• Loppan27

Fler som gjort ultraljud på knöl i armhåla eller bröst?

Hej!

Jag har en knöl i armhålan som de kollat med mammografi, ultraljud och biopsi och nu går jag nervöst och väntar på svaret. På ultraljudet sa sköterskan att den inte såg helt normal ut. Är det någon som gjort ultraljud av en knöl och fått veta att de tyckte att den ej såg helt normal ut men att det sedan på biopsi visat sig vara ofarligt??

Kan det vara en svullen lymkörtel som på UL ser konstig ut men som ej är cancer? Jag har nämligen tidigare haft svullna lymfkörtlar som på biosi ej visat något men aldrig förr gjort UL.

• Svar på tråden Fler som gjort ultraljud på knöl i armhåla eller bröst?
  • JoSoo90

Jag ha gjort ett ultraljud i bröstet för att jag hade en knöl som bara blev större och större 2 cm lång som högst ( fast det var under några års tid den växte ) de viste inte var det var men jag opererade bort den och det visade sig att det inte var något farligt utan nån liten tumör bara tror jag det var och den e helt borta nu och jag ha ett fint ärr där den satt..

• Loppan27

Tack för att du delar med dig! Minns du om de sa att den såg annorlunda ut på UL eller de kunde inte all avgöra vad det var?

• Jooohanna

Jag hade en knöl i bröstet i vintras som jag gjorde ultraljud och mammografi på och det såg inte bra ut. Gjorde biopsi och efter det fick jag beskedet att det med största sannolikhet var cancer. Av en skala på 1-5 där 5 är utan tvekan cancer hamnade jag på 4. Detta för att röntgenbilderna inte såg bra ut, och biopsin visade malignitetsmisstanke. De sa till mig att det fanns en liten liten chans att det inte var cancer men den var så liten så den skulle jag inte ens hoppas på. Man agerade snabbt och jag opererades två veckor senare där man tog bort knölen som var ca 2x3cm. Efter 8 dagars väntan på provsvar visade det sig vara helt ofarlig ärrvävnad i bröstet!! Förstå villken lycka, efter att ha gått igenom cancerbesked och byggt upp en enorm kämparvilja så visade det sig inte vara något alls, helt ofattbart! Så även om det ser mörkt ut kan det sluta lyckligt, försök att inte oroa dig, även om jag vet att det är lättare sagt än gjort, ovissheten upplevde jag helt klart värst under hela resan. Kram till dig!

• Jooohanna

Jag menar förstås inte att det ser mörkt ut för dig nu, utan bara rent generellt, att även när det ser mörkt ut så kan det visa sig vara precis tvärtom, de allra flesta knölar är ofarliga!

• Mammat3

Jag hade en stor knöl i ena bröstet. Jag gjorde mammografi dom tog bilder en massa gånger och skyllde på att de hade gjort fel (vilket jag n i efterhand förstår att så inte var fallet) sedan gjorde jag ett UL väldigt grundligt och läkaren så att det var något där och att det inte såg ut som något vanligt. Efter detta blev det biopsi som påvisade förändringar. Det blev operation efter mycket veland pga min ålder (var 22 år). Svaret var lite annorlunda mot va jag hade tänkt mig. Det stod att de inte visste vad det var för något men att de var säkra på att det inte var någon cancer. Undrar fortfarande vad det var för något som gjorde att jag förlorade halva mitt bröst :(

• Loppan27

Tusen tack för att ni delar med er!

Jooohanna - oj vilken lättnad du måste ha känt efter att du först fått ett så hemskt besked och sedan det omvända! Grattis! Så skönt! Kan nästan gissa att man efter en sådan resa blir betydligt bättre på att se ljust på livet! Det du skriver ger mig hopp och jag känner mig absolut lite lugnare även om det som du skriver är lättare sagt än gjort att försöka att inte tänka på det och att inte ta ut något i förskott. Än en gång tack!

Mammat3 - Vilken tur att det inte var cancer för dig heller men så klart känns det onödigt att du förlorade halva bröstet.

Jag får hoppas att jag med får ett lugnande besked när det väl kommer. Min tanke efter UL var att de som gör dessa undersökningar hela dagarna kanske "lätt" kan skilja på goda och onda förändringar men det behöver kanske inte vara så.

