• Grenadjären

Klädsel bröllop

Inte för att det är dags än..men man funderar ju lite på det där med bröllop och frieri. Vi väntar vårt första barn till början av april så det kanske dröjer ett tag därefter innan det är dags att fria men ändå..
    Jag är lite inne på att ha uniform på mig den dag vi gifter oss.
    Har ju anknytning till armén eftersom jag är med i hemvärnet. Och då berättigad att bära arméns uniform modell/87 (daglig dräkt)
    Jag undrar om detta kanske anses för militäriskt eller överdrivet på ngt sätt? Bara nyfiken..

• Svar på tråden Klädsel bröllop
  • Mountains

Ha, ha, ha Alltså, fördomsfull som man kan vara ibland så gick jag på en riktig nit här. Trodde att TS var den blivand frun och jag tyckte att det var lite småknasigt att vilja gifta sig i uniformen när det nu finns så mycket andra snygga kläder att gifta sig i! Men nu ter sig saken helt plötsligt i ett annat perspekiv, klart du ska ta uniformen om du tycker att den är snygg och att du käner dig fin i den!

Lycka till!

• Grenadjären

Man tackar, bockar och bugar!
    Man är ju ingen direkt uniformsfetichist eller vad det heter men jag gillar det. Jag vet att det finns människor i båda släkterna som inte är mycket för det där med uniformer, men...desto större anledning egentligen att bära en.
    Sen har jag ju en del kompisar som tycker "Öööh vadååå uniform? Döö, du är ju inte militär jööö!!!" Sånt skiter jag ju ja i naturligtvis. Och är man som soldat i Hv är man visst militär eftersom man ingår i organisationen Försvarsmakten. Men ändå sköj att höra vad folk tycker.

• Grenadjären

Gillar den typen av uniform alltså...

• Marlean

Låter toppen, lycka till!
    Får man fråga hur länge du och din blivande varit ihop och hur frieriet gick till?

• piffan

Jag hade inte gift mig(om jag va man) i den uniformen.
    Visst är det stiligt osv,men att vara med i hemvärnet är en"hobby",även om man gör otrolig mycket nytta.
    Jag är med i hemvärnet o tycker det är fantastiskt kul osv.Men skulle tycka det va väldigt överdrivet om jag kom till ett bröllop o brudgummen va klädd o uniform utan att vara yrkesofficer.
    Men detta är bara min åsikt,du gör ju som du vill....

//M

• Grenadjären

Jo förvisso en hoppy, men man är ju en del av försvarsmaktens personal och krigsplacerad i hv

• Squeezetoy

Varför inte låta en vigsel påverkas av ens hobby, det finns väl flera som har inslag av sina hobbys i vigseln. Vissa mer extremt än andra, fallskrämsvigslar, dykvigslar mm. Sedan om man är intresserad av hästar så har man ju gärna häst och vagn, eller så är man kanske mer en frilufsande hundslädestyp...

Dessutom väljer ju alla de kläder som de trivs mest med och känner sig snyggast och stiligast i på sin bröllopsdag och om han tycker att han vill ha sin uniform så ska han väl kunna ha det, likaväl som den som har folkdans som hobby gärna kanske gifter sig i folkdräkt.

• piffan

Självklart väljer man själv vad man ska ha på sig när man gifter sig,men ska det va så ska det ju vara ordentligt,då ska det va den "fina" uniformen o inte 87:an,den ser(inligt mig)för vardagsaktig ut o jag hade inte haft den vid giftemål(om jag vore man).
    Upp till va o en men jag tycker det är att ta i när man "bara" är en hemvärnssoldat.

• Squeezetoy

Det är ju så att 87an är ju jömförbart i "finhetsgrad" med kostym. Och det är många som gifter sig i kostym. Det hela har ju lite att göra med hur uppklädd man brukar vara annars. Om man till vardags i sitt arbete har på sig kostym, skulle man ju knappast gifta sig i en, men om man står i blåställ så kan man uppleva kostym som jättefint och lagom. Och så länge det inte står frack på inbjudan till gästerna så passar det utmärkt.

Sedan tycker inte jag heller att 87an är så snygg utseendemässigt, men det är en annan femma, det finns gräsliga kostymer också. Självklart kommer min sambo att ha på sig sin mässdräkt när vi gifter oss, men det är ju för att vid andra högtidstillfällen så har han den och jag balklänning och jag tänker inte klä mig eller min sambo sämre än vanligt.

En annan aspekt av vad man ska ha på sig är ju att man inte bör vara mycket finare än gästerna heller. Att ha frack själv när det står kavaj på inbjudan är inte heller rätt enligt etikett.

• Grenadjären

Personligen tycker jag isåfall att jackette är mycket stiligare än frack.
    Och jag håller med om att en vanlig simpel m/87 för armén är ganska anonym. Men får man bara på sig sina förtjänsttecken, ett par utmärkelser, paradbälte och vita handskar, snyggaste vita skjortan och en välknuten svart slips, så blir det en helt annan sting. Det finns andra hvbefäl på vårat kompani som gift sig i den uniformen...

Sen måste jag nog säga att jag, och fler med mig som lägger ner så mycket tid och engegerar oss så mycket i hemvärnet ser den verksamheten som långt mycket mer än bara en hobby.

• Grenadjären

Piffan
    En m/87 uniform med de tillbehör jag räknat upp är en högtidsuniform som man inte går i till vardags, alltså ej "vardagsaktig" Den används ju tom vid parad. Till vardags går man möjligen i den som högre officerare i staber osv. Men då ej med de tillbehör som man bär till 87:an vid vigslar.
    Denna uniform är reglementerad för bärande vid vigsel och jag vet fler, både officerare och personal ur hv som gift sig i den.
    Sen vänder jag mig lite emot ditt uttryck "bara" en hvsoldat. Vilka tror du utgör huvuddelen i de nationella skyddsstyrkorna? Iof en helt annan sak, men ändå.

• piffan

Grenadjären:

Jag är väl medveten om vad som gäller då jag sen jag gjorde lumpen 99 har varit engagerad i hemvärnet.

Jag hade personligtn inte gift mig i den då jag tycker som jag skrivit tidigare att ska det vara ska det vara ordentligt,då hadej ga inte nöjt mig med den utan velat haft den andra.

Givetvs är inte hemvärnet bara hemvärnet det va därför jag skrev bara på det sättet jag gjorde.
    Då du behöver inte försäka läxa upp jag..jag kan min sak.

• piffan

lla har ju ett val,vill du gifta dig i den så gör det....Men du frågade om åsiket o jag gav min.

• Grenadjären

Som sagt så tyckte jag att det var intressant att höra andras åsikter. Klart jag respekterar dem i synnerhet när jag själv bett att få höra dem. Sen att jag retar mig på vissa ordval och petitesser och anmärker på det, så är det inte meningen att försöka läxa upp ngn.
    Uniformen jag nämnt med dess tillbehör som gör den fullt reglementerad att bära vid vigsel kommer jag sannolikt att bära själv den dag det är dags. Självklart, om jag haft möjlighet, så hade jag velat gifta mig i mässdräkt. Den den möjligheten har jag inte eftersom jag inte är officer, utan endast en simpel hemvärnsmänniska som dock får använda den uniform som tråden i huvudsak handlat om.

Svar på tråden Klädsel bröllop