp lika då. Äter lika nu som innan medicin men men, funderar nu på att sluta då övervikten i sig gör mig deppig.

  • iamyourfuture
    Rumpelstiltskin skrev 2012-04-26 14:59:40 följande:
    Den har förändrat mitt liv totalt. Har testat en hel drös av andra mediciner, men det är Sertralin som funkar på mig. Jag mådde illa från början, lite lättirriterad. Gick över efter några dagar.
    moruppgren skrev 2012-04-26 15:35:45 följande:
    Hej. Jag äter också sertralin och jag mår så mycket bättre nu. Känns som om jag fått mitt liv tillbaka :)

    Jag hade tur och inte så mycket biverkningar. Mådde inte sämre alls i början, utan blev bara trött, yr och illamående. Men det släppte efter nån vecka :)
    Kan inget annat än hålla med dessa två talareGlad Jag bävar för dagen det är dags att sluta med dom.
  • Anonym (pillrar)

    Sertralin /zoloft är helt klart den bästa medicinen jag har testat. Har ätit den i ca 10 år.. har även provat att sluta med den, och då märkte jag hur mycket den har hjälpt till egentligen.

    Inser att jag förmodligen kommer att få äta den i många år, kanske resten av livet men jag vill inte vara utan sertralin.

    Har fått livet tillbaka efter att ha börjat med medicinen ..har inte gått upp ett kilo

  • Anonym (sertralin)

    Rumpelstiltskin skrev 2012-04-26 15:06:15 följande:
    Men det är väldigt olika det där! Testa i låg dos och höj långsamt för att minska risken att må dåligt.

    Jo, jag förstår att det är olika förståss beroende på vem man är. Jag är själv väldigt ovan med mediciner, har knappt ätit något starkare än alvedon och dricker inte alkohol t.ex. så jag är lite "rädd" för kemiska preparat.
    moruppgren skrev 2012-04-26 15:35:45 följande:
    Hej. Jag äter också sertralin och jag mår så mycket bättre nu. Känns som om jag fått mitt liv tillbaka :)

    Jag hade tur och inte så mycket biverkningar. Mådde inte sämre alls i början, utan blev bara trött, yr och illamående. Men det släppte efter nån vecka :)

    Anonym (pillrar) skrev 2012-04-26 20:03:08 följande:
    Sertralin /zoloft är helt klart den bästa medicinen jag har testat. Har ätit den i ca 10 år.. har även provat att sluta med den, och då märkte jag hur mycket den har hjälpt till egentligen.
    Inser att jag förmodligen kommer att få äta den i många år, kanske resten av livet men jag vill inte vara utan sertralin.
    Har fått livet tillbaka efter att ha börjat med medicinen ..har inte gått upp ett kilo

    Vad skönt att medicinen har hjälpt er så mycket, nu känns det faktiskt lite säkrare, men jag ska nog ringa läkaren och diskutera detta en omgång till.
    Anonym skrev 2012-04-26 18:20:53 följande:
    Äter också sertralin och mår jättebra av dom. Det negativa är att jag under det året jag ätit det gått upp 20 kg...åt det för flera år sedan också och gick upp lika då. Äter lika nu som innan medicin men men, funderar nu på att sluta då övervikten i sig gör mig deppig.
    Ja viktökning är en sak som läkaren faktiskt varnade mig för. Jag har ju lätt att lägga på mig, men hoppas att det bara är för en period som jag knaprar piller.

    Jobbade ni när ni började äta medicinen? Jag fick inte vara sjukskriven på heltid längre eftersom de anser att om stressen är jobbrelaterad så ska man tillbaka och försöka lösa den på plats (hur nu det ska gå till?!). Det oroar mig också, mår jag sämre när jag börjar med Sertralin så kanske jag inte orkar vara där dessa timmar. Jag jobbar 15 timmar i veckan.
  • Villemo

    Ja jag jobbade, jobbar som sjuksköterska och då måste man vara skärp, inga som helst problem utan kunde nästan koncentrera mig bättre...

  • Anonym (K)

    Jag åt sertralin i fyra år och den gav mig mitt liv tillbaka, den och terapin. Jag gick upp 20 kg i vikt men det var det värt.

    Det gäller som nån annan skrev att börja med väldigt låg dos men det får du ju hjälp med.

    Jag rekommenderar dig att även gå i terapi, jag gick på psykiatriska öppna mottagningen genom landstinget. Jag hade svår ångest, tvångssyndrom och depression.

Svar på tråden Sertralin biverkningar