• Grenadjären

Klädsel bröllop

Inte för att det är dags än..men man funderar ju lite på det där med bröllop och frieri. Vi väntar vårt första barn till början av april så det kanske dröjer ett tag därefter innan det är dags att fria men ändå..
    Jag är lite inne på att ha uniform på mig den dag vi gifter oss.
    Har ju anknytning till armén eftersom jag är med i hemvärnet. Och då berättigad att bära arméns uniform modell/87 (daglig dräkt)
    Jag undrar om detta kanske anses för militäriskt eller överdrivet på ngt sätt? Bara nyfiken..

• Svar på tråden Klädsel bröllop
  • Sanna73

Uniform är ett fullt accepterat plagg att ha på vigsel, så det tycker jag absolut du kan ha. Har varit på många vigsalr med män i olika uniform (även en med kvinnan i uniform). Högtidligt och snyggt.

Tycker däremot inte du måste vänta så himla länge efter april med frieriet

• Venna

Har också sett många bära uniform på sina bröllop, och det kan vara riktigt snyggt.

Däremot vet jag inte om min sambo ska ha uniform den dagen vi gifter oss, även om det är snyggt. Både han och jag är lite inne på att det är ju inte arbetet man gifter sig med, även om det såklart är en stor del av personen...
    Visst, jag förstår att man kan känna yrkesstolthet, men då borde ju alla yrken få ha en lite finare uniform, exempelvis kockar borde gifta sig i lite finare kockskjorta, och sjuksköterskor i en snygg sköterskeuniform.

Nu svamlar jag till det, men jag ville bara få fram att det kan vara snyggt med uniform, men personligen skulle jag inte vilja representera mitt yrke på min bröllopsdag!

• Grenadjären

Jo, att uniform är accepterat vet jag... Men jag är inte officer och är inte anställd inom FM. Jag är soldat i hemvärnet och har således rätt att bära m/87 uniform, så det jag undrar är om det kanske anses som lite överdrivet att på ett bröllop bära försvarets uniform när man inte är officer.
    Nu tror jag att jag kommer att göra det ändå, men det är intressant att höra vad folk tycker.

Venna
    Som sagt jag är inte yrkesmilitär utan bara en simpel furir i hemvärnet. Men jag har rätt att gå till förrådet och hämta ut en uniform om jag vill.
    Hade jag varit yrkesmilitär hade det varit helt självklart med uniform, då får man ju tom bära mässdräkt, som är en typ av uniformsfrack

• Miss Cee

Alltså, nu vet jag inte hur den uniform du beskriver ser ut, jag kan inte sådant.

MEN om man ska gifta sig i uniform så ska det vara mässdräkt, alltså den mest uppklädda paraduniformen! Alla former av uniformer som används till vardags, eller i normalt arbete är INTE tillräckligt fint.

Så fungerar det enligt etikettsreglerna alltså. Du kan kanske strunta i att följa dem,men jag skulle tycka att det såg hemskt konstigt ut med en mera "vanlig uniform" på en vigsel.

• Grenadjären

Den uniform jag tänkt använda isåfall är inte en mässdräkt. Det är bara officerare som får bära mässdräkten.
    Den jag får bära är en uniform modell/87 (daglig dräkt), som är fullt reglementsenlig vid bröllop.
    Den liknas närmast vid en finare kostym, med guld eller silverknappar, truppslagsmärken på kavajslagen och gradbeteckning, förbandsmärke på axelklaffarna också dessa i guld eller silver beroende på förbandstyp. Vit skjorta, svart slips. Medaljer och utmärkelser bärs även till denna uniform och är det t ex bröllop så bärs paradbälte i blågul färg och vita handskar. Skärmmössa föredras ju naturligtvis framför basker
    Alltså, denna uniform med dessa tillbehör är fullt reglementerad och godkänd vid vigsel. Dock ej m/90 (självklart)

• Squeezetoy

När det gäller 87an så använder de allra flesta inte den till vardags utan när det ska vara lite finare, men inte jättefint. Så därför tycker jag det kan vara ok att gifta sig i 87an och i så fall ska du ha bältet till.

Frågan är väl snarare är den så snygg egentligen??

En vän gifte sig i motsvarande m87, vet inte om den heter 87 till Amf förbanden, den är ju rätt snygg i och med att den är mörkt blå, men armens m87 är ju grå och tråkig i mina ögon. Däremot går jag rejält igång på mässdräkten och det är den min man ska ha på sig när vi gifter oss.

• Grenadjären

Jo det är klart, hade jag varit officer så hade jag naturligtvis också använt mässdräkten vid bröllop. Min uppfattning är att det kanske går lite annorlunda till när en officer gifter sig. Många av hennes/hans kollegor är där och det är lite militär vigselceremoni också. Det brukar ju vara så att kollegorna bildar "häck" på varsin sida och höjer sina värjor och till en "tunnel" som ni går gå under osv.. ofta äger sådana bröllop rum på regementet eller motsv också... ibland även med förbandschefen eller liknande som vigselförrättare.

Nej, du har rätt om m/87:an. Amfibiekårens och marinens uniformer är snyggare, men en 87:a med rätt tillbehör som paradbältet, vita handskar, medaljerna och en stram skärmmössa är inte fyskam...
    Får inte glömma putsen på skorna heller...
    Grattis och lycka till med bröllopet!!

• Marlean

Är inte den viktigaste frågan om du känner dig snygg i den, eller ännu viktigare: Tycker din blivande fru att du är snygg i den? I så fall är det väl bara att köra på och polera upp de där knapparna riktigt ordentligt!

• Grenadjären

Jo visst är det så Marlean! Tyckte ändå att det var intressant att höra vad andra tyckte. skillnad hade ju varit om uniformen ifråga inte var reglementerad, men ändå föll i smaken hos min käresta. Då hade det ju ändå inte gått.
    Men det blir antagligen denna uni när det är dags att gifta sig

• Miss Cee

Med den beskrivningen så är det ju givetvis helt okej! (Som sagt, jag vet inte hur de olika uniformerna ser ut..)

Vad det gäller om det skulle vara konstigt att du hade unifrom, så de som kommer på ert bröllop känner väl dig, och vet vilken koppling till militären (hemvärnet) du har, så då tror jag inte att de ser det som konstigt. Tvärt om, så är det väl trevligare att du har en klädsel du tycker om och som symboliserar något för dig! de flesta gifter sig ju i kläder de aldrig annars har i garderoben, eller använder sig av, så då är det väl inte fel att du som har möjlighet tar på en uniform! =)

Svar på tråden Klädsel bröllop