• Anonym

Rinner brunt klet ur örat! HJÄLP! (äckligt)

Igår började det värka i mitt högra öra och på kvällen slog det lock och gjorde riktigt ont. När jag vaknade i morse var det bruna fläckar på kudden och efter en stund började det rinna någon brun sörja från örat Kräks
    Nu rinner det med jämna mellarum och när jag torkar med lite papper är det något brunt klet där, antagligen vax. Har fortfarande ont  och lock. 

vad är detta? Någon som känner igen det? Har aldrig varit med om detta (30 år)

Vad gör man åt det? 

Jag har förövrigt varit sjuk hela veckan. Har haft täppta bihålor (inte kunnat andas genom näsan alls), tjock hals och kände mig så pass kass att jag var på vårdcentralen igår där de tog blodprov osv för att se om jag hade någon infektion. Allt jag gick hem med var kortison nässpray och att det bara var en vanlig virussjukdom (förkylning) som vandrar omkring i kroppen Men sen kom det här med öronen och nu är jag bekymrad. 

Tacksam för tips. 

• Svar på tråden Rinner brunt klet ur örat! HJÄLP! (äckligt)
  • Anonym

Läker det av sig själv?

Aaah, känns så ruttet när jag var på vårdcentralen igår. Borde inte blodprovet visa på infektion då?

Kan öroninflammation komma så plötsligt? 

Aaah så trött på att vara sjuk nu Gråter 

Tack för att ni svarar. 

• Anonym

Trumhinnan har spruckit, ringde till helgmottagningen och fick snabbt en tid.Har intagit första pencilinen nu.

Tack för era svar! {#emotions_dlg.flower} 

• Anonym

Ja det gör ont. Den dunkar liksom och känns varmt.Skönt att ha fått hjälp!  

• Anonym
    Coyote skrev 2012-04-28 16:28:47 följande:
    Typisk öroninflammation. Skönt att det gick snabbt och skönt att du fått penicillin också! Nu dröjer det inte många dagar förrän du är bra igen, men räkna med att du kommer höra dåligt i någon vecka, tills trumhinnan läkt ihop igen.
    Tack. Ja jättebra att det gick fort. Har ännu mer ont nu, så jag är glad att ni sa att jag skulle kontakta läkare.

Jag ska komma på återbesök om två månader för att se att det har läkt ordentligt.

Tänk vad lite värk kan åstadkomma. Jag kan ju tänka mig att det är mina täppta bihålor som har orsakat detta. 
  • Anonym

Det dunkar än, och känns kladdigt dock inte ohanterligt och inte lika intensivt som det var innan . Han petade ju lite så det kan vara det också gör att jag är öm och svullen7irriterad.

Nej inget smärtstillande. Alvedon får funka om det behövs, men det tror jag inte. Bihålorna känns betydligt lättare redan, kan det vara pencilinet som sväller ner de med? Började iofs med kortisonsprayen igår så det kan ju vara den med som hjälper kanske.

• Anonym
    GulTussilago skrev 2012-04-28 16:45:10 följande:
    Sen har ju varet runnit ut så det har ju minskat trycket inne i ledningarna så att säga (det hänger ju ihop)

Hoppas att du snart mår fint igen
    Tack så jättemycket {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym

Det här låter säkert konstigt, men om du har ont kan du skala en vitlöksklyfta och stoppa den i örat (absolut inte så den försvinner!) när du går och lägger dig ikväll. Mamma gjorde det på min syster en gång när vi var små, och dagen efter hade hon inte ont, helt otroligt effektivt. Jag och mina syskon hade öroninflammationer för jämnan när vi växte upp, så jag är härdad. Jag vet en gång när läkaren sa till mig att "Oj, du måste ha jätteont!" och jag hade inte alls särskilt ont... :P Men det kan verkligen göra vansinnesont med öroninflammation, så jag tycker du ska ta alvedon och ipren om du har ont, så du får sova ordentligt.

