• JuliMamma90

9 månader och "tappar huvudet"

Senaste dagarna har min dotter på 9 månader börjat "tappa huvudet" när hon kryper, står på alla 4 eller är på mage. Det ser riktigt obehagligt ut. Hon har inte ramlat och slagit sig, verkar inte ha ont och verkar inte lida av det men jag blir riktigt rädd att något inte är som det ska. 

Det blir som att hon inte orkar hålla huvudet uppe, fast det ser nästan ofrivilligt ut. En gång kutade hon högt med ryggen och huvudet föll ner samtidigt. 
    Någon som har varit med om liknande? Om det inte börjar avta till onsdag när bvc öppnar igen blir det ett samtal dit för att kolla upp så det inte är något fel med henne. 

• Svar på tråden 9 månader och "tappar huvudet"
  • Equal

Hur är det när hon sitter i sin matstol? Tappar hon huvudet då med? eller enbart när hon kryper, står på alla 4 eller ligger på magen?

• JuliMamma90
    Equal skrev 2012-04-28 07:43:42 följande:
    Hur är det när hon sitter i sin matstol? Tappar hon huvudet då med? eller enbart när hon kryper, står på alla 4 eller ligger på magen?

Det är bara när hon är på mage. Man kan jämföra att hon "pickar som en höna"
  • Ronjan
    JuliMamma90 skrev 2012-04-28 09:08:49 följande:
    Det är bara när hon är på mage. Man kan jämföra att hon "pickar som en höna"
    Så gjorde min son en kort period runt 6-7 månader. Jag blev riktigt orolig, men BVC tyckte inte att det var något att oroa sig över. (Filmade det och visade upp). Vände mig till barnmottagningen och de gjorde en ordentlig kartläggning och undersökning, vi fick även göra ett EEG (mest för min oros skull). Allt såg dock bra ut.

Nu är han över året och har inte gjort det sedan dess. Läkaren på barnmottagningen trodde att det var något ticsliknande, eller bara en grej han fått för sig..Det han sa var att om det verkar ske ofrivilligt (dvs när barnet är upptaget med något/är koncentrerad) så kan det vara bra att kolla upp. 

Hela tiden har alla sagt till mig "barn får ju för sig så konstiga saker" och det stämmer nog Men är du orolig så hör av dig till BVC/barnmott, brukar kännas bättre då. 
  • JuliMamma90

Jag har pratat med bvc och hon visste inte vad det kunde vara, men det har inte hänt sen dess, och det brukade oftast ske när hon var trött. Och som du sa dem får för sig lite lustiga saker. Nu är hon 10 månader och härmar väldigt mycket. 
    Hon hade en tid när hon tyckte det var kul när man nickade till lite snabbt, och tog efter det, så det var bara att sluta med det om hon skulle skada nacken på sig själv.  

Svar på tråden 9 månader och "tappar huvudet"