• Österbotten

När börja med solkräm?

En konstig fråga kanske men när ska man börja smörja in barnen med solkräm? Vårsolen ska ju vara den starkaste men det känns ju lite konstigt att börja smörja in barnen redan? Hur gör ni? (Tänker främst på ansiktet eftersom det är mest "utsatt".)

• Svar på tråden När börja med solkräm?
  • Natulcien

Nej, vi har ingen solkräm än. Planen är att använda så lite solkräm som möjligt, och välja skugga + täckande kläder i första hand.

Solen är ju inte farlig så länge man inte bränner sig heller.

• Mynta

Har smort min 4-åring litegrann den senaste veckan, såg att han fått lite färg förra helgen, så det är nog lika bra att börja.

Natulcien - Solen är farlig oavsett om man blir brun eller röd av den. Men jag håller med dig om att täckande kläder och skugga är klart bäst, men ja, det är inte helt enkelt att hålla barn i skuggan...

• MarieCurie

Vi har i den mån det går undvikt att smörja våra barn, försöker ha tunna långärmade tröjor och solhatt/solhatt istället.  Självklart så smörjer vi in dem när det verkligen behövs. 

Mannen och jag tål inte solen alls bra så barnen har säkert ärvt våra anlag men än så länge har de inte bränt sig eller farit illa av solen. Vet att jag själv ofta hade soleksem när jag var liten. 

• trubbelsnåd

Vårsolen är inte starkast men ofta bli man "tagen på sängen" av den och därför bränner man sig för att man inte har börjat reflektera över solskydd efter vintern.

• Natulcien
    Mynta skrev 2012-04-28 14:03:22 följande:
    Natulcien - Solen är farlig oavsett om man blir brun eller röd av den. Men jag håller med dig om att täckande kläder och skugga är klart bäst, men ja, det är inte helt enkelt att hålla barn i skuggan...
    Allt är ju relativt, såklart. Men solen är inte farlig om man exponerar sig med måtta, d.s.v. bara lite.
    Naturligtvis ska inga spädbarn vara i solen, och inga andra barn heller mellan kl.11-15 när solen är som starkast. Men solskräcken går ibland till överdrift. Vi behöver sol också. Och det är inte farligt att ta en promenad med sitt barn i solen en skön dag i april.
  • goabarn77

...och nu innehåller ju krämerna nanopartiklar också.

• Mellanmjölkens land

Vi smörjde dottern för första gången för ett par dagar sen. Jag bränner mig lätt trots att jag försöker hålla mig i skuggan så vi tar det säkra före det osäkra även om det verkar som att hon snarare fått ärva sambons hudtyp. Han blir brun av att tänka soliga tankar

• Cinza
    goabarn77 skrev 2012-04-28 16:30:03 följande:
    ...och nu innehåller ju krämerna nanopartiklar också.
    Läste på apotekets hemsida att det funnits titandioxidpartiklar i nanostorlek i solskyddskrämer i 25år utan att det har påvisats några negativa effekter. 
  • Lady Champagne

Vårt dagis smörjer alla barnen.

Skönhet vinner alltid.
  • goabarn77

Länk? Kan inte hitta info om 25 år som du skiver.

Svar på tråden När börja med solkräm?