• Anonym

Är inte så sugen på att experimentera faktiskt. Vitlöken hoppar jag över. Tomte

Hur är det med ansträngning och så? Är det okej med lyft osv innan "hålet" är läkt?

Måste jag skydda örat vid dusch? Läkaren sa bara att jag skulle undvika att bada men aldrig något om dusch. Jag vet att det inte får komma in vatten men räcker det typ med en lite plastbit för örat? Har ingen bomullsvadd eller nåt sånt hemma. Tänkte inte alls på det igår när jag var ute.

Är nästan helt döv på örat idag men kluckandet är bort, rinner liiiite .
    Jobbigt att inte höra normalt. Känns som ett rejält  ihållande lock. 

• Anonym
    Coyote skrev 2012-04-29 19:46:49 följande:
    Ansträng dig som vanligt du, det är ingen fara, så länge kroppen orkar. Jag brukar undvika att duscha öronen (alltså luta huvudet ordentligt bakåt vid hårtvätt) men vidtar inte några andra skyddsåtgärder direkt.
    Tack :så jättemycket för svaren! 
    Kram {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym

Jag vet att jag hade mycket problem med öronen när jag var liten, men det är inte något jag minns direkt mer än att det var många turer till doktorn. Trodde faktiskt inte att det var något vuxna fick Skäms

• Anonym
    Coyote skrev 2012-04-29 21:39:26 följande:
    Välkommen till gänget. Jag får det ofta, men det är förstås vanligare hos småbarn. En del får halsfluss, en del får bihåleinflammation och en del får öroninflammation.
    Stackars dig. Tycker själv att det är skitjobbigt att inte höra ordentligt. Halsfluss har jag haft en del gång som vuxen. 

Denna omgången fick jag verkligen allt. Det brjade med luftrörskatarr, sen har det vandrat upp och täppt till bihålorna och dagen efter bihålorna svullnade mandlarna upp. Jag blev livrädd. Eftersom jag inte kunde andas genom näsan pga bihålorna, så vågade jag inte tänka på hur det skulle bli om även halsen svullnade igen. Därför ringde jag till VC i fredags. Då hittade de ingenting och jag fick kortisonnässprayen.

När jag kom hem började värken i örat.
    Det känns ju ganska logiskt med tanke på hur täppta bihålorna var, att öronen tog stryk av det.

Igår kände jag mig på morgonen jättesjuk, fortfarande med täppta bihålor och tjock hals men redan efter första intaget av pencilinen lättade ALLT. I morse var jag helt frisk från ALLT förutom örat då som förstås måste läka. Snacka om dunderkur, och jag tycker att det är synd att jag inte fick den redan i fredags när jag var där och var dålig. 

Till hösten ska denna damen ta en influensaspruta och hopppas på det bästa, för detta är det värsta jag varit med om förutom vinterkräksjukan .
  • Anonym
    Coyote skrev 2012-04-29 22:01:16 följande:
    Äsch, det värsta (eller bästa?) är väl att jag jobbar på förskolan och det är lite klurigt att höra vad barnen säger i några dagar, men det går ju över. Sa de något om hur du ska använda nässprayen i framtiden? Så snart jag blir förkyld så börjar jag med den, då kan jag klara mig från öronpaj, om jag har tur.

Jag har inte märkt någon förbättring av att vaccinera sig mot influensa tyvärr, men du kan ju prova!
    Åååh, förskola och detta locket :( buu haha. men måste man så måste man antar jag.
    Läkaren sa att jag skulle fortsätta med nässprayen som kläkaren hade sagt dagen innan 2 spray, två gngr per dag i tio dagar och sedan trappa ner...... Tycker dock att det låter väldigt länge med tanke på att svullnaden är nere redan. Men slutar man så kanske det blir svullet igen, vem vet. 

Har du också kortison nässpray? använder du den vid vanlig förkylning med eller bara när bihålorna blir täppta? 
Svar på tråden Rinner brunt klet ur örat! HJÄLP! (äckligt)