Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
  • Lör 28 apr 2012 08:00

Lösningen är förstås att ingå militära allianser.

Vi har aldrig någonsin kunnat stå mot ett  riktat anfallskrig från ryssland (det om något var en insikt jag fick när jag gjorde lumpen i början på 90 talet) och att måla upp ett scenario där vi själva skulle bemöta  det är tämligen orealistiskt.

• Lör 28 apr 2012 15:20
    -1

Ja, Sverige borde formellt gå med i NATO. Informellt har vi ju varit med där nästan sedan den organisationen startades. Under kalla kriget räknade man med att få hjälp från väst om Sovjet skulle ha invaderat.

• Lör 28 apr 2012 15:32
    SkåneP skrev 2012-04-28 08:00:19 följande:
    Lösningen är förstås att ingå militära allianser.

Vi har aldrig någonsin kunnat stå mot ett  riktat anfallskrig från ryssland (det om något var en insikt jag fick när jag gjorde lumpen i början på 90 talet) och att måla upp ett scenario där vi själva skulle bemöta  det är tämligen orealistiskt.
    Militär allians är möjligen en lösning på försvarsförmågan men inte lösningen oviljan att satsa på försvaret hos politiker av idag. Allians kräver nämligen motprestation och det kan vi ge idag.
  • Lör 28 apr 2012 15:35
    Johan70 skrev 2012-04-28 15:20:54 följande:
    Ja, Sverige borde formellt gå med i NATO. Informellt har vi ju varit med där nästan sedan den organisationen startades. Under kalla kriget räknade man med att få hjälp från väst om Sovjet skulle ha invaderat.
    Samma svar för ditt inlägg, NATO kräver mer i motprestation än vad Svensk försvarspolitik tillåter idag.
    Allianser innebär nämligen "En för alla, alla för en", du kan alltså inte välja bort ditt eget bidrag till den totala försvarsförmågan.
  • Sön 29 apr 2012 18:28

puffar

• Mån 30 apr 2012 08:35
    Tom Araya skrev 2012-04-28 15:32:33 följande:
    Militär allians är möjligen en lösning på försvarsförmågan men inte lösningen oviljan att satsa på försvaret hos politiker av idag. Allians kräver nämligen motprestation och det kan vi ge idag.
    Är det det som hindrar alliansbildning?

Jag har inte hört något direkt missnöje med de insatser Sverige varit delaktigt i.
  • kvs
    Mån 30 apr 2012 12:28
    SkåneP skrev 2012-04-30 08:35:51 följande:

Jag har inte hört något direkt missnöje med de insatser Sverige varit delaktigt i.
    Problemet är väl inte att de svenska förbanden underpresterar, problemet är att de finns för få av dem.
    Även om vi nog kan räkna med att NATO rycker in på vår sida om Sverige skulle bli anfallna så uppfyller vi idag inte kraven för att bli medlemmar. En allians innebär ju trots allt att två nationer (eller motsvarande) går ihop för att de gemensamma styrkorna ska ha större slagkraft och avskräcka fiender.
    En allians med Sverige i dagens läge innebär förvisso att man får tillgång till en hel del duktiga specialförband,
    men med tanke på att man också får ytterligare 450 000 km2  att försvara så är det ingen fantastisk deal för den andra parten.

• Mån 30 apr 2012 12:30

Politik suger. Jag tycker dom är lektanter. Kan ingenting och är lika "kompetenta" som socialtjänsten typ...

Nej skaffa ett jobb som ger PENGAR så att man inte blir beroende av politikerna. Dom ska bli beroende av mig.;);) 

• Mån 30 apr 2012 14:05

Ett annat argument för starka nationella försvar är ju också att de kan motverka incitamenten för privata lösningar. 

Behold, i come as a thief.
  • Mån 30 apr 2012 16:26
    SkåneP skrev 2012-04-30 08:35:51 följande:

Om det är just det som är ett hinder eller om det är politisk vilja vet jag inte men jag vet att allianser kräver att varje land ställer upp med eget försvar till en viss nivå. Det är tillsammans man blir starka, det är inte meningen att några få länder ska rida gratis på de andra.
    NATO har jag för mig har en nedre gräns för försvarsbudget, räknat på BNP, som Sverige har legat under de senaste 30 åren eller mer.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...