• etthjerta

Hjälp mig hitta rätt storlek på menskopp ni som kan,desperat!

Har en menskopp som jag haft i ungefär ett år men ska beställa en ny för jag tycker inte att den känns bra. Hur jag än gör för att sätta in den så sitter den bra i typ en timme och sen "halkar" den ner så jag känner den i slidöppningen,det liksom skaver och känns som att den ska ramla ut när som helst. Har läst om att många kvinnor tycker att den stöter i livmodertappen om den är för stor (för liten?) men så är inte fallet för mig utan det blir tvärtom,att den känns neråt istället.

Menskoppen jag har nu är en Lunette,den minsta storleken. Tycker att själva koppen är rätt hård och gör ganska ont både att få in och ut.. Vilken menskopp skulle ni rekommendera? Finns det nån som är mjukare och lättare att vika ihop? Behöver jag en större eller mindre storlek? Tänker att jag kanske har en för liten storlek så den inte kommer nog långt upp och på rätt plats?

Jag blöder extremt lite och har inte fött några barn. Är 22 år och är inte oskuld.

Hjälp tack! Tar gärna emot råd och tips av er som har använt menskopp ett tag och vet hur det ska kännas! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-28 13:21
    Just det,jag kanske ska tillägga att jag är väldigt känslig i underlivet och får lätt svampinfektioner,därav känner jag mig rätt desperat då jag inte kan använda tamponger då jag dels blöder väldigt lite (tom minsta tampongen är för stor) och jag blir så torr i slemhinnorna av dom. Vill så gärna kunna använda menskopp men har inte en susning om vilken storlek jag ska ha!

• Svar på tråden Hjälp mig hitta rätt storlek på menskopp ni som kan,desperat!
  • GulTussilago

Hmm, jag antar att du klippt bort piggen?

Vet att koppen kan åka uppåt om man har riklig blödning eller svaga muskler. Men vet inte vad man ska göra om den åker nedåt.
    Dock ska ju koppen sitta ganska långt ned. Min kopp sitter precis innanför slidmynningen,

• GulTussilago

På suveräna sidan m-kopp.se (som tyvärr inte längre säljer koppar. men det går kanske att ställa frågor till dem för det står att de fortfarande svarar på mejl) hittade jag denna information som kanske kan vara till hjälp:

Problem med att koppen trycker neråt / utåt eller man får en molande känsla
    Det här kan bero på att slidan är kortare eller att livmodertappen "hänger" längre ner (den rör sig
    under menscykeln och är som lägst under mensen). Får man en molande känsla beror det på att
    koppen trycker mot livmodertappen (vilket en del känner av). Klipp bort piggen (ta lite i taget) och
    se om det blir bättre. Om koppen fortfarande trycks ut kan du även klippa in en bit på undersidan av
    koppen (gäller DivaCup och MoonCup). Var försiktig så att du inte gör hål i undersidan. Vid uttag
    gäller då att ta tag i koppens undersida med hjälp av greppränderna.

Passform
    Tecken att man behöver en kortare kopp

l man känner av koppen trots den sitter långt ner
    l man får en molande värk

Tecken att man behöver en smalare kopp
    l man får inte koppen att veckla ut sig

Tecken att man behöver en bredare kopp
    l det läcker trots att man följt tipsen ovan

Tecken att man behöver en mjukare kopp
    l man besväras av kanterna vid insättning och uttag

• riboflavin

Det låter som om du kanske behöver en lite större storlek eller en mjukare kopp som formar sig snarare än puttas neråt. Lunette sägs ju vara lite hårdare än många andra.

Jag har en divacup som jag är oerhört nöjd med, jag blöder ,precis som du, lite och har lätt att få underlivsproblem med tampong och avskyr bindor. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • etthjerta
    GulTussilago skrev 2012-04-28 13:24:06 följande:
    Hmm, jag antar att du klippt bort piggen?