• Gladskit

Jag fick göra en mammografi för drygt ett år sen inför min bröstförminskning.
    Jag hade inte kännt något själv men under mammografin såg sköterskan något som hon tyckte skulle undersökas vidare. Sagt och gjort, jag fick direkt gå in i ett annat rum och vänta på att få göra ett ultraljud.
    Läkaren som gjorde ultraljudet var väldigt noggrann och förklarade precis. Hon tyckte också att det behövde utredas mera så jag blev ombedd att komma tillbaka dagen efter för en biopsi.

I det läget var jag i chock, har jag insett nu efteråt. Men det var så otroligt proffsigt allting, det kändes att de tog såna här saker på allvar. Efter ultraljudsundersökningen kom sköterskan som gjort mammografin och bokstavligen tog mig i handen och så promenerade vi genom korridorerna till bröstmottagningen där biopsin skulle utföras. Nu väntar du här sa hon och gick iväg, så kommer jag strax med en tid åt dig. Jag fick tid dagen efter klockan 14. Sov inte särskilt mycket den natten om man säger så.

Men biopsin gick bra, det var inte farligt alls. Och provsvaret kom bara ett par dagar senare, det var en ofarlig knöl och eftersom jag ändå skulle opereras så kunde de ta bort den på samma gång. Exakt vad det var minns jag inte men det var inget farligt i alla fall.

Jag brukar känna igenom brösten själv men denna hade jag nog inte kunnat hitta. Det var som en platt knöl, stor som en femtioöring och en bit in i bröstet. Inte så att den gick att känna utanpå.

Lycka till med din undersökning, jag håller tummarna för att det inte är något farligt!

• Loppan27

Gladskit - tusen tack! Vad skönt att det ordnade sig för dig! Ja väntan är jobbig! :(
    Men skönt att de verkar ta det på allvar och undersöka ordentligt.

• KatjaKaj
    Loppan27 skrev 2012-04-26 22:05:52 följande:
    Jag får hoppas att jag med får ett lugnande besked när det väl kommer. Min tanke efter UL var att de som gör dessa undersökningar hela dagarna kanske "lätt" kan skilja på goda och onda förändringar men det behöver kanske inte vara så.
    Dom har inte så lätt att skilja på goda och onda som man kan tro, jag fick lite omvänt.
    Var på ett ultraljud där läkaren sa att han inte riktigt visste vad det var för knuta men han var till 99% säker på att den var heeeelt ofarlig och detta påpekade han säkert 4 gånger.
    Tyvärr var min knuta malign och ultraljuds läkaren hade fel.
    Det är svårt att se på ultraljud fick jag berättat sen, det är därför man tar biopsi för där får man nästan alltid rätt svar.

Jag hoppas du får bra besked och jag vet hur jobbig denna väntan är.
    Lycka till :) 
  • JoSoo90

Loppan27- de kunde inte avgöra vad det var men sa att jag inte va ensam att ha det så.. Utan de fick ta prover efteråt satt presic vid bikinin sitter på sidan av bröstet ville bara ha vek den ångrar idag att jag väntade så länge med att kolla upp den så kanske den inte hunnit bli så stor i minna ögon.

• Loppan27

maddlyn, tack för ditt svar! Tråkigt att få ett sådant besked när man blivit hoppfull efter UL. Hur mår du idag?

• KatjaKaj

Loppan27: jag såg inte att du svarat, jag mår bra idag. Hur har det gått för dig?

• Loppan27

maddlyn - vad skönt att du mår bra idag.

Jag fick mitt svar häromdagen och drar en lättnadens suck. Det var en fettknöl jag hade. Så skönt!
    Livet känns mycket lättare nu!

Tack för ert stöd och era svar!

• Loppan27

Tack Joohanna! Ja det känns jättebra! När jag kom hem efter att ha fått beskedet och såg röran här hemma och andra saker som jag innan känt att jag ville ändra på så kändes det plötsligt mindre viktigt. :)

• Loppan27

Ja och sedan gäller det bara att hålla fast vid de tankarna och inte hamna i gammalt spår igen

Svar på tråden Fler som gjort ultraljud på knöl i armhåla eller bröst?