Vet att koppen kan åka uppåt om man har riklig blödning eller svaga muskler. Men vet inte vad man ska göra om den åker nedåt.
    Dock ska ju koppen sitta ganska långt ned. Min kopp sitter precis innanför slidmynningen,
    Jaa, jag har klippt bort piggen och tom en bit av undersidan av koppen och den känns ändå...Obestämd
    GulTussilago skrev 2012-04-28 13:27:13 följande:
    På suveräna sidan m-kopp.se (som tyvärr inte längre säljer koppar. men det går kanske att ställa frågor till dem för det står att de fortfarande svarar på mejl) hittade jag denna information som kanske kan vara till hjälp:

Problem med att koppen trycker neråt / utåt eller man får en molande känsla
    Det här kan bero på att slidan är kortare eller att livmodertappen "hänger" längre ner (den rör sig
    under menscykeln och är som lägst under mensen). Får man en molande känsla beror det på att
    koppen trycker mot livmodertappen (vilket en del känner av). Klipp bort piggen (ta lite i taget) och
    se om det blir bättre. Om koppen fortfarande trycks ut kan du även klippa in en bit på undersidan av
    koppen (gäller DivaCup och MoonCup). Var försiktig så att du inte gör hål i undersidan. Vid uttag
    gäller då att ta tag i koppens undersida med hjälp av greppränderna.

Passform
    Tecken att man behöver en kortare kopp

l man känner av koppen trots den sitter långt ner
    l man får en molande värk

Tecken att man behöver en smalare kopp
    l man får inte koppen att veckla ut sig

Tecken att man behöver en bredare kopp
    l det läcker trots att man följt tipsen ovan

Tecken att man behöver en mjukare kopp
    l man besväras av kanterna vid insättning och uttag
    Hmm, om man ska gå efter det där så verkar det som att jag behöver både en kortare och smalare och mjukare kopp för den vill inte alltid veckla ut sig heller och är skitsvår att få in och ut för kanterna är så hårda!
    riboflavin skrev 2012-04-28 13:31:32 följande:
    Det låter som om du kanske behöver en lite större storlek eller en mjukare kopp som formar sig snarare än puttas neråt. Lunette sägs ju vara lite hårdare än många andra.

Jag har en divacup som jag är oerhört nöjd med, jag blöder ,precis som du, lite och har lätt att få underlivsproblem med tampong och avskyr bindor. 
    Jaa,precis. Jaså? Jaa det är den säkert,tycker den är nästan helt omöjlig att vika ihop och jättesvår att få ut även om man tryckt ihop den.. Okej, är Divacupen mjukare? Vilken storlek har du på din och känner du av den?  Glad
  • Ponycorn

Jag har inte fött barn barn och köpte en mooncup, minst strl som jag klippte av piggen på. Jag upplever den som mjuk och kanske skulle passa dig? Den har en rätt markerad och bullig ring och jag tror det bidrar till att den hålls uppe rätt bra. 

Go menskopp! 

• etthjerta

Nu har jag beställt en extra mjuk MeLuna menskopp. Den är lite kortare och lite smalare, valde  en extra mjuk då det stod att om man är känslig i underlivet så är det tydligen bättre för slemhinnorna (?) Glad Bara att hålla tummarna för att den här funkar bättre nu då,annars vet jag inte vad jag gör...

Men en till sak jag kom att tänka på, hur gör ni när ni sätter in era koppar? Alltså,hur viker ni dom och hur står ni eller sitter ni?

• GulTussilago
    etthjerta skrev 2012-04-28 15:58:37 följande:
    Nu har jag beställt en extra mjuk MeLuna menskopp. Den är lite kortare och lite smalare, valde  en extra mjuk då det stod att om man är känslig i underlivet så är det tydligen bättre för slemhinnorna (?) Glad Bara att hålla tummarna för att den här funkar bättre nu då,annars vet jag inte vad jag gör...

Men en till sak jag kom att tänka på, hur gör ni när ni sätter in era koppar? Alltså,hur viker ni dom och hur står ni eller sitter ni?
    Jag sitter på toaletten. Sköljer koppen i kallt vatten.
     Viker in/ner ena kanten så att den kommer ända ner till koppens botten. Då blir det liksom en spets kvar som går lätt att föra in.
    Låter den veckla ut sig ganska tidigt och roterar den lite medans jag trycker den lite uppåt. Ser till att livmodertappen hamnar inuti koppen!
    Sen ser jag till att den är helt utvecklad (=går att snurra) och spänner musklerna lite medans jag drar koppen lite nedåt/framåt.

När jag tar ut den trycker jag in tummen så att koppen knölar ihop sej lite och vaakumet släpper. Då går den ganska lätt att lirka ut.
    Sköljer rent i handfatet. Tvättar med oparfymerad tvål (mellanrumstandborste funkar fint i de små hålen!) och sköljer i kallt vatten innan montage.
  • riboflavin
    GulTussilago skrev 2012-04-28 16:24:10 följande:
    Jag sitter på toaletten. Sköljer koppen i kallt vatten.
     Viker in/ner ena kanten så att den kommer ända ner till koppens botten. Då blir det liksom en spets kvar som går lätt att föra in.
    Låter den veckla ut sig ganska tidigt och roterar den lite medans jag trycker den lite uppåt. Ser till att livmodertappen hamnar inuti koppen!
    Sen ser jag till att den är helt utvecklad (=går att snurra) och spänner musklerna lite medans jag drar koppen lite nedåt/framåt.

När jag tar ut den trycker jag in tummen så att koppen knölar ihop sej lite och vaakumet släpper. Då går den ganska lätt att lirka ut.
    Sköljer rent i handfatet. Tvättar med oparfymerad tvål (mellanrumstandborste funkar fint i de små hålen!) och sköljer i kallt vatten innan montage.
    Åh, den metoden ska jag prova!
    Jag klämmer ihop från sidorna och viker dubbel men det händer ganska ofta att den vecklar ut sig innan den är inne helt, men det där låter ju betydligt bättre, då lär den ju så att säga "dra" sig själv på plats när den vecklar ut sig.

När jag sätter in låter jag musklerna göra jobbet att föra den på plats, jag trycker inte.

Min kopp sitter precis innanför slidmynningen, så lång ner den kan komma utan att hamna utanför. 
  • etthjerta

Jag med! Längtar nästan till nästa mens så jag får se om den funkar bra Flört

• riboflavin
    etthjerta skrev 2012-04-28 17:24:49 följande:
    Jag med! Längtar nästan till nästa mens så jag får se om den funkar bra Flört
    Ha ha, ja inte är det ofta man längtar efter mens men jag förstår dig, jag vara helt lyrisk när jag skaffade min första och skulle prova.
  • etthjerta

Jaa, för min del så skulle det ju vara så underbart om den här funkade bra! Då skulle jag slippa torra och irriterade slemhinnor och svampinfektioner som ett brev på posten förhoppningsvis...! Glad Sjukt smidigt att slippa byta flera gånger per dag också! :)

• GulTussilago
    riboflavin skrev 2012-04-28 17:50:04 följande:
    Ha ha, ja inte är det ofta man längtar efter mens men jag förstår dig, jag vara helt lyrisk när jag skaffade min första och skulle prova.
    Haha ja, jag med!
  • Fröken85

Jag har oxå problem att min kopp åker ut. Känns som den sitter bra när jag för in den men bara jag ställt mig upp och gått så skaver koppen i slidöppningen. Tycker ju att jag får in den bra och tillräckligt långt upp... Men nepp.

Känns så surt att lägga massa pengar på menskopp som inte ens passar.

Köpte en L eftersom jag fött barn. Har en MeLuna som jag upplever som ganska hård.

Vad ska man ha istället???

• etthjerta

Nu har jag fått min kopp och prövat under mensen men ICKE att den sitter bra! Den sitter bra första timmen och sen halkar den ner så jag känner den! Rynkar på näsan Jag ger snart upp det här med den där jäkla menskoppen för den är bara ett otroligt stort irritationsmoment när den inte funkar som den ska! Så himla synd för det hade varit så bra om den hade funkat som den ska Rynkar på näsan Känns som att jag har provat alla olika sätt att sätta in den och stå på men jag får den inte längre upp som det känns,lik förbannat så känns den av sen...

• GulTussilago

Synd att ni inte får till det!
    Hur länge har ni testat? M-kopp.se där jag köpte min kopp för massa år sedan rekommenderade att man skulle testa koppen åtminstone tre mensperioder. För det tar ett tag tills man fått in snitsen.

Se till att livmodertappen hamnar inuti koppen! Annars kan den trycka ut koppen.

• etthjerta
    GulTussilago skrev 2012-05-17 10:13:48 följande:
    Synd att ni inte får till det!
    Hur länge har ni testat? M-kopp.se där jag köpte min kopp för massa år sedan rekommenderade att man skulle testa koppen åtminstone tre mensperioder. För det tar ett tag tills man fått in snitsen.

Se till att livmodertappen hamnar inuti koppen! Annars kan den trycka ut koppen.
    Jaa,iof så har jag ju bara prövat en gång med just den här koppen så kanske får ge det ett tag till... Okej,ska tänka på det! Tack för hjälpen Glad
Svar på tråden Hjälp mig hitta rätt storlek på menskopp ni som kan,desperat!